BRATISLAVA. Po problémoch so stavebnými povoleniami pre heliport na hoteli Juraja Širokého pri zimnom štadióne a predaji heliportu nemocnice na Kramároch pod cenu vlani v lete sa ukazuje, že problém s heliportom má aj najvyššia budova v Bratislave.
Až deväť rokov po skolaudovaní budovy Národnej banky Slovenska banka priznáva, že heliport nikdy nemohla využívať.
„Heliport nebol nikdy skolaudovaný," hovorí vedúci oddelenia letísk a stavieb Leteckého úradu Ľudovít Gábriš.
Jeden motor nestačí
„Projekt heliportu NBS uvažoval pôvodne o využití jednomotorových vrtuľníkov," povedala hovorkyňa NBS Petra Pauerová. Tie však podľa zákona nesmú lietať ponad zastavané územie.
Staviteľ na to prišiel až krátko pred kolaudáciou. Na iné typy vrtuľníkov by museli heliport prestavať. To by bolo podľa banky finančne veľmi náročné, preto prestavbu doteraz neurobili.
V súčasnosti je na celom Slovensku osem heliportov schválených Leteckým úradom. Sedem z nich je určených pre leteckú záchrannú službu.
Jediný úspešne dokončený heliport, ktorý neslúži záchranárom, je v Bratislave na budove River Parku.
Nebo patrí záchranárom
„Približne 98 percent letov, ktoré pristávajú na bratislavskom letisku, tvoria záchranné lety a lety ministerstva vnútra," povedala hovorkyňa letiska Dana Madunická. V januári tam pristála helikoptéra 23-krát.
Na pristávanie vrtuľníkov záchrannej služby slúži aj strecha nemocnice na Kramároch. Nejde však oficiálne o heliport, iba o pristávaciu plochu pre vrtuľníky.
Heliport na budove NBS nesmú používať.
FOTO – ARCHÍV SME
Funkčný heliport má iba River Park
Súkromné lety vrtuľníkom sú v Bratislave zriedkavé. Vrtuľník vzlietol za dva mesiace päťkrát.
BRATISLAVA. Jediný súkromný heliport na Slovensku, ktorý získal stavebné povolenie, patrí J&T Real Estate. Plochu na budove River Parku na nábreží Dunaja využívajú majitelia celkom často, chceli by aj častejšie.
Sprístupnili ho na konci decembra 2010. Odvtedy na ňom vrtuľník pristál päťkrát. Požiadaviek na pristátie dostali podľa Kristíny Balašovovej z J&T Real Estate viac. „Boli zamietnuté z dôvodu počasia nevhodného na pristátie."
Letisko využívajú zriedka
Súkromné lety helikoptérou si na Slovensku možno objednať v dvoch firmách. Využiť sa na to dá aj bratislavské letisko. Súkromne však ľudia helikoptérou z letiska takmer nelietajú. V januári tam pristála helikoptéra 23-krát. Väčšinou išlo o záchranárov.
Na vznik súkromného heliportu to vyzerá aj na streche hotela v susedstve Zimného štadióna Ondreja Nepelu. Konštrukcia sa ponáša na heliport, stavebník však tvrdí, že ide iba o strechu.
Investor pritom začal v lete minulého roku vybavovať povolenia na stavbu heliportu, tesne po negatívnom stanovisku obvodného úradu životného prostredia, ktorý sa obával nadmernej hlučnosti, svoje žiadosti stiahol. Stavebník nepopiera, že v budúcnosti heliport dostavia.
Obyvatelia okolitých domov podpisujú petíciu. „Heliport je arogancia, ide o službu čierneho hotela. Prečo máme znášať jeho hlučnosť?" pýta sa aktivistka Katarína Šimončičová.
Pristanú kdekoľvek
Piloti vrtuľníkov pritom môžu pristávať aj inde ako na heliportoch. Martin Němeček z Leteckého úradu hovorí, že to môže byť ľubovoľná plocha, ktorá je vyhodnotená pilotom ako bezpečná na pristátie. Musí ju však buď vlastniť, alebo potrebuje súhlas majiteľa pozemku.
Počet plôch upravených na pristávanie vrtuľníkov Letecký úrad neeviduje.
Kristína Hudeková