V centre Bratislavy označili trasu pre bicykle. Piktogramy majú vodičov upozorniť, že po ceste jazdia aj cyklisti.
BRATISLAVA. Na Špitálskej ulici v centre Bratislavy pribudli na ceste piktogramy bicyklov. Hoci ju tak volajú, vedenie mesta priznáva, že to nie je nová cyklotrasa. A cyklisti sa tam ani nemôžu cítiť úplne bezpečne. Nejazdia vedľa cesty, na jeden pruh sa musia zmestiť s autami.
Cyklista šliape do pedálov od ministerstva práce smerom na Americké námestie. Na obrubníku je zaparkované auto, po trati ide električka a v jedinom pruhu ide ďalšie auto. Keď sa stretnú na rovnakom mieste, cyklista musí prudko zabrzdiť. Potom sa opatrne prešmykne okolo zaparkovaného auta.
Autá na tejto ulici parkovať môžu. Nestoja totiž na cyklotrase, ale len na „cyklopiktokoridore“. Znamená, že po ceste jazdia rovnako autá, ako aj bicykle. Chodník je tam navyše dostatočne široký, aby stáli meter a pol od múru.
Mesto cyklistom nevyhradilo samostatnú cyklotrasu, len upozorňuje vodičov, že tadiaľ často jazdia bicyklisti. Koridor má aj napriek autám na chodníku slúžiť na zvýšenie bezpečnosti a komfortu pre cyklistov, vraví poradca primátora Michal Feik.
Pozor pri odbočovaní
Cesta má však pre cyklistov aj ďalšie úskalia. O niekoľko desiatok metrov ďalej je problémová križovatka s Ulicou 29. augusta. Cesta sa rozdvojuje, ide rovno a doprava. Podobne aj piktogramy pokračujú rovno a aj cez odbočovací pruh vpravo.
Na podobnom mieste na Jégého ulici členke Cyklokoalície Lucii Heftyovej takto auto zablokovalo cestu. Išla rovno, no auto odbočujúce vpravo ju predbehlo a odstavilo. Nič vážne sa jej nestalo.
„Podľa vyhlášky z minulého roka má auto odbočujúce vpravo povinnosť dať prednosť cyklistovi napravo od neho,“ vysvetľuje Feik. Keď sme si trasu na Špitálskej v piatok prešli na bicykli, vodiči boli ohľaduplní a počkali, kým naša redaktorka prejde, a až potom sa radili do odbočovacieho pruhu.
Obrubníky a kanál
„Vo Viedni alebo v Prahe, kde majú ešte užšie cesty, sú takéto cyklokoridory bežné,“ hovorí člen Cyklokoalície Tomáš Peciar, s ktorým sa mesto radí o cyklotrasách.
Združenie však odkazuje, že na trase ešte treba zrekonštruovať poškodené obrubníky a odstrániť žlté kachličky spred krajského policajného riaditeľstva. V trase sú aj nebezpečné kanálové poklopy. Feik vraví, že celý projekt ešte nie je dokončený a budú ho ešte zdokonaľovať.
Termoplastové piktogramy na ceste medzi ministerstvom práce a Odborárskym námestím majú vydržať päť rokov. Aj s dokumentáciou stáli 56-tisíc eur.
Problémom môžu byť autá parkujúce na chodníku, najmä keď ide aj električka.
FOTO SME - GABRIEL KUCHTA