Výrub by sa mohol dotknúť zelene pri Chorvátskom ramene, popri ktorom mesto plánuje viesť električku až po Janíkov dvor. Pri trati by mala vzniknúť aj nová cesta, o tom či bude dvojprúdová alebo štvorprúdová, mesto ešte nerozhodlo.
PETRŽALKA. Električkovej trati až po Janíkov dvor v bratislavskej Petržalke možno padnú za obeť stromy pri Chorvátskom ramene.
Spoločnosť Metro Bratislava, ktorá na projekte Nosného dopravného systému MHD spolupracuje s Bratislavou, totiž v januári požiadala oddelenie životného prostredia v Petržalke o výrubové konanie.
To je však momentálne prerušené. Agentúre SITA to potvrdil generálny riaditeľ spoločnosti Metro Bratislava Peter Ivan. Petržalský úrad sa však aj napriek opakovaným žiadostiam nevyjadril, či požiadavku o výrubové konanie eviduje ani či bolo konanie zastavené.
Tisícka stromov?
Aktivisti však tvrdia, že pre vybudovanie druhej etapy električkovej trate a vybudovanie štvorprúdovej cesty v Petržalke by mala byť vyrúbaná tisícka stromov pri Chorvátskom ramene. Bratislavský primátor Milan Ftáčnik si však myslí, že hovoriť o počte vyrúbaných stromov je zatiaľ predčasné.
Ako ďalej dodal, výrub stromov neobhajuje, ale v lokalite má mesto dlhodobo iné plány, ktoré sú zapísané v územnom pláne i v štúdiách a schvaľovala ich aj Petržalka. O tom, či v Petržalke k električkovej trati pribudne aj štvorprúdová cesta, podľa Ftáčnika stále nie je rozhodnuté.
Stanovisko k výrubu stromov však bude potrebné k stavebnému povoleniu, preto spoločnosť Metro oň požiadala, aj keď podľa primátora predčasne. Ako dodal Peter Ivan, výrub stromov však možno uskutočniť až po vydaní právoplatného stavebného povolenia. Téma výrubu stromov i to, akú cestu popri električke na Janíkov dvor vybudujú, bude na programe verejnej diskusie, ktorú mesto plánuje v apríli.
Mesto sa ešte nerozhodlo
Podľa Ftáčnika spoločnosť Metro objednala u projektanta dodanie projektovej dokumentácie na druhú etapu Nosného dopravného systému MHD Bosákova - Janíkov dvor. Súčasťou je aj predložený návrh na územné rozhodnutie, ktorý ma v tejto chvíli všetky kladné stanoviská okrem stanoviska mesta.
"My sami o tom diskutujeme, lebo si nemyslíme, že je to len dopravná stavba. Preto diskutujeme aj o urbanistických aspektoch," vysvetlil Ftáčnik. Mesto chce preto vypísať architektonickú súťaž, ktorá by mala odpovedať na to, ako by mali byť riešené verejné priestory okolo trate.
Mesto dnes už má jasnú predstavu o trasovaní električky z Bosákovej na Janíkov dvor v Petržalke. Otvorená však podľa Ftáčnika ostáva otázka vybudovania štvorprúdovej cesty, ktorá sa plánovala už pri vzniku Petržalky. Mesto podľa primátora v projekte vychádza z územného plánu mesta.
Ako však dodal, pripomienky k ceste od obyvateľov z okolia boli vždy, pretože ľudia sú zvyknutí okolie Chorvátskeho ramena využívať na relaxáciu. " Priestory budú v budúcnosti vyzerať inak, pretože tam bude viesť verejná doprava a počíta sa aj s nejakými investíciami," vysvetľuje primátor.
Dodáva však, že diskutovať sa bude ešte o tom, ako má byť petržalské územie obslúžené električkovou, autobusovou, automobilovou či cyklistickou dopravou i ako majú vyzerať chodníky pre peších.