SME

Výrobcu trolejbusu od súťaže odradilo potvrdenie

Firma blízka J&T je úspešná všade tam, kde v posledných rokoch nakupovali trolejbusy.

Nové krátke trolejbusy Škoda/SOR majú aj v Banskej Bystrici. Tie majú štyri dvere. V Bratislave je aj za štyri dvere krátkych vozov viac bodov.Nové krátke trolejbusy Škoda/SOR majú aj v Banskej Bystrici. Tie majú štyri dvere. V Bratislave je aj za štyri dvere krátkych vozov viac bodov. (Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

Dopravný podnik Bratislava odmieta, že by pripravil súťaž pre jednu firmu. Zvýhodnenie viacerých dverí nevysvetlil.

BRATISLAVA. Sedemdesiatmiliónový tender na dodanie osemdesiatich trolejbusov je podľa Dopravného podniku Bratislava transparentný a zákonný.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mestský podnik označil v piatok pochybnosti konkurenčných výrobcov aj ľudí z orgánov podniku, či v súťaži nezvýhodnili českého výrobcu SOR Libchavy, za nepodložené špekulácie. Spolumajiteľom pardubického výrobcu karosérií je J&T.

„Opätovne žiadame médiá, aby neuverejňovali zavádzajúce informácie, ktorými môžu narušiť proces obstarávania,“ vyhlásil v piatok podnik.

SkryťVypnúť reklamu

Stále však nevysvetlil napríklad to, prečo bude mať pri konečnom vyhodnotení výraznú výhodu ten, kto vyrába dlhé trolejbusy s piatimi dverami. Väčšina firiem vyrába kĺbové vozy so štyrmi dverami, SOR ich má päť.

Sporné potvrdenie

Mestský podnik navyše žiada od výrobcov potvrdenie o schválení trolejbusu na Slovensku. To majú len trolejbusy SOR a francúzskej firmy Irisbus, ktorá sa však neprihlásila. Dopravný podnik odmieta povedať aj to, koľko firiem je v súťaži.

V prípade, že firma nemá potvrdenie na svoj trolejbus, podmienky umožňujú jeho dodatočné získanie, najneskôr však do šiestich mesiacov od dodania.

Fakty

Výrobcovia v súťaži

  • Prihlásili sa:
    Škoda/SOR
    ostatní su neznámi

  • Neprihlásili sa:
    Solaris, Irisbus, Volvo,
    Van Hool, Cegelec.

Už vo svojej ponuke však musí predložiť potvrdenie iného už schváleného trolejbusu, „ktorý sa vo významných parametroch nelíši“ od ponúkaného vozidla. Čo sú významné parametre, už pravidlá nehovoria.

SkryťVypnúť reklamu

Vydanie potvrdenia trvá podľa ministerstva dopravy šesť až dvanásť mesiacov.

Podmienky súťaže anonymne spochybnili traja výrobcovia vozidiel MHD. Prekážalo im zvýhodnenie dverí.

V piatok sa ozval ďalší výrobca, ktorý už spochybňuje práve požadované slovenské potvrdenie.

„Zistili sme, že nespĺňame najmä požiadavku na schválenie typu každého trolejbusu na Slovensku,“ odôvodnil obchodný riaditeľ firmy Cegelec Zdeněk Vytouš, prečo sa do súťaže neprihlásili.

Česká spoločnosť Cegelec, by dokázala ponúknuť trolejbusy s ukrajinskou karosériou Bogdan.

Zasiahlo ministerstvo

Dopravný podnik v oznámení o vyhlásení súťaže vysvetľuje, že slovenské papiere potrebuje nielen pre veľkosť nákupu, ale aj pre požiadavku ministerstva dopravy.

„Nevzniesli sme požiadavku o predložení rozhodnutia o schválení pred podaním ponuky,“ vraví hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

SkryťVypnúť reklamu

V iných mestách firma súťažila sama

Trolejbusy od Škody a SOR nakúpili aj Prešov, Žilina a Banská Bystrica. Iná ponuka nebola.

BRATISLAVA. Trolejbusy jazdia v piatich slovenských mestách. Tri z nich v posledných rokoch nakúpili nové modely práve od Škody s karosériou SOR Libchavy. Vo všetkých súťažiach boli jediným záujemcom.

„Vysvetľujeme si to predovšetkým tým, že Škoda Electric je najväčším výrobcom týchto vozov v rámci Európskej únie,“ povedala hovorkyňa Škody Lubomíra Černá.

„Tento úspech je daný predovšetkým tým, že dokáže vyhovieť prianiam zákazníkov,“ dodala.

Ako nakupovali

Trolejbusy

  • Prešov – 5 krátkych a 15 dlhých, cena bez DPH – 9,89 milióna eur;

  • Banská Bystrica – 19 krátkych trolejbusov, cena bez DPH– 7,98 milióna eur;

  • Žilina – 7 dlhých a tri krátke, cena – 9,12 milióna eur.

V prípade žilinského tendra im vyhoveli na centimeter presne. V súťažných podmienkach bolo, že kĺbové trolejbusy majú mať maximálnu dĺžku 18,75 metra a šírku 2,55 metra. Kúpené vozy majú presne také parametre.

V Prešove i Banskej Bystrici bola najdôležitejším kritériom cena, podobne ako v Bratislave však bol dôležitý aj počet dverí.

„Nemali sme viac uchádzačov,“ priznáva riaditeľ banskobystrického dopravného podniku Miroslav Snopko.

Odmieta však, že by súťaž bola šitá na mieru. „Tender bol skontrolovaný, či úradom, či ministerstvom životného prostredia, nikto nenašiel pochybnosti,“ vraví Snopko.

Aj Banská Bystrica, ktorá podobne ako Bratislava nakupovala z eurofondov, vyžadovala schválenie vozidla na Slovensku. Pýtali ho v čase dodania.

V Banskej Bystrici chceli podľa riaditeľa viac dverí preto, že sa tam nastupuje prvými dvoma dverami a vystupuje zadnými.

Z piatich miest nové trolejbusy nekupovali iba v Košiciach. Uvažujú totiž, že ich nahradia autobusmi. Podľa denníka Korzár už testovali nové modely – od SOR Libchavy.

Martina Hilbertová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aplikácia, čo mamičkám aj študentom šetrí nervy aj peniaze
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  6. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  7. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  8. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  2. Invázne rastliny ako superpotraviny
  3. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  4. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  5. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  6. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  7. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  8. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 6 615
  2. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 6 084
  3. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 4 327
  4. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 4 316
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 3 897
  6. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 3 568
  7. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 2 405
  8. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 1 824
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu 16 661
  2. Monika Albertiová: Máme po puči 13 979
  3. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 12 680
  4. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím. 9 550
  5. Jozef Foltýn: Podpriemerný Slovan zaujal len arogantným trénerom 7 992
  6. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico? 7 557
  7. Ján Valchár: Keď Rusku ide karta, tak ešte jeden blog 6 607
  8. Viktor Pamula: Čurillovci 4 995
  1. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom
  2. INESS: Čo priniesla konkurencia zdravotných poisťovní
  3. Radko Mačuha: Ruský Disneyland.
  4. Radko Mačuha: Padák - slovenský vynález.
  5. Radko Mačuha: Za neonacizmus na Ukrajine môže Putin.
  6. Marcel Rebro: Trump a Putin na Aljaške: Rokovanie o Ukrajine bez Ukrajiny
  7. Marcel Rebro: Rusko obkľúčené NATO? Skôr obkľúčené rozprávkami z Kremľa
  8. Věra Tepličková: Prirodzene k prirodzeniu (nevhodné pre deti a slabšie/citlivejšie povahy)
SkryťZatvoriť reklamu