BRATISLAVA. Hluky zo stavieb aj ruch ulice či rozkopávky sú bežné prekážky, ktoré musia nevidiaci v meste prekonávať denne.
Horšie je, keď sa im do vyšliapaných cestičiek či do trasy vodiaceho pásu v chodníkoch postavia zaparkované autá alebo prenosné tabule. A najťažšie, keď ich práve vodiace pásy vedú do nebezpečenstva.
Rovno medzi autá
Príkladom je križovatka na Zochovej ulici oproti VŠMU, kde sa rozvetvuje priechod pre chodcov. Pás v chodníku posiela nevidiacich medzi priechody, priamo do stredu križovatky.
Zvuková signalizácia zasa podľa Únie nevidiacich chýba na mnohých križovatkách, napríklad na Tomášikovej s Gagarinovou aj Ružinovskou, či na Predstaničnom a Americkom námestí.
Všetky nové priechody musia mať jasné pásy na zemi aj zvukovú výstrahu na semaforoch.
„Vodiaci pes je možným riešením, no nie každý si ho môže a chce dovoliť,“ hovorí Katarína Kubišová z Únie nevidiacich.
Magistrát sľubuje aj obnovu starších priechodov. „Súčasťou rozhodovania je vždy aj prítomnosť zástupcu Únie nevidiacich, aby sa prijalo optimálne riešenie,“ vraví hovorca magistrátu Michal Stuška.
Jasné farby
Označenie nemá byť len výrazne vystúpené z chodníka. Slabozrakým pomáhajú aj kontrastné farby. „Pri postupnej strate zraku zostávajú ako posledné vnímateľné farby žltá, oranžová, červená,“ hovorí Kubišová.
„Väčšina takto postihnutých ľudí sa musí trasu aj tak najskôr naučiť za pomoci inštruktora.“
Na Obchodnej zasa v ceste stojí pútač reštaurácie.
FOTO - ARCHÍV SME