SME

Trolejbusy sú prestarnuté, v Bratislave nasadzuje staré Karosy

Po kritike dopravný podnik nasadí náhradné autobusy. Vybral na to staršie plynové Karosy.

Trolejbusy budú od pondelka plnšie, dopravný podnik mení grafikony.Trolejbusy budú od pondelka plnšie, dopravný podnik mení grafikony. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Cestujúci bratislavskou mestskou hromadnou dopravou musia od pondelka 11. marca počítať s obmedzeniami v trolejbusovej doprave.

V súvislosti s ich kritickým stavom pri priemernom veku trolejbusu 19 rokov Dopravný podnik Bratislava nedokáže zabezpečiť kompletnú dennú výpravu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Od pondelka sa preto na linkách 201, 202, 206 a 208 predlžuje interval medzi spojmi.

Taký bol plán dopravného podniku, ktorý zverejnili v stredu.

Vo štvrtok, po kritike okresania trolejbusov, dopravný podnik zmenil rozhodnutie a nasadí náhradné autobusy. Vybral na to staré Karosy.

SkryťVypnúť reklamu

"Prvé riešenie formou prenájmu vozidiel sa nepodarilo, preto od 11. marca nasadíme do premávky namiesto trolejbusov niekoľko plynových autobusov Karosa, ktoré sú však tiež mimoriadne náročné na údržbu vzhľadom na ich vek 15 rokov," hovorí Agáta Staneková, hovorkyňa dopravného podniku.

"Cestujúca verejnosť by preto výpadky najmä v rannej špičke mala pocítiť čo najmenej.

Na stav vraj upozorňovali

"Ide o dôsledok technicky nevyhovujúceho stavu trolejbusov Dopravného podniku Bratislava, a. s., na ktorý vedenie spoločnosti upozorňovalo v priebehu celého minulého roka," upozornila hovorkyňa DPB Agáta Staneková.

"V dôsledku vysokého veku vozidiel, dlhotrvajúcej tuhej zimy a zlého stavu komunikácií v hlavnom meste sa vo februári zlomili rámy až na štyroch kĺbových trolejbusoch," povedala.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa jej slov už minulý mesiac nebol DPB v niektorých dňoch schopný zabezpečiť rannú výpravu trolejbusov, čo mohli cestujúci pocítiť najmä v špičke vynechaním spojov.

Príčinami týchto porúch boli rovnako vysoký vek a nepriaznivé klimatické podmienky.

"Z uvedených dôvodov všetky vozidlá museli absolvovať dôkladnú technickú prehliadku, aby neprišlo k ohrozeniu zdravia a bezpečnosti cestujúcich. Defektoskopiou sa zistilo, že DPB musí vyradiť z prevádzky ďalšie štyri kĺbové vozidlá. Celkovo tak vozopark v uplynulých dňoch prišiel až o osem kĺbových trolejbusov, ktorých je už aj tak v súčasnosti akútny nedostatok," vysvetlila Staneková.

Vozidlá prekračujú životnosť

Už pred vznikom tejto mimoriadnej situácie koncom februára a začiatkom marca chýbali do potrebnej dennej výpravy dve kĺbové vozidlá, dnes ich je tak spolu až desať.

SkryťVypnúť reklamu

Ide pritom o najstaršie vozidlá vo vozoparku DPB vo veku až 24 rokov, ktorých nosná konštrukcia je už opotrebovaná. Za životnosť trolejbusov sa pritom podľa ich výrobcu považuje hranica 12 rokov.

Kĺbové vozidlá sú využívané na najvyťaženejších trasách v oblasti Dolné hony a Prievoz. Výpadok až 10 vozidiel preto cestujúca verejnosť výrazne pocíti. Pri krátkodobých poruchách trolejbusov v menšom počte vozidiel rieši DPB, a. s., situáciu záložnými autobusmi.

"Výpadok v takomto rozsahu, žiaľ, nie sme schopní nahradiť záložnou dopravou, nakoľko aj tam je situácia u starších vozidiel obdobne kritická. Za posledné dva roky zo 100 autobusov značky Ikarus dodaných v roku 1998 bolo až 27 vyradených z prevádzky, a to z rovnakého dôvodu, teda zlomených a prasknutých rámov," zdôraznila hovorkyňa.

Ich životnosť je pritom iba osem rokov, takže takéto opotrebovania na konštrukciách sú dôsledkom prekračovania životnosti vozidiel.

Nové cestovné poriadky budú zverejnené na internetovej stránke www.dpb.sk a na zastávkach najneskôr tento víkend. Dopravný podnik Bratislava, a. s., sa cestujúcej verejnosti ospravedlňuje.

Reakcia predsedu dopravnej komisie

Podľa Jozefa Uhlera (SDKÚ) by mal Dopravný podnik využiť záložné vozidlá.

DPB ohlásil, že od pondelka 11.3.2013 budú linky 201, 202, 206 a 208 premávať v prázdninovom režime. Táto redukcia by znamenala pokles prepravnej kapacity z Podunajských Biskupíc a Vrakune v špičke o viac ako 1000 cestujúcich za hodiny. Linky 201 a 202 sú nosnými linkami v týchto mestských častiach.

DPB má dlhodobo problémy so starými trolejbusmi. Vo vozovom parku autobusov má však kapacitnú rezervu cca 70 vozidiel. Práve časť rezervných autobusov by sa mohla použiť na vykrytie chýbajúcich trolejbusov.

Nie je možné vyhovárať sa na to, že všetky rezervné autobusy sú pokazené. V tom prípade je potrebné vyvodiť personálne dôsledky, pretože DPB musí mať funkčnú rezervu práve z dôvodu, že dlhodobo vedel o problémoch s trolejbusmi.

Ak je problém s náhradnými dielmi, tak niekto je za to zodpovedný. Verím, že do pondelku sa nájde spôsob ako netrestať cestujúcich z Vrakune a Podunajských Biskupíc.

khu

Autor: lut

Dopravný podnik Bratislava

Zastávka električky po ukončení rekonštrukcie električkovej trate a jej okolia na Americkom námestí 14. decembra 2020.

Z Južného mesta premáva okružnou trasou, za zastávkou Blumentál cez Vazovovu.


TASR
Cabriobus prechádza cez Železnú studničku.

Týždeň mobility sa uskutoční od 16. do 22. septembra.


TASR 1

Investíciu financuje bratislavský mestský dopravca z úveru.


TASR 12
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú, čo ľudia budú chcieť
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 13 057
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 11 709
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 6 067
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 3 893
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 462
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 903
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 229
  8. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 439
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 19 784
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 19 386
  3. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 12 871
  4. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 795
  5. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 10 055
  6. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 5 001
  7. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 4 765
  8. Jozef Černek: Premiéra, potlesk… a na druhý deň umývam záchody 4 604
  1. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  2. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  3. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  4. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  5. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  6. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  7. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  8. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
SkryťZatvoriť reklamu