SME

Výrobcu trolejbusu od súťaže odradilo potvrdenie

Firma blízka J&T je úspešná všade tam, kde v posledných rokoch nakupovali trolejbusy.

Nové krátke trolejbusy Škoda/SOR majú aj v Banskej Bystrici. Tie majú štyri dvere. V Bratislave je aj za štyri dvere krátkych vozov viac bodov.Nové krátke trolejbusy Škoda/SOR majú aj v Banskej Bystrici. Tie majú štyri dvere. V Bratislave je aj za štyri dvere krátkych vozov viac bodov. (Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

Dopravný podnik Bratislava odmieta, že by pripravil súťaž pre jednu firmu. Zvýhodnenie viacerých dverí nevysvetlil.

BRATISLAVA. Sedemdesiatmiliónový tender na dodanie osemdesiatich trolejbusov je podľa Dopravného podniku Bratislava transparentný a zákonný.

Mestský podnik označil v piatok pochybnosti konkurenčných výrobcov aj ľudí z orgánov podniku, či v súťaži nezvýhodnili českého výrobcu SOR Libchavy, za nepodložené špekulácie. Spolumajiteľom pardubického výrobcu karosérií je J&T.

„Opätovne žiadame médiá, aby neuverejňovali zavádzajúce informácie, ktorými môžu narušiť proces obstarávania,“ vyhlásil v piatok podnik.

Stále však nevysvetlil napríklad to, prečo bude mať pri konečnom vyhodnotení výraznú výhodu ten, kto vyrába dlhé trolejbusy s piatimi dverami. Väčšina firiem vyrába kĺbové vozy so štyrmi dverami, SOR ich má päť.

Sporné potvrdenie

Mestský podnik navyše žiada od výrobcov potvrdenie o schválení trolejbusu na Slovensku. To majú len trolejbusy SOR a francúzskej firmy Irisbus, ktorá sa však neprihlásila. Dopravný podnik odmieta povedať aj to, koľko firiem je v súťaži.

V prípade, že firma nemá potvrdenie na svoj trolejbus, podmienky umožňujú jeho dodatočné získanie, najneskôr však do šiestich mesiacov od dodania.

Fakty

Výrobcovia v súťaži

  • Prihlásili sa:
    Škoda/SOR
    ostatní su neznámi
  • Neprihlásili sa:
    Solaris, Irisbus, Volvo,
    Van Hool, Cegelec.

Už vo svojej ponuke však musí predložiť potvrdenie iného už schváleného trolejbusu, „ktorý sa vo významných parametroch nelíši“ od ponúkaného vozidla. Čo sú významné parametre, už pravidlá nehovoria.

Vydanie potvrdenia trvá podľa ministerstva dopravy šesť až dvanásť mesiacov.

Podmienky súťaže anonymne spochybnili traja výrobcovia vozidiel MHD. Prekážalo im zvýhodnenie dverí.

V piatok sa ozval ďalší výrobca, ktorý už spochybňuje práve požadované slovenské potvrdenie.

„Zistili sme, že nespĺňame najmä požiadavku na schválenie typu každého trolejbusu na Slovensku,“ odôvodnil obchodný riaditeľ firmy Cegelec Zdeněk Vytouš, prečo sa do súťaže neprihlásili.

Česká spoločnosť Cegelec, by dokázala ponúknuť trolejbusy s ukrajinskou karosériou Bogdan.

Zasiahlo ministerstvo

Dopravný podnik v oznámení o vyhlásení súťaže vysvetľuje, že slovenské papiere potrebuje nielen pre veľkosť nákupu, ale aj pre požiadavku ministerstva dopravy.

„Nevzniesli sme požiadavku o predložení rozhodnutia o schválení pred podaním ponuky,“ vraví hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

V iných mestách firma súťažila sama

Trolejbusy od Škody a SOR nakúpili aj Prešov, Žilina a Banská Bystrica. Iná ponuka nebola.

BRATISLAVA. Trolejbusy jazdia v piatich slovenských mestách. Tri z nich v posledných rokoch nakúpili nové modely práve od Škody s karosériou SOR Libchavy. Vo všetkých súťažiach boli jediným záujemcom.

„Vysvetľujeme si to predovšetkým tým, že Škoda Electric je najväčším výrobcom týchto vozov v rámci Európskej únie,“ povedala hovorkyňa Škody Lubomíra Černá.

„Tento úspech je daný predovšetkým tým, že dokáže vyhovieť prianiam zákazníkov,“ dodala.

Ako nakupovali
Trolejbusy
  • Prešov – 5 krátkych a 15 dlhých, cena bez DPH – 9,89 milióna eur;
  • Banská Bystrica – 19 krátkych trolejbusov, cena bez DPH– 7,98 milióna eur;
  • Žilina – 7 dlhých a tri krátke, cena – 9,12 milióna eur.

V prípade žilinského tendra im vyhoveli na centimeter presne. V súťažných podmienkach bolo, že kĺbové trolejbusy majú mať maximálnu dĺžku 18,75 metra a šírku 2,55 metra. Kúpené vozy majú presne také parametre.

V Prešove i Banskej Bystrici bola najdôležitejším kritériom cena, podobne ako v Bratislave však bol dôležitý aj počet dverí.

„Nemali sme viac uchádzačov,“ priznáva riaditeľ banskobystrického dopravného podniku Miroslav Snopko.

Odmieta však, že by súťaž bola šitá na mieru. „Tender bol skontrolovaný, či úradom, či ministerstvom životného prostredia, nikto nenašiel pochybnosti,“ vraví Snopko.

Aj Banská Bystrica, ktorá podobne ako Bratislava nakupovala z eurofondov, vyžadovala schválenie vozidla na Slovensku. Pýtali ho v čase dodania.

V Banskej Bystrici chceli podľa riaditeľa viac dverí preto, že sa tam nastupuje prvými dvoma dverami a vystupuje zadnými.

Z piatich miest nové trolejbusy nekupovali iba v Košiciach. Uvažujú totiž, že ich nahradia autobusmi. Podľa denníka Korzár už testovali nové modely – od SOR Libchavy.

Martina Hilbertová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 704
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 529
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 245
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 756
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 005
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 864
  7. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 7 636
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 567
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 606
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 493
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 366
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 700
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 358
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 344
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 004
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 419
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu