SME

Chucka Norrisa si uctia inak

Práce na výstavbe cyklomosta medzi Devínskou Novou Vsou a obcou Schlosshof výrazne pokročili.

Konštrukcia má byť hotová v apríli.Konštrukcia má byť hotová v apríli. (Zdroj: BSK)

Oceľová konštrukcia cyklomosta má byť hotová v apríli. O názve rozhodnú krajskí aj rakúski poslanci.

BRATISLAVA. Kým minulý týždeň sa na stavbe cyklomosta cez rieku Morava ponevieralo niekoľko robotníkov s cigaretou v ruke, v stredu ráno bolo na konci ulice Na mýte rušno. Kompresory hučali, robotníci v reflexných vestách sa presúvali hore dole a príležitostne pózovali fotografom s karbobrúskou.

Dôvodom bola návšteva predsedu samosprávneho kraja Pavla Freša, ktorý prišiel za sprievodu novinárov skontrolovať priebeh stavby. Až po ich odchode sa začalo pracovať v normálnom režime.

"Oba brehy Moravy chcú spojiť počas najbližších dní," informoval Frešo. Oceľová konštrukcia cyklomosta už takmer spája slovenskú a rakúsku stranu, už v lete by mal byť most prístupný cyklistom aj peším.

"Každým dňom je vidieť výrazný pokrok. K dnešnému dňu je ukončená spodná stavba mosta. Momentálne veľmi intenzívne prebiehajú práce na osadení oceľovej konštrukcie cyklomosta," priblížil Frešo.

Voda stúpne

Vzhľadom na dlhodobejšiu predpoveď počasia Slovenského hydrometeorologického ústavu sa v najbližších dňoch očakáva oteplenie na juhozápade. To môže podľa Freša do určitej miery zapríčiniť vzostup vodných hladín Moravy a dolného Dunaja, a tak nepriaznivo ovplyvniť ďalšie práce na cyklomoste.

"Podľa avizovaného harmonogramu prác výstavby by v najbližších dňoch mal realizátor stavby pristúpiť ku kompletnému premosteniu oboch brehov, čím by sa mali ukončiť základné konštrukčné práce. To znamená, že aj zvýšená hladina riek by nemala ovplyvniť výstavbu cyklomosta," skonštatoval Frešo.

Názov vzbudil pozornosť

Most na seba upútal internetovým hlasovaním o jeho názve. Suverénne vedie Most Chucka Norrisa s 9103 hlasmi. Druhý je Most Márie Terézie s 620 hlasmi.

Proti názvu sa popri starostovi Devínskej Novej Vsi a Dolnorakúskom premiérovi postavil aj Frešo.
„Keď sa má diskutovať o názve mostu, mal by sa vybrať návrh, ktorý nebudeme musieť o sto rokov meniť,“ vraví Frešo. Dôležitá je pre neho história.

„Chceme vzdať hold tým, ktorí tu pri železnej opone zahynuli.Pre nejakú popkulturálnu postavu nájdeme iný spôsob, ako jej dať najavo, že ju vnímame,“ hovorí. Dúfa, že sa podarí nájsť názov, na ktorý budeme môcť byť hrdí. „Ja hovorím, aj Chuckovi Norrisovi aj Homerovi Simpsonovi sa veľmi rád koncom apríla povenujem, keď bude tá anketa vyhodnotená.“

BSK anketu vyhlásil minulý týždeň, pričom navrhol tri pomenovania Most Márie Terézie, Most slobody, Most železnej opony. O konečnom názve cyklomosta rozhodnú krajskí poslanci i rakúski partneri.

Hlasovanie končí v apríli, Frešo sľubuje, že aj keď sa most podľa Chucka Norrisa zrejme volať nebude, dostane sa mu inej pocty.

Most chcú mať hotový v lete

Výstavba cyklomosta sa začala vlani v septembri. Oceľovú konštrukciu cyklomosta ponad rieku Morava začali montovať v januári, ukončená by mala byť v apríli. Následne budú prebiehať finalizačné práce, teda urobia sa zábradlia, elektrické prípojky, osvetlenie a tiež nátery mostovky aj samotnej oceľovej konštrukcie.

Počas prípravných prác bol odhalený aj pôvodný mostný násyp ešte z čias Márie Terézie. Podľa Freša sa aj pri ďalších prácach našli v hĺbke pôvodné pilóty, ktoré boli súčasťou premostenia pred asi 300 rokmi. Cyklomost je stavaný tak, aby nenarušil zvyšky tohto pôvodného mosta, čiže oceľový most pôjde ponad ten pôvodný.

Bude slúžiť pre dopravu cyklistov, peších turistov a vozidlá záchrannej služby. Z celkovej dĺžky lávky 955 metrov tvorí oceľová mostná konštrukcia 525 metrov, šírka lávky je štyri metre. Výška mosta nad hladinou Moravy umožní v budúcnosti bezpečnú plavbu po rieke.

tasr

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 299
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 12 498
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 016
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 693
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 533
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 041
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 265
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 921
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 673
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 487
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 393
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 388
  6. Juraj Kumičák: Kolaborant 8 364
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 032
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 914
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu