SME

Trolejbusy sú prestarnuté, v Bratislave nasadzuje staré Karosy

Po kritike dopravný podnik nasadí náhradné autobusy. Vybral na to staršie plynové Karosy.

Trolejbusy budú od pondelka plnšie, dopravný podnik mení grafikony.Trolejbusy budú od pondelka plnšie, dopravný podnik mení grafikony. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Cestujúci bratislavskou mestskou hromadnou dopravou musia od pondelka 11. marca počítať s obmedzeniami v trolejbusovej doprave.

V súvislosti s ich kritickým stavom pri priemernom veku trolejbusu 19 rokov Dopravný podnik Bratislava nedokáže zabezpečiť kompletnú dennú výpravu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Od pondelka sa preto na linkách 201, 202, 206 a 208 predlžuje interval medzi spojmi.

Taký bol plán dopravného podniku, ktorý zverejnili v stredu.

Vo štvrtok, po kritike okresania trolejbusov, dopravný podnik zmenil rozhodnutie a nasadí náhradné autobusy. Vybral na to staré Karosy.

SkryťVypnúť reklamu

"Prvé riešenie formou prenájmu vozidiel sa nepodarilo, preto od 11. marca nasadíme do premávky namiesto trolejbusov niekoľko plynových autobusov Karosa, ktoré sú však tiež mimoriadne náročné na údržbu vzhľadom na ich vek 15 rokov," hovorí Agáta Staneková, hovorkyňa dopravného podniku.

"Cestujúca verejnosť by preto výpadky najmä v rannej špičke mala pocítiť čo najmenej.

Na stav vraj upozorňovali

"Ide o dôsledok technicky nevyhovujúceho stavu trolejbusov Dopravného podniku Bratislava, a. s., na ktorý vedenie spoločnosti upozorňovalo v priebehu celého minulého roka," upozornila hovorkyňa DPB Agáta Staneková.

"V dôsledku vysokého veku vozidiel, dlhotrvajúcej tuhej zimy a zlého stavu komunikácií v hlavnom meste sa vo februári zlomili rámy až na štyroch kĺbových trolejbusoch," povedala.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa jej slov už minulý mesiac nebol DPB v niektorých dňoch schopný zabezpečiť rannú výpravu trolejbusov, čo mohli cestujúci pocítiť najmä v špičke vynechaním spojov.

Príčinami týchto porúch boli rovnako vysoký vek a nepriaznivé klimatické podmienky.

"Z uvedených dôvodov všetky vozidlá museli absolvovať dôkladnú technickú prehliadku, aby neprišlo k ohrozeniu zdravia a bezpečnosti cestujúcich. Defektoskopiou sa zistilo, že DPB musí vyradiť z prevádzky ďalšie štyri kĺbové vozidlá. Celkovo tak vozopark v uplynulých dňoch prišiel až o osem kĺbových trolejbusov, ktorých je už aj tak v súčasnosti akútny nedostatok," vysvetlila Staneková.

Vozidlá prekračujú životnosť

Už pred vznikom tejto mimoriadnej situácie koncom februára a začiatkom marca chýbali do potrebnej dennej výpravy dve kĺbové vozidlá, dnes ich je tak spolu až desať.

SkryťVypnúť reklamu

Ide pritom o najstaršie vozidlá vo vozoparku DPB vo veku až 24 rokov, ktorých nosná konštrukcia je už opotrebovaná. Za životnosť trolejbusov sa pritom podľa ich výrobcu považuje hranica 12 rokov.

Kĺbové vozidlá sú využívané na najvyťaženejších trasách v oblasti Dolné hony a Prievoz. Výpadok až 10 vozidiel preto cestujúca verejnosť výrazne pocíti. Pri krátkodobých poruchách trolejbusov v menšom počte vozidiel rieši DPB, a. s., situáciu záložnými autobusmi.

"Výpadok v takomto rozsahu, žiaľ, nie sme schopní nahradiť záložnou dopravou, nakoľko aj tam je situácia u starších vozidiel obdobne kritická. Za posledné dva roky zo 100 autobusov značky Ikarus dodaných v roku 1998 bolo až 27 vyradených z prevádzky, a to z rovnakého dôvodu, teda zlomených a prasknutých rámov," zdôraznila hovorkyňa.

Ich životnosť je pritom iba osem rokov, takže takéto opotrebovania na konštrukciách sú dôsledkom prekračovania životnosti vozidiel.

Nové cestovné poriadky budú zverejnené na internetovej stránke www.dpb.sk a na zastávkach najneskôr tento víkend. Dopravný podnik Bratislava, a. s., sa cestujúcej verejnosti ospravedlňuje.

Reakcia predsedu dopravnej komisie

Podľa Jozefa Uhlera (SDKÚ) by mal Dopravný podnik využiť záložné vozidlá.

DPB ohlásil, že od pondelka 11.3.2013 budú linky 201, 202, 206 a 208 premávať v prázdninovom režime. Táto redukcia by znamenala pokles prepravnej kapacity z Podunajských Biskupíc a Vrakune v špičke o viac ako 1000 cestujúcich za hodiny. Linky 201 a 202 sú nosnými linkami v týchto mestských častiach.

DPB má dlhodobo problémy so starými trolejbusmi. Vo vozovom parku autobusov má však kapacitnú rezervu cca 70 vozidiel. Práve časť rezervných autobusov by sa mohla použiť na vykrytie chýbajúcich trolejbusov.

Nie je možné vyhovárať sa na to, že všetky rezervné autobusy sú pokazené. V tom prípade je potrebné vyvodiť personálne dôsledky, pretože DPB musí mať funkčnú rezervu práve z dôvodu, že dlhodobo vedel o problémoch s trolejbusmi.

Ak je problém s náhradnými dielmi, tak niekto je za to zodpovedný. Verím, že do pondelku sa nájde spôsob ako netrestať cestujúcich z Vrakune a Podunajských Biskupíc.

khu

Autor: lut

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  3. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  4. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  7. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  8. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  1. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  2. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  3. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  4. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  7. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  8. Vzducholoď aj koncert Kaliho? Takto Kaufland oslavuje narodeniny
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 13 907
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 11 250
  3. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 8 516
  4. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 4 053
  5. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 2 971
  6. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 2 943
  7. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 2 801
  8. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina? 2 496
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 46 118
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 20 099
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 16 383
  4. Rado Surovka: Robo, dokázal si to, gratulujeme. 11 864
  5. Ivan Čáni: Súdruh Blaha napísal status o tom, aký je rozdiel medzi nami (slniečkarmi) a jeho fan clubom. 9 240
  6. Matej Galo: Pán Fico, rozhodli ste sa tunelovať takto na hulváta? 7 746
  7. Monika Albertiová: Kritika nie je útok: PS versus Hnutie Slovensko. Zas do seba kopú - a Fico sa smeje 7 005
  8. Martin Ondráš: Hrobár slovenského vidieka 6 904
  1. Věra Tepličková: Premiér v akcii alebo História sa fakt opakuje?
  2. Pavel Macko: Prelomia Rusi obranu alebo ustúpia ultimátu?
  3. INESS: Koľko ušetrí telemedicína?
  4. Marcel Rebro: Pellegriniho sestra: Colombova žena slovenskej politiky
  5. Pavel Macko: Nemecká vs. ruská ekonomika: Fakty proti mýtom, ktoré šíri Fico
  6. Pavel Macko: Prečo rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom nikam nevedú?
  7. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  8. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
SkryťZatvoriť reklamu