Železnice chcú prilákať ľudí z áut. Vybudovanie nových zastávok však môže trvať roky.
BRATISLAVA. Metra sa už zrejme Bratislava nedočká, jej okrajové štvrte by však mohol spájať vlak. Železnice SR chcú totiž vybudovať sedem nových zastávok.
Vlak už na dopravu do mesta využívajú ľudia z Devínskej Novej Vsi. Oproti autobusu si totiž výrazne skrátia cestu. Dostanú sa však len na hlavnú stanicu.
O pár rokov by však už mohli vystúpiť pri Mladej garde, na Trnávke či až vo Vrakuni.
Konkurencia autám
Železnice však chcú nielen zlepšiť dopravu pre cestujúcich. „Konečným cieľom je vytvorením integrovaného dopravného systému konkurovať individuálnej automobilovej doprave,“ vraví hovorkyňa železníc Martina Pavlíková.
Počet áut aj ľudí, ktorí nimi dochádzajú do Bratislavy alebo sa presúvajú medzi jej časťami, podľa štatistík stále stúpa. Kým v roku 1990 pripadli na jedno auto štyria ľudia, dnes už sú len dvaja. Vo viac ako dvoch tretinách áut sa totiž vezie len jeden pasažier.
Martin Fundárek z občianskej iniciatívy Lepšia doprava priznáva, že projekt železníc môže priniesť rýchle spojenie do centra alebo na druhý koniec mesta. Či by však prilákalo aj ľudí z áut, nevedel odhadnúť. „Skrátenie času cestovania nemusí stačiť na to, aby zmenili svoje zvyklosti.“ Nové spojenie tak môže odčerpať ľudí nielen z áut, ale aj MHD.
Jazda vlakom z Devínskej Novej Vsi do Podunajských Biskupíc dnes trvá 40 až 50 minút, v tom však nie je zarátané čakanie na prestup.
Kliknite na obrázok, zväčšíte ho.
Ďaleko na autobus?
Problémom projektu podľa Fundárka je, že dnešné trate vedú cez slabo urbanizované územia. Preto je podľa neho nevyhnutné zastávky nielen dobre umiestniť, ale aj zabezpečiť, aby v ich blízkosti boli zastávky električiek, autobusov či trolejbusov, pešie a cyklistické trasy.
Z plánovaných zastávok Devínska Nová Ves, Mladá garda a Ružinov by však podľa neho cestujúci k MHD museli prejsť stovky metrov.
Hovorkyňa vraví, že miesto na nové zastávky vyplýva zo štúdie, ktorú si dali urobiť. „Budúci zhotoviteľ však bude návrh zastávok riešiť alternatívne, aj na základe väzieb na súčasnú MHD,“ vraví Pavlíková.
Na nových zastávkach by zastavovali len regionálne vlaky. Tie dnes jazdia každú hodinu. Ako by sa to menilo
a či by existoval priamy spoj, závisí podľa Železničnej spoločnosti Slovensko od toho, čo by si od nich objednalo ministerstvo dopravy, Bratislava či župa.
Dnešné kapacity v čase špičky však podľa hovorkyne Slavomíry Šubrtovej neumožňujú, aby k nim pridali mestské vlaky. Jedine, ak by dobudovali nové koľaje.
Plány hovoria o tom, že by nové zastávky mali byť kompletné v rokoch 2025 až 2030. V súčasnosti železnice hľadajú firmu, ktorá urobí projektovú dokumentáciu. Tender na to vyhlásili už vlani, no nikto sa neprihlásil. Súťaž opäť vyhlásili v decembri. Odhady hovoria, že bude potrebných 11 miliónov eur, majú ísť z eurofondov aj zo štátneho rozpočtu.
Zastávky by mohli byť bližšie k MHD
Niektoré môžu lokalite pomôcť, iným však bude chýbať rýchly prestup na MHD.
1.Devínska Nová Ves
Bude 1,3 kilometra od dnešnej zastávky pri sídlisku a rodinných domoch, očakávajú denný obrat tisíc cestujúcich.
Podľa portálu imhd.sk je mimo relevantných liniek MHD.
2.Lamačská brána
Má byť za križovatkou Agátová – Saratovská.
Umiestnená je zatiaľ stovky metrov od sídliska. Na tom mieste však má vyrásť štvrť Bory investičnej skupiny Penta, kam mesto aktuálne zvažuje aj predĺženie električky.
3.Bratislava – Patrónka
Pri železničnom moste nad ulicou Limbová, očakávajú zhruba štyritisíc pasažierov.
Podľa portálu imhd.sk nevyužije možnosť obslúžiť aj zastávku Dubová pri trati.
4.Bratislava – Mladá garda
Pri železničnom moste nad Račianskou ulicou.
Podľa viacerých odborníkov je ďaleko od MHD.
5.Bratislava – Trnávka
Za Martinským cintorínom, pri vyústení Clementisovej ulice.
Mala by dobré spojenie
s MHD, tá však už dnes spája lokalitu s hlavnou stanicou.
Vznikol by tam nový podchod, ktorý ľudia z okolia pre časté nehody s vlakmi žiadajú už roky.
6.Bratislava – Ružinov
Pri obchodnom dome Kika.
Slabo urbanizované územie, železnice však o desať rokov očakávajú 1700 cestujúcich. Vznikol by aj podchod pre peších.
7.Bratislava – Vrakuňa
Pri križovatke Čiližská – Dvojkrížna.
Odborníci hovoria, že by mohla byť bližšie k sídlisku Dolné hony.
him