SME

Bratislava ukázala, ako má vyzerať nový Starý most

Starý most odplavia do prístavu. V súťaži na budovanie nového mosta očakávajú staviteľov zo zahraničia.

Starý most dnes funguje pre cyklistov a peších. Počas svojej prestavby bude istý čas úplne nefunkčný.Starý most dnes funguje pre cyklistov a peších. Počas svojej prestavby bude istý čas úplne nefunkčný. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

V súťaži na budovanie nového mosta očakávajú staviteľov zo zahraničia. Podmienkou na prestavbu Starého mosta je premostenie rieky širokej aspoň tristo metrov.

Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom denníka SME.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Najskôr na jeseň tohto roku, alebo až na jar budúceho sa v hlavnom meste začne veľké mostné divadlo. Konštrukciu najstaršieho mosta v Bratislave rozložia a odplavia do prístavu.

Hlavný dopravný inžinier Bratislavy Tibor Schlosser vraví, že jar a jeseň sú jediné dve obdobia, keď odplavenie konštrukcie Starého mosta umožní vodný stav Dunaja.

SkryťVypnúť reklamu

„Medzitým sa už bude pripravovať nová konštrukcia,“ opisuje budúce práce na brehu Schlosser. Dva terajšie historické piliere mosta nahradí jeden nový, čo má zlepšiť aj plavebné možnosti na Dunaji.

Nová konštrukcia má byť podľa inžiniera zváraná a nasúvať ju začnú od Petržalky.

Ukrajina, Rusko, Srbsko

Starý most

Plány prác

  • 21. marca – otváranie obálok tendra na zhotoviteľa;

  • jún 2013 – najneskorší termín na zmluvu s víťazom tendra a začiatok stavebných prác;

  • jún 2015 – dokončenie mosta a trate do Petržalky;

  • december 2015 – deadline dokončenia stavby a sfunkčnenia električky do Petržalky.

Nový Starý most, po ktorom budú jazdiť električky do Petržalky, má mesto platiť z eurofondov. Celý projekt s električkovou traťou do Petržalky po Bosákovu tak musia stihnúť do konca roku 2015. Vtedy už musí električka do Petržalky premávať.

SkryťVypnúť reklamu

Stavebníka ešte nevybrali. Bratislava len v januári vypísala medzinárodný tender na zhotoviteľa, súťažné obálky majú otvárať v marci. Súťažné podklady si prevzalo štyridsať záujemcov.

Víťazom sa môže stať len tá firma, ktorá za posledné tri roky prehradila mostnou konštrukciou tečúcu rieku so šírkou aspoň tristo metrov.

Na Slovensku za tri roky žiadny takýto most nevznikol. Prihlásení tak budú musieť odkazovať na stavby zo zahraničia, hovorí bratislavský primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru). Očakáva tak v súťaži medzinárodné konzorciá slovenských a zahraničných firiem.

Podobné mostné projekty v Európe za posledné roky súvisia s Dunajom, hovorí Schlosser. „Projekty sú z Maďarska, Srbska, Ukrajiny a Ruska.“

Rozhodne cena

O víťazovi tendra, ktorý splní súťažné podmienky, rozhodne cena. Celý projekt vyčíslila štátna expertíza na vyše 68 miliónov eur bez DPH. Nová konštrukcia mosta má z toho stáť okolo 35 miliónov bez DPH.

SkryťVypnúť reklamu

Starý most je súčasťou prvej etapy takzvaného nosného systému hromadnej dopravy. Postaviť majú aj električkovú trať, aj novú estakádu pri bývalom futbalovom štadióne Artmedia a rozšíriť estakádu Einsteinova.

V druhej etape, v rokoch 2014 až 2020 má električka pokračovať až na okraj Petržalky po Janíkov dvor.

Prestavbu môže potopiť voda

Novú konštrukciu môžu budovať, iba ak Dunaj výrazne nestúpne.

BRATISLAVA. Vysoká voda či námietky k tendru. Riziká najväčšieho dopravného projektu v Bratislave priznáva aj vedenie mesta. Celý projekt musí Bratislava stihnúť do konca roka 2015, inak bude musieť vrátiť európske peniaze.

„Potrebujeme mať hladinu Dunaja čo najnižšiu, ak bude vysoká, či príde tisícročná voda, nestihne sa to. Je to riziko,“ hovorí Tibor Schlosser, hlavný dopravný inžinier mesta.

Ak chce mesto projekt stihnúť, musí s prestavbou mosta začať v júni tohto roku. Primátor Milan Ftáčnik tvrdí, že mesto urobí všetko preto, aby bola súťaž transparentná. „Kritériá tendra sú nastavené tak, že vylúčia špekulatívne firmy, ktoré na Slovensku máme a narúšajú proces verejných obstarávaní.“

Viac o podmienkach súťaže Ftáčnik nepovedal.

Ak sa súťaž natiahne o pár mesiacov, mesto podľa Ftáčnika neuzavrie zmluvu. „Nechceme ísť do rizika, s takým scenárom ani nepočítam.“

Na tlačovej konferencii primátor včera hovoril, že stavebné povolenia na projekt sú už vydané. Jedno stavebné povolenie pritom napadli. „Nehovoril som, že sú právoplatné, ale sú vydané,“ vraví primátor. Námietku dal podľa neho aktivista z Petržalky, ktorý sa „nevyjadroval k premene konštrukcie na novú, ale k veciam, ktoré sa už posudzovali a sú platné“.

Obnovený Starý most vzniká bez architektonickej súťaže, dôvodom boli práve termíny pre eurofondy.

Lucia Tkáčiková

Všetky vizuály novej konštrukcie Starého mosta - pozri tu

VIZUÁLY NOVEJ KONŠTRUKCIE STARÉHO MOSTA od firmy Alfa 04:

Hlavná architektka mohla navrhnúť lavičky a ovplyvniť osvetlenie. Starý most vzniká bez architektonickej súťaže. Na moste bude promenáda pre peších a cyklochodník.

Po Starom moste má premávať električka. Autá sa na neho už nevrátia. Pri mimoriadnych situáciach majú cez most jazdiť záchranné autá.

VIZUALIZÁCIE – ALFA 04

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  7. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  8. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  1. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  2. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  3. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  4. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  5. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  6. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  7. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  8. Invázne rastliny ako superpotraviny
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 9 945
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 5 639
  3. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 4 142
  4. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 016
  5. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 458
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 1 982
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 1 922
  8. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 1 651
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 84 740
  2. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 13 607
  3. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 12 158
  4. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 513
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 8 761
  6. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 8 713
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 278
  8. Věra Tepličková: Gruzínci sú už z obliga, za všetko teraz môžu Plaváková a Šimečka 4 621
  1. Post Bellum SK: Keď sa lámal čas a charaktery
  2. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  3. Věra Tepličková: Maličkosti z temperamentovej poradne:Trump a Putin? Dva absolútne odlišné svety
  4. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
  5. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná.
  6. Marcel Rebro: Rusofili nás posielajú na ukrajinský front. Ideme. Už zajtra. A radi
  7. Marcel Rebro: Summit na Aljaške: Trumpova show, Putinova propaganda, Ukrajina bokom
  8. Roman Kebísek: Slovák Pilárik vybudoval r. 1679 v Nemecku kostol pre exulantov. Stojí dosiaľ
SkryťZatvoriť reklamu