SME

Petícia proti Marianskemu tunelu má už vyše 5 000 podpisov

Občianska iniciatíva žiada preveriť proces výstavby diaľničného tunela pod Malými Karpatmi nezávislou medzinárodnou komisiou.

Verejné stretnutie obyvateľov Marianky k diaľnici.Verejné stretnutie obyvateľov Marianky k diaľnici. (Zdroj: www.marianka.sk)

MARÍANKA. Pod petíciou Zachráňme Marianku je už viac ako 5 000 podpisov. Ako nformoval Juraj Turčáni z petičného výboru, občianska iniciatíva v súčasnosti žiada o podporu známe osobnosti a do boja proti tunelu zapojila aj tím odborníkov na dopravu, ktorí majú podľa Turčániho odhaliť neodbornosť a netransparentnosť celého procesu okolo Marianskeho tunela.

Turčáni tvrdí, že je jasné, že tunel nikdy vybudovaný nebude a štát pritom míňa peniaze na neodborné štúdie. Podľa Turčániho len posudzovanie navrhovaných riešení z pohľadu vplyvov na životné prostredie (EIA) stálo viac ako 100-tisíc eur zo štátneho rozpočtu.

Občianska iniciatíva Zachráňme Marianku začala s petíciou proti výstavbe tzv. Marianskeho tunela pri svätom prameni v rámci plánovaného úseku diaľnice D4, úsek Ivanka sever - Záhorská Bystrica.

Petícia proti tunelu v Marianke žiada:

  • okamžite zastaviť prípravné práce na Marianskom tuneli,
  • preskúmať a preukázať prioritu, opodstatnenosť, realizovateľnosť a verejný záujem na realizácií Marianského tunela renomovanou nezávislou medzinárodnou inštitúciou;
  • postupovať pri plánovaní rozvoja diaľnic a cestnej siete, ich príprave a realizácií v súlade so zákonmi ako i v súlade s oprávnenými záujmami obyvateľov a v súlade s ochranou prírody a krajiny

Aktivisti: štát pochybil

"Po zistení, že pri naprojektovaní Marianskeho tunela došlo k závažným pochybeniam zo strany štátu a ministerstva dopravy, začala občianska iniciatíva Zachráňme Marianku pripravovať petíciu na zastavenie prípravných prác. Iniciatíva žiada preverenie celého procesu tejto megastavby storočia medzinárodnou odbornou komisiou," uviedol Turčáni.

Diaľnica D4, tzv. nultý obchvat, je rozdelená do štyroch úsekov, v prípade okolia Marianky ide o II. úsek. Obyvateľov Marianky vedenie diaľnice len niekoľko sto metrov od ich rodinných domov pobúrilo. Problém výstavby diaľnice v katastri obce Marianka je podľa starostu Radovana Juriku veľmi citlivá záležitosť, pretože diaľnica má viesť okrajom obce, kde sa intenzívne stavajú bytové a rodinné domy.

Ak diaľnica, do tunela

Obec sa v zásade diaľnici nebráni. „Sú tu riešenia veľmi účinné – zabudovanie úseku diaľnice do tunela pozdĺž celého katastra Marianky. Tým by bol vyriešený problém pre Marianku. Ideálne by bolo zabudovanie tunela, alebo jeho posunutie čo najďalej od bydlísk,“vyjadril sa v júni pre agentúru Sita starosta obce Radovan Jurika.

V jednom z variantov trasovania úseku diaľnice D4 sa počíta s povrchovým až nadpovrchovým riešením s použitím protihlukových stien. Protihlukové steny podľa obyvateľov nie sú dostatočným riešením. Obyvatelia sa tiež obávajú, že povrchový variant naruší prírodný ráz krajiny, vzťahy obyvateľov s obyvateľmi okolitých obcí a tiež migráciu zvierat.

Podľa občianskej iniciatívy nebol v súvislosti s Marianskym tunelom dodržaný zákonný proces posúdenia predpokladaných vplyvov na životné prostredie strategického dokumentu "Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 – 2010".

Ako uvádza Turčáni, neexistuje ani relevantný dokument preukazujúci vykonanie výskumu pre cestnú infraštruktúru, vrátane preukázanej opodstatnenosti výstavby a budúceho využitia.

Taktiež podľa neho nie sú objektívne zistené výsledky takéhoto výskumu a vývoja pre cestnú infraštruktúru. "Pričom takýto postup vo veci navrhovania pozemných komunikácií bez uvedených podkladov a výskumov je porušením zákona o pozemných komunikáciách (cestný zákon)," uviedol Turčáni. Výstavba tunela pod Malými Karpatmi v rámci diaľnice D4 by sa mala uskutočniť v rokoch 2013 až 2019.

puta_res.JPG

Marianka je pútnym miestom od 14. storočia. FOTO - WWW.MARIANKA.SK

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 20 157
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 873
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 947
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 402
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 401
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 924
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 558
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 315
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 655
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 454
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 925
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 336
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu