Bratislavskí poslanci nedajú šancu zmeniť Starý most úspešnému slovenskému architektovi z Londýna. Odobrili strohú kovovú konštrukciu.
BRATISLAVA. Pred šestnástimi rokmi odišiel do Londýna, kde mení verejné priestory, vyhral niekoľko architektonických súťaží.
Podľa návrhu slovenského architektka Igora Marka, ktorý uspel v medzinárodnej súťaži, sa má dnes napríklad svetlami zmeniť most Coronado Bridge v Kalifornii.
Promenádu, ktorú navrhoval pre Londýn, zas zapracovali do strategických plánov budúcnosti mesta. Ovplyvnila koncepciu celej cyklistickej dopravy v Londýne.
Teraz londýnsky ateliér Igora Marka, Form associates, navrhol zmeniť aj podobu bratislavského Starého mosta. Bratislavskí mestskí poslanci ho dnes odmietli.
Priklonili sa k pôvodnému návrhu strohej inžinierskej konštrukcie projektanta Miroslava Maťaščíka z firmy Alfa 04.
Dôvodom odmietnutia Marka boli termíny z Európskej únie.
Menia lávky a promenádu
Architekt Marko hovorí, že na návrh dostali extrémne málo času. „Našou úlohou bolo zmeniť most na niečo, čo by z mosta spravilo mestský most a most, ktorý by slúžil ľuďom.“
Most by podľa Marka nemal byť len spojnicou medzi mestom a Petržalkou. „Začali sme pri veľkorysejších riešeniach, až sme prišli ku konsenzu. Dospeli sme k tomu, že najdôležitejšie je zmeniť všetky tie promenádne a cyklistické časti,“ hovorí Marko.
Marko chcel výrazne zmeniť lávky na moste. Inžiniersky návrh projektanta Maťaščíka je podľa neho holým inžinierskym dielom, ktoré nemá kvalitu promenádneho mosta.
Marko ešte v rámci Mestských zásahov, projektu pre verejné priestory, navrhoval takzvaný Zelený most. Vraví, že zeleň na moste navrhujú aj dnes, no len v obmedzenom množstve.
Termíny nestihnú
Poslancov pred hlasovaním upozornilo vedenie Bratislavy, že v prípade Markovho návrhu hrozilo, že nestihnú termíny na eurofondy. Tie majú byť hlavným zdrojom peňazí na opravu mosta.
Poslanci napokon Markov návrh odmietli a prijali druhý variant novej konštrukcie od firmy Alfa, ktorú architekti nazývajú bezduchým technickým riešením, no mesto by ňou stihlo termíny z únie.
Na termíny upozorňuje aj František Dej (Smer), člen predstavenstva firmy Metro, ktorá doteraz vystupovala v rámci projektu mosta ako stavebník.
Hovorí, že v priebehu posledných dní prišli architekti s riešeniami, ktoré menia aj konštrukciu mosta.
„Harmonogram prípravy a realizácie stavby by sa posunul tak, že by to znemožnilo financovanie stavby z prostriedkov Bruselu,“ dodáva Dej.
Najsilnejší klub nechcel len inžinierske dielo
Ivo Nesrovnal, šéf najsilnejšieho bratislavského politického klubu (SDKÚ a Most-Híd), ešte pred rokovaním povedal, že Bratislava si zaslúži ambiciózne riešenie mosta a nie iba dopravné riešenie a inžinierske dielo.
„Sme proti tomu, aby poslanci rozhodovali, ako presne má vyzerať most,“ povedal Nesrovnal. „Chceme, aby vedenie mesta urobilo všetko, čo je pri úprave mosta možné.“
František Dej: Je rekonštrukcia Starého mosta opäť ohrozená?
Starý most cez Dunaj – história sa opakuje
V roku 2007 sa začali projektové práce na rekonštrukcii Starého mosta v Bratislave. Projekt pripravoval víťaz medzinárodnej verejnej súťaže na tieto práce a.s. Alfa 04, ktorá vypracovala 12 variantov tohto mosta, ktoré mali zabezpečiť premostenie Dunaja pre 2 električkové trate, pre cestnú dopravu a tiež veľkorysé, široké chodníky pre chodcov a cyklistov.
O troch variantoch vybraných Magistrátom mesta hlasovala aj verejnosť a v SMS-kovej súťaži zvíťazil variant tzv. „perforované rebro“.
Financovanie stavby bolo v tej dobe zabezpečené a pokiaľ by práce prebiehali podľa pôvodného harmonogramu, dnes by už nad Dunajom stál nový Starý most.
Do diania však v roku 2008 zasiahol Spolok architektov Slovenska s požiadavkou na vyhlásenie architektonickej súťaže na projekt Starého mosta. Pod tlakom architektov vtedajší primátor mesta Ďurkovský zastavil projektové práce na rekonštrukcii Starého mosta.
Architektonická súťaž na Starý most však dodnes nebola vyhlásená!
V roku 2011 Alfa 04 a.s. vypracovala na základe objednávky a.s. METRO Bratislava „skromnejší“ variant rekonštrukcie Starého mosta, ktorý by zabezpečil premostenie Dunaja pre električky a tiež pre tzv. tram-train. Popri tom by sa tam zmestili aj široké „promenádne“ chodníky.
Na štvrtkovom zasadnutí Mestského zastupiteľstva sa bude rozhodovať o spôsobe rekonštrukcie Starého mosta schválením jedného z troch variantov. Chcem veriť že to bude posledný variant predložený Alfa 04, teda č.II ktorý je logickým, ekonomickým a z časového hľadiska jediným možným riešením. Nová koncepcia predpokladá použitie novej ocele na celú konštrukciu a umožní navrhnúť veľkorysé chodníkové plochy (chodci a cyklisti šírky až 4.80m, nad podperami až cca 10.00m s lavičkami a zeleňou). Životnosť takejto konštrukcie by bola 100-150 rokov.
V priebehu posledných dní prišli architekti s riešeniami, ktoré menia aj konštrukciu mosta. Takéto riešenia by však zvýšili náklady stavby nad limit, ktorý je sľúbený z fondov EU. A harmonogram prípravy a realizácie stavby by sa posunul tak, že by to znemožnilo financovanie stavby z prostriedkov „Bruselu“
O výslednom riešení bude rozhodovať 26.4.2012 Mestské zastupiteľstvo. Podarí sa aj druhý raz „zabiť“ Starý most?
František Dej, člen predstavenstva Metro.a.s
Coronado Bridge v Kalifornii.
VIZUALIZÁCIE – FORMASSOCIATES
Návrhom Igora Marka sa v Londýne inšpirovali pri tvorbe koncepcie cyklistickej dopravy v Londýne.
VIZUALIZÁCIE – FORMASSOCIATES
Návrh konštrukcie projektanta Maťaščíka.
VIZUALIZÁCIA - ALFA 04