SME

Mesto: Električka sa nebude prispôsobovať garážam na Šafku

Garáže prilákajú ďalšie autá do centra mesta. Zámer ich výstavby ide proti schválenej dopravnej politike.

Šafárikovo námestie dnes.Šafárikovo námestie dnes. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Garáže prilákajú ďalšie autá do centra mesta. Zámer ich výstavby ide proti dopravnej politike, ktorú už odobrili bratislavskí poslanci.

BRATISLAVA. Záchytné parkoviská na okrajoch mesta s napojením na MHD. Projekty P + R čiže Park and Ride – parkovanie a pohodlné napojenie na hromadnú dopravu do centra Bratislavy.

Aj také zásady patria do novej parkovacej politiky, ktorá má v Bratislave platiť budúci rok a odobrili ich už aj bratislavskí poslanci. Autá nemajú byť vťahované do centra mesta, ale ostať na okraji.

Ďalšie budovanie garáži v centre mesta v pravidlách a plánoch nie je, dokonca ide proti nim.

Ftáčnik: Šafárikovo námestie je iný prípad

Na parkovaciu politiku sa odvolávali kritici plánovaných garáží pod Kollárovým námestím. „Je to v rozpore s parkovacou politikou,“ apelovali na primátora Milana Ftáčnika (nezávislý s podporou Smeru), ktorý k výstavbe garáži pod parkom na Kollárovom námestí vydal kladné stanovisko.

Ftáčnik sa na verejnej diskusii odvolával nielen na územný plán, ale aj na to, že pozemky na Kollárovom námestí prenajalo ešte bývalé vedenie na čele s primátorom Andrejom Ďurkovským (vtedy KDH) a firma Parking house vtedy na projekt vyhrala súťaže.

Iným prípadom sú preto podľa Ftáčnika garáže na Šafárikovom námestí, kde pozemok nie je prenajatý a ani projekt nie je rozbehnutý z minulosti. Projekt plánuje mestská časť Staré Mesto.

Bratislava bude k projektu na Šafárikovom námestí vydávať záväzné stanovisko.

Hovorca primátora Ľubomír Andrassy povedal, že ho ešte nevydali a celý projekt je len na začiatku. Upozornil, že námestie ovplyvní aj nosný dopravný systém a električka do Petržalky, ktorá pôjde cez nový Starý most a garážam sa prispôsobovať nebude. Budovať sa tu majú aj nové nástupištia pre električku.

"Nie je možné riešiť dnes projekt garáží," hovorí a dodáva, že územie sa musí riešiť komplexne.

Tomáš Halán, hovorca Starého Mesta, povedal, že mestská časť s vedením Bratislavy o projekte už rokovala. „Primátor sa vyslovil, že záväzné stanovisko k projektu bude kladné a mesto písomne súhlasilo aj s dopravno-kapacitným posúdením.“

Nejasný územný plán

Stanovisko mesta posudzuje, či je projekt v súlade s územným plánom. Kollárovo aj Šafárikovo námestie majú kód 1110, čo znamená, že plocha je v územnom pláne určená ako park a sadovnícke a lesoparkové úpravy.

Primátor a urbanistická komisia magistrátu tvrdí, že garáže pod parkom na Kollárovom námestí sa hĺbiť môže a je to v súlade s územným plánom.

Proti sú však nielen aktivisti, ale aj Bohuš Kováč, urbanista a profesor Fakulty architektúry STU či dokonca krajský prokurátor Dušan Mikuláš, ktorý konštatoval nesúlad s územným plánom a stanovisko mesta ku garážam na Kollárovom námestí napadol.

Urbanista Bohuš Kováč upozorňuje, že park na Kollárovom námestí, nie je stavebným pozemkom, čo je pre výstavbu garáži nevyhnutné. Park podľa neho už nebude parkom, ale len garážou so zeleňou na streche. Proti výstavbe bojujú aj aktivisti, ktorí podnet na prokuratúru aj podali.

Ftáčnik však protestu nevyhovel a stanovisko nezrušil. Hovorca poukazuje na podobné prípady z minulosti. „Ide napríklad o podzemné garáže na Námestí Martina Benku, pri Národnej rade alebo na Uršulínskej ulici v historickom centre.“

Primátor priznáva, že územný plán je nejednoznačný, mesto ho chce preto v najbližších zmenách a doplnkoch spresniť.

Rovnaký scenár sa môže opakovať aj pri garážach pod Šafárikovým námestím. Andrassy však upozorňuje, že pri Kollárovom námestí sa už pri tvorbe územného plánu počítalo s garážami a spomínajú sa aj v textovej v časti. Pri Šafárikovom námestí to tak nie je.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 706
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 598
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 533
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 811
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 013
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 968
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 641
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 6 505
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 764
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 522
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 385
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 165
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 375
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 348
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 131
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 424
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu