SME

Trolejbusy sú prestarnuté, v Bratislave nasadzuje staré Karosy

Po kritike dopravný podnik nasadí náhradné autobusy. Vybral na to staršie plynové Karosy.

Trolejbusy budú od pondelka plnšie, dopravný podnik mení grafikony.Trolejbusy budú od pondelka plnšie, dopravný podnik mení grafikony. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Cestujúci bratislavskou mestskou hromadnou dopravou musia od pondelka 11. marca počítať s obmedzeniami v trolejbusovej doprave.

V súvislosti s ich kritickým stavom pri priemernom veku trolejbusu 19 rokov Dopravný podnik Bratislava nedokáže zabezpečiť kompletnú dennú výpravu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Od pondelka sa preto na linkách 201, 202, 206 a 208 predlžuje interval medzi spojmi.

Taký bol plán dopravného podniku, ktorý zverejnili v stredu.

Vo štvrtok, po kritike okresania trolejbusov, dopravný podnik zmenil rozhodnutie a nasadí náhradné autobusy. Vybral na to staré Karosy.

SkryťVypnúť reklamu

"Prvé riešenie formou prenájmu vozidiel sa nepodarilo, preto od 11. marca nasadíme do premávky namiesto trolejbusov niekoľko plynových autobusov Karosa, ktoré sú však tiež mimoriadne náročné na údržbu vzhľadom na ich vek 15 rokov," hovorí Agáta Staneková, hovorkyňa dopravného podniku.

"Cestujúca verejnosť by preto výpadky najmä v rannej špičke mala pocítiť čo najmenej.

Na stav vraj upozorňovali

"Ide o dôsledok technicky nevyhovujúceho stavu trolejbusov Dopravného podniku Bratislava, a. s., na ktorý vedenie spoločnosti upozorňovalo v priebehu celého minulého roka," upozornila hovorkyňa DPB Agáta Staneková.

"V dôsledku vysokého veku vozidiel, dlhotrvajúcej tuhej zimy a zlého stavu komunikácií v hlavnom meste sa vo februári zlomili rámy až na štyroch kĺbových trolejbusoch," povedala.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa jej slov už minulý mesiac nebol DPB v niektorých dňoch schopný zabezpečiť rannú výpravu trolejbusov, čo mohli cestujúci pocítiť najmä v špičke vynechaním spojov.

Príčinami týchto porúch boli rovnako vysoký vek a nepriaznivé klimatické podmienky.

"Z uvedených dôvodov všetky vozidlá museli absolvovať dôkladnú technickú prehliadku, aby neprišlo k ohrozeniu zdravia a bezpečnosti cestujúcich. Defektoskopiou sa zistilo, že DPB musí vyradiť z prevádzky ďalšie štyri kĺbové vozidlá. Celkovo tak vozopark v uplynulých dňoch prišiel až o osem kĺbových trolejbusov, ktorých je už aj tak v súčasnosti akútny nedostatok," vysvetlila Staneková.

Vozidlá prekračujú životnosť

Už pred vznikom tejto mimoriadnej situácie koncom februára a začiatkom marca chýbali do potrebnej dennej výpravy dve kĺbové vozidlá, dnes ich je tak spolu až desať.

SkryťVypnúť reklamu

Ide pritom o najstaršie vozidlá vo vozoparku DPB vo veku až 24 rokov, ktorých nosná konštrukcia je už opotrebovaná. Za životnosť trolejbusov sa pritom podľa ich výrobcu považuje hranica 12 rokov.

Kĺbové vozidlá sú využívané na najvyťaženejších trasách v oblasti Dolné hony a Prievoz. Výpadok až 10 vozidiel preto cestujúca verejnosť výrazne pocíti. Pri krátkodobých poruchách trolejbusov v menšom počte vozidiel rieši DPB, a. s., situáciu záložnými autobusmi.

"Výpadok v takomto rozsahu, žiaľ, nie sme schopní nahradiť záložnou dopravou, nakoľko aj tam je situácia u starších vozidiel obdobne kritická. Za posledné dva roky zo 100 autobusov značky Ikarus dodaných v roku 1998 bolo až 27 vyradených z prevádzky, a to z rovnakého dôvodu, teda zlomených a prasknutých rámov," zdôraznila hovorkyňa.

Ich životnosť je pritom iba osem rokov, takže takéto opotrebovania na konštrukciách sú dôsledkom prekračovania životnosti vozidiel.

Nové cestovné poriadky budú zverejnené na internetovej stránke www.dpb.sk a na zastávkach najneskôr tento víkend. Dopravný podnik Bratislava, a. s., sa cestujúcej verejnosti ospravedlňuje.

Reakcia predsedu dopravnej komisie

Podľa Jozefa Uhlera (SDKÚ) by mal Dopravný podnik využiť záložné vozidlá.

DPB ohlásil, že od pondelka 11.3.2013 budú linky 201, 202, 206 a 208 premávať v prázdninovom režime. Táto redukcia by znamenala pokles prepravnej kapacity z Podunajských Biskupíc a Vrakune v špičke o viac ako 1000 cestujúcich za hodiny. Linky 201 a 202 sú nosnými linkami v týchto mestských častiach.

DPB má dlhodobo problémy so starými trolejbusmi. Vo vozovom parku autobusov má však kapacitnú rezervu cca 70 vozidiel. Práve časť rezervných autobusov by sa mohla použiť na vykrytie chýbajúcich trolejbusov.

Nie je možné vyhovárať sa na to, že všetky rezervné autobusy sú pokazené. V tom prípade je potrebné vyvodiť personálne dôsledky, pretože DPB musí mať funkčnú rezervu práve z dôvodu, že dlhodobo vedel o problémoch s trolejbusmi.

Ak je problém s náhradnými dielmi, tak niekto je za to zodpovedný. Verím, že do pondelku sa nájde spôsob ako netrestať cestujúcich z Vrakune a Podunajských Biskupíc.

khu

Autor: lut

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  2. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  3. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  4. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  5. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  6. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  7. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  8. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  1. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  2. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  3. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  4. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  5. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  6. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  7. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  8. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 19 036
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 16 723
  3. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 5 289
  4. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina? 3 869
  5. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari 3 384
  6. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta 3 145
  7. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 3 059
  8. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície 2 128
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Rado Surovka: Robo, dokázal si to, gratulujeme. 46 601
  2. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 12 417
  3. Matej Galo: Pán Fico, rozhodli ste sa tunelovať takto na hulváta? 12 370
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha napísal status o tom, aký je rozdiel medzi nami (slniečkarmi) a jeho fan clubom. 11 342
  5. Martin Fronk: Igelitka z roku 1990 a obchod, ktorý zabudol na rok 2025 10 552
  6. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici 6 590
  7. Rastislav Puchala: Pomóóóóc, Angličania idú 5 628
  8. Vladimír Benčík: Konštantínopol v roku 1453: Dráma pádu Byzantskej ríše 4 307
  1. Marcel Rebro: Ruskú vodku káže, francúzsky koňak pije: Fico a jeho malý geopolitický chaos
  2. Věra Tepličková: Aj kraj pod Veľkou Javorinou už bude v bezpečí - Michal vraj vstúpi!
  3. Roman Kebísek: Novomeský nazval Clementisa „svätým za dedinou, v nej však nevítaným“ (1939)
  4. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici
  5. Post Bellum SK: Zabudnuté obete nacizmu
  6. Radko Mačuha: Chcem tu zostať aj v roku 2027.
  7. Marcel Rebro: Pamäť z plastelíny alebo Slovensko ako krajina bez archívu
  8. Pavel Macko: Masívny útok na Kyjev: Zmení Trumpove ultimátum vývoj vojny?
SkryťZatvoriť reklamu