SME

Z ulíc zmiznú všetky staré trolejbusy a polovica električiek

Všetky vozidlá by mali mať dodané do júna 2015.

Do ulíc prídu nové trolejbusy za peniaze na výstavbu stanice Filiálka.Do ulíc prídu nové trolejbusy za peniaze na výstavbu stanice Filiálka. (Zdroj: SME - ARCHÍV)

BRATISLAVA. Nové trolejbusy by mohli úplne nahradiť všetky staré a nové električky by z tých súčasných vymenili polovicu. V rozhovore pre TASR to povedal generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava (DPB) Ľubomír Belfi. Začiatkom novembra totiž dopravca vyhlásil tri tendre na nové vozidlá, za ktoré z eurofondov zaplatí 116 miliónov eur bez DPH. Ak si pri nich uplatní opciu, vymení veľkú časť vozového parku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z ulíc by tak postupne mohli zmiznúť všetky staré trolejbusy. Podnik ich chce síce nakúpiť celkovo 80, od uchádzača však žiada opciu na ďalších 40 z ďalšieho operačného programu. So 120 novými trolejbusmi by sa podľa Belfiho úplne vyriešila situácia so starými vozidlami. "Znamenalo by to totálnu obnovu, pri trolejbusoch je pre nás tá situácia najťaživejšia," hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

Električky by nahradili polovicu svojho vozového parku. Podnik totiž vyhlásil dva tendre, jeden na nákup 15 jednosmerných električiek, druhý na nákup 15 obojsmerných. Pri uplatnení opcie by dostal ďalších 30. Keďže dnes má vo výprave 120 električiek, so 60 novými električkami by vymenil polovicu. "Tento nákup by znamenal aj absolútnu zmenu z hľadiska kvality, električky aj trolejbusy budú vybavené klimatizáciou, cestujúci by sa mali oproti súčasnému stavu omnoho komfortnejšie," hovorí riaditeľ.

Tri desiatky nových električiek budú stáť 75 miliónov eur bez DPH, pričom celková hodnota zákazky vrátane dodávky električky či ceny za údržbu je 108 miliónov eur. Za 80 trolejbusov zaplatí zase 41 miliónov eur bez DPH z celkovej ceny zákazky vyše 70 miliónov. "Naše argumenty si vypočul aj minister a rozhodol, že práve takéto objemy budú pridelené pre riešenie mestskej dopravy v Bratislave," hovorí generálny riaditeľ o peniazoch z Operačného programu Doprava.

SkryťVypnúť reklamu

Vyše 420 miliónov eur s DPH malo ísť pôvodne na projekt podzemného vlaku, ktorý šéf rezortu dopravy Ján Počiatek stopol pre štúdiu realizovateľnosti minulý mesiac. Peniaze sa tak použijú na náhradné projekty, medzi ktorými je aj nákup nových vozidiel v Bratislave. Vyčerpať sa musia do konca roka 2015, Belfi hovorí, že všetky vozidlá by mali mať dodané do júna 2015.

Prvými novými trolejbusmi by sa mohli Bratislavčania povoziť už o rok v tomto čase, pri električkách je dodacia lehota o desať mesiacov dlhšia. Prvé by mohol podnik dodať v jeseni 2014. Belfi však pripomína, že súčasne s električkami musia modernizovať aj trať. Aj keď istý čas pôjdu nové električky aj po starých koľajach, "tieto projekty by sa mali realizovať paralelne, modernizácia koľajových tratí musí byť naplánovaná tak, aby bol tento proces komplexný," pripomína Belfi.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi ďalšími náhradnými projektmi je preto aj rekonštrukcia Dúbravskej radiály či trať, ktorá smeruje k hlavnej železničnej stanici. "Ak ministerstvo bude súhlasiť, že mesto do takýchto náhradných projektov v rámci čerpania európskych fondov môže ísť, tak to hneď spustíme," povedal TASR hovorca primátora Ľubomír Andrassy. Mesto podľa jeho slov pripravuje projektovo-technické veci tak, aby vedelo peniaze na tieto dve úseky čerpať.

Bratislavský magistrát už jednu nízkopodlažnú električku v uliciach mesta testoval. V júni zadarmo jazdil metropolou moderný Bombardier. Belfi si myslí, že aj táto firma sa určite prihlási do súťaže. "Videl som, že už si stiahli aj podklady," podotkol s tým, že výhodu však nemôžu mať žiadnu. "Súťaž je pripravovaná našimi odborníkmi, ale v súčinnosti s ministerstvom dopravy, bude teda úplne otvorená a transparentná. Kto predloží najlepšiu ponuku, vyhrá," dodal.

Nad úvahami o tom, či sa po dodaní nových trolejbusov a električiek zdvihne aj cena cestovného, riaditeľ špekulovať nechcel. "V tejto chvíli takto neuvažujeme, ani nehovorím, že by sme išli zvýšiť cenu z tohto titulu."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 815
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 554
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 080
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 953
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 645
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 8 802
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 139
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 037
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 488
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 694
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 499
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 12 066
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 441
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 250
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 6 817
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu