BRATISLAVA. Ak vám je v lete teplo a po nastúpení do električky pre sálajúci horúci vzduch ešte teplejšie, choďte za vodičom. Práve u neho môžete podľa dopravného podniku reklamovať kúrenie v lete.
Druhou možnosťou je, ako povedal hovorca dopravného podniku Tomáš Zajac, napísať dopravcovi sťažnosť.
Za teplo v električkách môže klapka vo vozidle, hovorí Zajac. Tá v zime ohriaty vzduch smeruje do električky a podporuje kúrenie. V lete by mal šofér klapku nastaviť tak, aby teplo do interiéru nesmerovala.
„Príprava na letnú, respektíve zimnú prevádzku električiek spočíva najmä v kontrole a nastavení klapky,“ vraví hovorca. „Ak sa cestujúci domnieva, že teplý vzduch smeruje do vozidla, odporúčame osloviť vodiča.“ Pasažier tak má urobiť počas zastávky, keď vodič nešoféruje, dodáva Zajac.
Teplo v lete – zadarmo
Keď električka "kúri" v lete, nestojí to podľa Zajaca dopravný podnik nič. Nejde totiž o kúrenie, ale o odpadové teplo. „Nie je spojené s ďalšou spotrebou elektrickej energie a ani inými nákladmi,“ dodal hovorca.
Zajac priznáva, že električky sa na slnku ohrievajú. Stáva sa to vraj najmä počas státia. „Vtedy dochádza k ohrievaniu vnútorných povrchov interiéru, a to aj plechových vykurovacích kanálov na vysokú teplotu, preto sa môže cestujúcemu javiť, že vozidlo kúri.“
Spomalené električky
Práve električky patria k vozidlám, ktoré stoja často. Električku totiž okrem zastávok MHD brzdia aj križovatky, kde musí čakať. Tým sa znižuje nielen jej rýchlosť, ale aj spoľahlivosť.
O riešení problému hovorilo ešte bývalé vedenie mesta. Magistrát vyčíslil, že v celej sieti sa jazdné časy električiek po vybudovaní svetelných križovatiek predĺžili asi o 29 minút.
Projekt semaforovej preferencie električiek pripravuje už niekoľko rokov. Takisto roky hovorí aj o nákupe nových električiek, ktoré by odstránili aj „kúrenie“ v lete.
FOTO SME - GABRIEL KUCHTA