BRATISLAVA. Cestujúci bratislavskou mestskou hromadnou dopravou musia od pondelka 11. marca počítať s obmedzeniami v trolejbusovej doprave.
V súvislosti s ich kritickým stavom pri priemernom veku trolejbusu 19 rokov Dopravný podnik Bratislava nedokáže zabezpečiť kompletnú dennú výpravu.
Od pondelka sa preto na linkách 201, 202, 206 a 208 predlžuje interval medzi spojmi.
Taký bol plán dopravného podniku, ktorý zverejnili v stredu.
Vo štvrtok, po kritike okresania trolejbusov, dopravný podnik zmenil rozhodnutie a nasadí náhradné autobusy. Vybral na to staré Karosy.
"Prvé riešenie formou prenájmu vozidiel sa nepodarilo, preto od 11. marca nasadíme do premávky namiesto trolejbusov niekoľko plynových autobusov Karosa, ktoré sú však tiež mimoriadne náročné na údržbu vzhľadom na ich vek 15 rokov," hovorí Agáta Staneková, hovorkyňa dopravného podniku.
"Cestujúca verejnosť by preto výpadky najmä v rannej špičke mala pocítiť čo najmenej.
Na stav vraj upozorňovali
"Ide o dôsledok technicky nevyhovujúceho stavu trolejbusov Dopravného podniku Bratislava, a. s., na ktorý vedenie spoločnosti upozorňovalo v priebehu celého minulého roka," upozornila hovorkyňa DPB Agáta Staneková.
"V dôsledku vysokého veku vozidiel, dlhotrvajúcej tuhej zimy a zlého stavu komunikácií v hlavnom meste sa vo februári zlomili rámy až na štyroch kĺbových trolejbusoch," povedala.
Podľa jej slov už minulý mesiac nebol DPB v niektorých dňoch schopný zabezpečiť rannú výpravu trolejbusov, čo mohli cestujúci pocítiť najmä v špičke vynechaním spojov.
Príčinami týchto porúch boli rovnako vysoký vek a nepriaznivé klimatické podmienky.
"Z uvedených dôvodov všetky vozidlá museli absolvovať dôkladnú technickú prehliadku, aby neprišlo k ohrozeniu zdravia a bezpečnosti cestujúcich. Defektoskopiou sa zistilo, že DPB musí vyradiť z prevádzky ďalšie štyri kĺbové vozidlá. Celkovo tak vozopark v uplynulých dňoch prišiel až o osem kĺbových trolejbusov, ktorých je už aj tak v súčasnosti akútny nedostatok," vysvetlila Staneková.
Vozidlá prekračujú životnosť
Už pred vznikom tejto mimoriadnej situácie koncom februára a začiatkom marca chýbali do potrebnej dennej výpravy dve kĺbové vozidlá, dnes ich je tak spolu až desať.
Ide pritom o najstaršie vozidlá vo vozoparku DPB vo veku až 24 rokov, ktorých nosná konštrukcia je už opotrebovaná. Za životnosť trolejbusov sa pritom podľa ich výrobcu považuje hranica 12 rokov.
Kĺbové vozidlá sú využívané na najvyťaženejších trasách v oblasti Dolné hony a Prievoz. Výpadok až 10 vozidiel preto cestujúca verejnosť výrazne pocíti. Pri krátkodobých poruchách trolejbusov v menšom počte vozidiel rieši DPB, a. s., situáciu záložnými autobusmi.
"Výpadok v takomto rozsahu, žiaľ, nie sme schopní nahradiť záložnou dopravou, nakoľko aj tam je situácia u starších vozidiel obdobne kritická. Za posledné dva roky zo 100 autobusov značky Ikarus dodaných v roku 1998 bolo až 27 vyradených z prevádzky, a to z rovnakého dôvodu, teda zlomených a prasknutých rámov," zdôraznila hovorkyňa.
Ich životnosť je pritom iba osem rokov, takže takéto opotrebovania na konštrukciách sú dôsledkom prekračovania životnosti vozidiel.
Nové cestovné poriadky budú zverejnené na internetovej stránke www.dpb.sk a na zastávkach najneskôr tento víkend. Dopravný podnik Bratislava, a. s., sa cestujúcej verejnosti ospravedlňuje.
Reakcia predsedu dopravnej komisie
Podľa Jozefa Uhlera (SDKÚ) by mal Dopravný podnik využiť záložné vozidlá.
DPB ohlásil, že od pondelka 11.3.2013 budú linky 201, 202, 206 a 208 premávať v prázdninovom režime. Táto redukcia by znamenala pokles prepravnej kapacity z Podunajských Biskupíc a Vrakune v špičke o viac ako 1000 cestujúcich za hodiny. Linky 201 a 202 sú nosnými linkami v týchto mestských častiach.
DPB má dlhodobo problémy so starými trolejbusmi. Vo vozovom parku autobusov má však kapacitnú rezervu cca 70 vozidiel. Práve časť rezervných autobusov by sa mohla použiť na vykrytie chýbajúcich trolejbusov.
Nie je možné vyhovárať sa na to, že všetky rezervné autobusy sú pokazené. V tom prípade je potrebné vyvodiť personálne dôsledky, pretože DPB musí mať funkčnú rezervu práve z dôvodu, že dlhodobo vedel o problémoch s trolejbusmi.
Ak je problém s náhradnými dielmi, tak niekto je za to zodpovedný. Verím, že do pondelku sa nájde spôsob ako netrestať cestujúcich z Vrakune a Podunajských Biskupíc.
khu
Autor: lut