Bratislavčania budú v mestskej doprave jazdiť lacnejšie ako ľudia bez trvalého pobytu.
BRATISLAVA. Mestská hromadná doprava v Bratislave bude drahšia. Dnes zmenu tarify oznámil bratislavský primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru). Rozhodnúť o tom môže sám bez schválenia zastupiteľstvom.
Ľudia za MHD zaplatia viac už od 1. augusta. Priplatia si najmä tí, ktorí jazdia na jednorazové lístky a tí, ktorí v meste cestovali len v rámci jedného pásma. Dve pásma v doprave sa totiž zrušia.
Tí, čo napríklad cestovali len v rámci druhého pásma, tak môžu za hromadnú dopravu ročne zaplatiť navyše aj takmer sto eur. Najpoužívanejšie papierové lístky budú stáť viac o 20 centov.
Zľava len zdanlivá
Zvýhodnení budú Bratislavčania s trvalým pobytom, ktorí na dopravu používajú Bratislavskú mestskú kartu. Mesto chce podľa primátora motivovať ľudí jazdiť na električenku.
„Taký je trend aj dopravných podnikov vo svete. Asi 75 percent cestujúcich dnes používa v Bratislave električenku,“ dodal Ftáčnik.
Hoci cesta na mestskú kartu podľa vedenia Bratislavy nezdražie, je to len zdanlivé. Ľudia s kartou síce za mesačnú električenku zaplatia 22,50 eura, pričom terajšia cena bola 23,90 eura, no Bratislavčania využívajúci kartu mali túto cenu zlacnenú o desať percent už teraz.
Na túto situáciu upozorňoval už vlani Ján Budaj (DÚ). Tvrdil, že desaťpercentná zľava na MHD je pre zadlžené mesto priveľká. Bývalé vedenie mesta na čele s Andrejom Ďurkovským (vtedy KDH) kompenzovanie tejto zľavy neriešilo. Vykrytie dlhu prenechal svojmu nástupcovi.
Kliknite - obrázok zväčšíte.
Zdražovanie bolo i nebolo
Ftáčnik zdražovanie vysvetľuje dlhom dopravného podniku. Vlani skončil dopravca so stratou viac než 6 miliónov eur. Primátor argumentoval aj tým, že ceny v MHD nezvyšovali od 2004.
Cestovné sa však menilo aj pri prechode na euro v roku 2009, keď dopravca zrušil 10 a 30-minútové lístky. Dopravná komisia magistrátu tvrdí, že aj vtedy išlo o zvyšovanie cestovného.
„Náklady dopravného podniku stúpli od roku 2004 o 17,8 percenta, zvýšila sa cena plynu, nafty i cestná daň,“ vraví Ftáčnik. „Ak by sme nezdvihli cenu, dlh dopravného podniku by sa tento rok mohol vyšplhať na 10 miliónov eur.“
Zdražovanie možno ešte nekončí. Cena električeniek by mohla ísť hore každý rok. Primátor hovorí, že uvažujú nad každoročnou valorizáciou cien električeniek o infláciu.
Dopravný podnik zdražovanie avizuje už dlho. Návrh mal na stole už bývalý primátor Ďurkovský, ktorý však nechal rozhodovanie svojmu nástupcovi.
O tom, či okrem lístkov a električeniek budú drahšie aj pokuty, dopravný podnik s Ftáčnikom zatiaľ nerozhodli. Primátor povedal, že ich úprava je však vzhľadom na vyššie ceny cestovného logická.
K šéfovi dopravy sa Smer nepriznáva
Dopravný podnik bude viesť bývalý riaditeľ televízie a mäsokombinátu. Primátor tají, kto ho nominoval.
BRATISLAVA. Dopravnému podniku by mal od 1. júla šéfovať Ľubomír Belfi, oznámil dnes primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru). Potvrdiť to ešte musí predstavenstvo dopravného podniku. Tak ako ostatné mestské podniky, aj toto predstavenstvo si politické strany rozdelili.
Kaliňák: Nepoznám
Viacerí predstavitelia mesta neoficiálne hovoria, že Belfiho nominoval Smer. Strana sa k tomu nepriznáva. Šéf poslaneckého klubu Smeru Robert Kaliňák tvrdí, že stranícke nominácie robili len do dozorných rád podnikov.
„Netvrdím, že nie je náš. Ale tam nie sú stranícke nominácie,“ hovorí Kaliňák. Belfiho vraj osobne nepozná.
Ani Ftáčnik nechce prezradiť, ktorá strana ho nominovala. „To nie je predmetom našej diskusie,“ povedal.
Na otázku, prečo je to tajné, odpovedal, že to tajné nie je. „Navrhli sme manažérov po vzájomnej dohode, všetky strany sa na tom podieľali a zhodli. Navrhli ich v prvom rade ako manažérov, preto ich nechcem spájať so stranami. Pre mňa nie je podstatné, ktorá strana ho navrhla,“ povedal.
Belfiho Ftáčnik obhajuje, podľa neho sa ukázal ako manažér vo viacerých podnikoch, ktoré boli v zložitej ekonomickej situácii.
Poisťovňa aj televízia
Ľubomír Belfi bol od roku 1997 šéfom marketingu Slovenskej poisťovne. V roku 1999 sa stal šéfom vydavateľstva týždenníka Markíza. V tom čase na jeho auto strieľali na Kolibe neznámi páchatelia zo samopalu, zranili ho.
Tri roky bol potom Belfi generálnym riaditeľom spravodajskej televízie TA3. Počas jeho pôsobenia z nej odišla desiatka redaktorov a zástupca šéfredaktora, ktorí vedenie televízie obviňovali z cenzúry a politických zásahov do spravodajstva. Televízia to vtedy poprela.
Naposledy pôsobil ako riaditeľ mäsokombinátu Tauris v Rimavskej Sobote.
(him, lut)
Dopravný podnik skončil vlani so stratou viac než 6 miliónov eur. Niekoľkokrát odložil aj nákup nových električiek.
FOTO - ARCHÍV SME