SME

Bratislavskú električku chcú predĺžiť k Pente a do Devínskej

Bratislava nové trasy pre električky nebuduje, staré na opravu čakajú. Plány sú však odvážne.

Koľaje v Dúbravke sú havarijnom stave.Koľaje v Dúbravke sú havarijnom stave. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)


BRATISLAVA. Bratislava má 40 kilometrov električkových tratí, české Brno asi 80.

Za posledné roky nepostavilo hlavné mesto ani kilometer trate, priznáva bratislavský primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Plány, kam by sa mala električka rozšíriť, sú však odvážne. Primátor hovorí nielen o električke do Devínskej Novej Vsi, ale aj Vajnôr či Záhorskej Bystrice.

„Nemyslím, že by budovanie koľajovej dopravy malo skončiť traťou do Petržalky,“ vraví.

Petržalka je však zatiaľ jedinou novou trasou, ktorú mesto predstavilo verejnosti. Aj to teda len prvú etapu asi 4,5 kilometrovej trate od Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu.

SkryťVypnúť reklamu

Predseda mestskej dopravnej komisie Jozef Uhler (SDKÚ) hovorí, že nová trať do Devínskej súvisí s výstavbou projektu Bory, developer chce vraj zvýšiť atraktivitu územia. Obchody tu už vznikajú, samostatný nový obchodno-zábavný komplex tu chystá spoločnosť Penta.

Električku by k Borom mali predĺžiť z Dúbravky.

Skúška už s cestujúcimi

Práve električková trať v Dúbravke je však dnes v havarijnom stave. Ide o úsek, ktorý prechádza takmer celou mestskou časťou, kde žije 35-tisíc ľudí, Hanulova-Pri kríži.

Električky tu musia jazdiť zníženou rýchlosťou. Dôvodom je roky neopravovaná trať.

Mesto začalo pripravovať jej obnovu. Rekonštrukciu nazýva modernizáciou trate, aby projekt zaplatili európske peniaze.

Dúbravčania sa musia pripraviť na mesiace bez električiek, prestupovať budú podľa Agáty Stanekovej, hovorkyne dopravného podniku na Borskej ulici v Karlovej Vsi, odkiaľ by mali jazdiť náhradné autobusy.

SkryťVypnúť reklamu

Bez spojov však nemajú byť dlhých 18 mesiacov, ako sa hovorilo, ale asi dva či tri mesiace. „Niekoľko mesiacov pred odstávkou sa začnú prípravné práce, tie ktoré je možné robiť za plnej premávky električiek,“ vysvetľuje Staneková. Po ukončení rekonštrukcie má fungovať skúšobná prevádzka, tá však má byť aj s cestujúcimi.

Termín 18 mesiacov je podľa Uhlera obdobím, od ukončenia súťaže na zhotoviteľa až po kolaudáciu stavby. Súťaž chce vraj mesto vyhlásiť do leta, novú trať začať budovať v ďalšom roku.

Kadiaľ povedie električka na Hlavnú vlakovú stanicu? Počíta sa aj s traťou cez Štefánikovu

Prečítajte si viac >>

O Vajnoroch roky rečí

Plány s novými električkový traťami mimo Devínskej sú podľa Uhlera hudbou ďalekej budúcnosti. O predĺžení električky do Vajnôr sa vraj rozpráva roky.

SkryťVypnúť reklamu

Kedy sa začne výstavba trate do Devínskej, je tiež zatiaľ nejasné. Projekt pripravuje Penta v spolupráci s mestom.

Lea Krčmáriková, PR špecialistka Penty, hovorí, že projekt Bory má dve časti. Prvá už vzniká. Zahŕňa samostatné obchodné prevádzky, Metro tu už stojí, Hornbach má otvárať na jar.

„V tejto časti fungujeme ako majiteľ pozemkov, ktoré predávame,“ hovorí Krčmáriková. Výstavbu ich vlastného obchodno-zábavného centra Bory Mall časovo posunuli. „Pozemok však pripravujeme na výstavbu, chystáme komunikácie, siete.“

Okrem Dúbravky musí mesto opraviť aj ďalšie trate. Vynovené by mali byť, kým do mesta prídu nové a prvé nízkopodlažné električky v Bratislave, ktoré dopravný podnik obstaráva.

Bez električkového spojenia je už vyše roka aj Hlavná železničná stanica. Trať odstavil dopravný podnik pre jej havarijný stav, opravu však brzdí plánovaná prestavba stanice a spor z minulosti.

Obnovu tratí aj nákup električiek platia európske peniaze, ktoré mali pôvodne zafinancovať podzemnú železničnú trať Predmestie – Filiálka. Dlho chystaný projekt však stopol minister dopravy Ján Počiatek (Smer). Dôvodom bola štúdia minísterstva, ktorou preverovali, či projekt stihnú dokončiť v termíne.

Všetky projekty musí mesto stihnúť do konca roku 2015.

Kliknutím - zväčšíte obrázok

Električky v Dúbravke dnes jazdia zníženou rýchlosťou.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Dopravný podnik Bratislava

Ilustračné foto

Dôvodom bola oprava trolejového vedenia.


TASR 1
Zastávka električky po ukončení rekonštrukcie električkovej trate a jej okolia na Americkom námestí 14. decembra 2020.

Z Južného mesta premáva okružnou trasou, za zastávkou Blumentál cez Vazovovu.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  2. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  5. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  6. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  7. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  1. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  2. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  3. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  4. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  5. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  6. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  7. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  8. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 10 451
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 10 222
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 7 556
  4. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 675
  5. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 495
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 2 848
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 2 158
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť 1 665
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 031
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 18 423
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 13 717
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 9 035
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 647
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 021
  7. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 4 991
  8. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 906
  1. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  2. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  3. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  4. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  5. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  6. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  7. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  8. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
SkryťZatvoriť reklamu