SME

Semafory na Kamennom vypli na tri mesiace

Odborníci počas skúšobných vypnutí semaforov nezaznamenali žiadne nebezpečné situácie pre chodcov.

Počas meraní nezistili žiadne nebezpečné, mimoriadne situácie, ktoré by mohli vyústiť do kolízie chodcov s vozidlom či električkou.Počas meraní nezistili žiadne nebezpečné, mimoriadne situácie, ktoré by mohli vyústiť do kolízie chodcov s vozidlom či električkou. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Dopravu na bratislavskom Kamennom námestí nebude v najbližších troch mesiacoch regulovať svetelná signalizácia. Na základe takmer mesačných odborných meraní o tom rozhodla v závere minulého týždňa pracovná skupina, v ktorej pôsobili zástupcovia magistrátu, dopravného podniku a dopravnej polície.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Správanie sa chodcov, vodičov osobných áut i prostriedkov hromadnej dopravy bolo monitorované pri zapnutej a vypnutej cestnej svetelnej signalizácii. Počas meraní neboli zistené žiadne nebezpečné, mimoriadne situácie, ktoré by mohli vyústiť do kolízie chodcov s vozidlom či električkou," tvrdí hovorca primátora Ľubomír Andrassy.

SkryťVypnúť reklamu

Doteraz pritom magistrát preferoval ponechanie semaforov. V decembri minulého roka bratislavská samospráva označila niektoré z priechodov na týchto miestach za najrizikovejšie v celom meste. Dôvodom bolo, že po zmene zákona už na priechodoch nemajú prednosť chodci, ale električky, a chodci si na to stále nezvykli.

Záverečná analýza správania sa účastníkov cestnej premávky však podľa Andrassyho odporučila kompetentným inštitúciám pristúpiť k organizácii dopravy v okolí Kamenného námestia a to bez použitia svetelnej signalizácie.

"Nová situácia má prispieť k zlepšeniu dopravnej priepustnosti územia, a zároveň nezníži bezpečnosť chodcov," hovorí.

Chodci ostali zmätení, viac si prečítajte tu: V centre Bratislavy testujú vypnutie semaforov

SkryťVypnúť reklamu

Električky ušetria

V pondelok po vypnutí bola v meste víkendová atmosféra, v uliciach je málo áut. Väčšinou dávajú prednosť chodcom, tí zase električkám. Ľudia si myslia, že ide o dočasnú výluku. "Aha, bliká oranžová," hovorí otec synovi. Vozíčkar je opatrný, čaká až kým mu vodič kývne.

Ďalšia žena zase ukazuje manželovi, že by radšej prešla na druhú stranu na ďalšej križovatke. Dúfa, že tam semafory fungujú. Tie sú však vypnuté na Kamennom námestí, pri manderláku, ale aj na Štúrovej pri Lúčnici.

Ako to budú chodci zvládať, ukážu až pracovné dni. „Zamedzí sa zbytočným prestojom, čo zvýši komfort cestovania, zatraktívni verejnú dopravu,“ myslí si Agáta Staneková, hovorkyňa Dopravného podniku, ktorý zmenu inicioval.

Má mu priniesť aj úspory. Aké, sme sa nedozvedeli. Server Imhd.sk ale vyrátal, že električky usporia za jednu jazdu od 13 do 51 sekúnd, čo je takmer 13 hodín za deň.

SkryťVypnúť reklamu

"Niekde aj úspora 1-2 minút na kolo môže znamenať úsporu vozidla a dvoch vodičov, lebo vozidlo príde skôr na konečnú a môže vykonať už odchod pred ním," hovorí Ivan Bútora zo združenia Lepšia doprava. Cestovanie električkou tak bude kratšie.

Podľa neho sa vypnutím semaforov vyriešil i problém s chodcami, ktorí pri Tescu prebiehali na červenú. "Chodci pri zapnutej signalizácii často vstupovali nelegálne na vozovku, najmä keď videli, že nič nejde. Ak medzitým dostala voľno čakajúca električka, vznikali nepríjemné situácie. Pri vypnutej signalizácii musia jednotliví účastníci premávky medzi sebou komunikovať a rešpektovať sa."

Povinná tridsiatka

Nový režim teda bude trvať tri mesiace, počas ktorých budú odborní zamestnanci samosprávy a policajti situáciu monitorovať. "V prípade, že by došlo k nebezpečnému ohrozovaniu chodcov, magistrát okamžite tento režim zruší," hovorí Andrassy.

Bratislavský magistrát v tejto súvislosti okrem iného upozorňuje vodičov, že maximálna povolená rýchlosť je dopravným značením upravená na 30 km/h. Vo vzťahu k chodcom zasa apeluje na väčšiu opatrnosť, hlavne čo sa týka ich povinnosti dať prednosť prichádzajúcej električke.

Vodiči električiek pritom boli poučení, aby Kamenným námestím prechádzali s opatrnosťou a maximálnou ohľaduplnosťou voči rodičom s deťmi, starším občanom a zdravotne hendikepovaným občanom - slepcom, vozičkárom," dodal Andrassy.

elektrickakamenne-r308.jpg

Auto dá chodcom prednosť, oni ju však musia dať električke.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Autor: him

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  2. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  3. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  4. Ako zvládnuť prvý mobil a udržať si dôveru v rodine
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  6. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  7. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  8. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  1. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  2. Jesenné tvorenie pre krajší domov aj nápaditý šatník
  3. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  4. AL-AUTO dokazuje, že špičkový autoservis môže byť women-friendly
  5. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  6. Zuzana Porubjaková a Miro Jaroš v naozaj otvorených rozhovoroch
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 10 548
  2. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 6 057
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 5 160
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 836
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 780
  6. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 565
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 034
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 3 792
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 11 769
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 10 618
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 8 509
  4. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 7 430
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 7 405
  6. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 517
  7. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 799
  8. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 4 597
  1. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  2. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  3. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  4. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  5. Marcel Rebro: Diplomacia podľa Fica: úsmevy v Pekingu a Užhorode, dym v Kyjive
  6. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  7. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  8. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
SkryťZatvoriť reklamu