V novej štvrti bude aj nákupné centrum, chýbať však môže škola i škôlka.
BRATISLAVA. Novú štvrť Račany Rosso s 853 bytmi chce na konci Rače postaviť firma podnikateľa Ivana Kmotríka. Dôvodom je podľa nej záujem o byty v štvrti Račany Bianco, ktorá už stojí v susedstve.
Račanom sa však veľký projekt nepozdáva, podľa nich výrazne zhorší kvalitu bývania, a to aj ľuďom z predchádzajúceho projektu firmy.
Rušné štvrte
„Z pokojných okrajových štvrtí Račany Bianco a Komisárky, kam boli práve z tohto dôvodu už dávnejšie umiestnené domov dôchodcov a penzión, sa stanú rušné tranzitné štvrte,“ hovorí Miro Ščibrany z občianskeho združenia račan.sk.
Fakty
Račany Rosso
- počet obyvateľov 2 556
- nové byty : 853
- obchody: 2859 m2
- administratíva: 2677 m2
- podzemné garáže: 1768 miest
- parkoviská: 141 miest
Račany Bianco:
168 bytov;
voľných 22
Rača: 20 660 obyvateľov
„Rača tie byty potrebuje,“ myslí si zase konateľ Račany Rosso Pavel Komorník. Až 70 percent ľudí, ktorí si kúpili byty v šiestich bytovkách Račany Bianco, sú podľa neho Račania – deti, ktoré chceli bývať blízko rodičov, alebo rodičia z rodinných domov. „Tým, že si tie byty kúpili, vyjadrili, že chcú, aby v Rači bola zástavba.“
Miro Ščibrany však hovorí, že Račany Bianco, kde je 168 bytov, sú na rozdiel od nového projektu s 850 bytmi, nákupným centrom a kanceláriami maličké. „Nepriniesli mimoriadnu záťaž,“ vraví. Väčšia štvrť podľa neho môže spôsobiť kolaps dopravy. „Zápchy sú už teraz, Račany Rosso ich svojimi 430 vozidlami za hodinu v špičke výrazne zhoršia,“ tvrdí. Račianska je už teraz jedným z najviac zahustených ťahov v meste, ráno tam stoja kolóny áut smerujúcich od Pezinka.
Treba preložiť cestu
Komorník namieta, že doprava sa ešte môže zmeniť, keďže sú plánované rôzne tunely a obchvaty. „Napojenie projektu na Púchovskú je naplánované svetelnou križovatkou, ktorá bude ešte pred všetkými križovatkami,“ hovorí. Viac si tak podľa neho počkajú len autá v smere z Pezinka, ktoré semafor zastaví.
„Račania chodia po Račianskej nielen do práce, ale aj z práce a v tom prípade je už úplne jedno, kde je konečná stanica,“ vraví račiansky poslanec Michal Drotován (SDKÚ). Novú štvrť by podľa neho nemali začať stavať, kým nevybudujú prekládku výpadovky.
"Prekládka II/502 odľahčí Raču od tranzitnej dopravy z okresu Pezinok - teda výrazne pomôže k riešeniu dopravnej situácie na hlavných ťahoch v Rači," myslí si. Potrebné predĺženie Galvaniho by podľa neho odľahčilo Račiansku ulicu od tranzitnej dopravy cez Východné a Račianske Mýto.
Problémom podľa Drotována tiež je, že projekt ráta s rezervami v račianskych školách a škôlkach, ktoré sú však plné. Komorník však vraví, že tam ešte môžu mať aj školu a škôlku.
Račania sa tiež obávajú, že stratia výhľad na vinice a na Malé Karpaty. Stavať tam bytovky umožnili posledné zmeny územného plánu. Firme už štyri povolené poschodia nestačia. Žiada ďalšiu zmenu územného plánu, aby domy za otočkou električiek mohli mať šesť podlaží nad zemou.
"Akákoľvek zmena územného plánu, ktorá bude viesť k väčšiemu projektu nie je bez riešenia dopravy a verejných služieb vhodná. Väčšie množstvo poschodí znamená viac bytov, viac obyvateľov, viac áut," vraví Drotován.
Zmenou by podľa Ščibranyho dosiahli, že by v zóne mohlo bývať až dvaapolkrát viac obyvateľov, než dovoľuje platný územný plán. Račania pritom podľa neho predávali vinice v zóne Račany Rosso v čase, keď sa tam predpokladala iba výstavba rodinných domov.
Zatiaľ čo ľudia chystajú petíciu, račianska radnica názor nepovedala. „Ide o overovanie urbanistického návrhu a o ničom nie je rozhodnuté. Na to, aby investor začal stavať, je potrebné preukázať súlad návrhu s územným plánom, vydanie rozhodnutia o umiestnení stavby a stavebné povolenia,“ povedala vedúca oddelenia územného plánovania a stavebného poriadku v Rači Iveta Virsíková
Rača však zorganizovala verejnú diskusiu o zámere na 22. januára.
Nová štvrť Račany Rosso nadviaže na existujúcu Račany Bianco.
Vizualizácia: Račany Rosso