BRATISLAVA. O zdražovaní MHD asi o dvadsať percent rozhodne bratislavský primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) a nie mestskí poslanci. Tí budú len informovaní. „Je to jeho kompetencia," povedal Ftáčnikov hovorca Ľubomír Andrassy. „Nechce rozhodnúť sám, ale na základe odporúčania mestskej dopravnej komisie a po rokovaniach."
Komisia by sa mala návrhom dopravného podniku na zvýšenie cestovného zaoberať v stredu. Potom má o ňom Ftáčnik hovoriť s dopravcom.
V prvom štvrťroku
Mestskí poslanci majú najbližšie zasadať 3. marca, či už na toto rokovanie dostanú informáciu o nových cenách, je zatiaľ nejasné. Závisí to podľa Andrassyho od rokovaní. Na zdražovanie by sa však vraj mali ľudia pripraviť už v prvom štvrťroku.
Cestovné v hromadnej doprave by malo ísť hore asi ho dvadsať percent, pričom zdražovanie sa nebude týkať len lístkov, ale aj električeniek.
Ako kompenzáciu chce dopravný podnik zrušiť tarifné pásma a príplatok v nočnej doprave. Teraz musia totiž v nočáku platiť 70-centový lístok aj ľudia jazdiaci na električenku. Koľko presne bude stáť nočný a aj denný lístok mesto zatiaľ nezverejnilo.
Druhou výraznou zmenou má byť zrušenie dvoch pásiem. Električenka by sa tak mala byť celosieťová. Dnes je napríklad trojmesačná električenka platná v oboch pásmach drahšia o približne desať eur, pri ročnej je cena vyššia až o 40 eur.
O rušení pásiem sa hovorí už niekoľko rokov, vytvorené boli podľa dopravcu preto, aby cestujúci platili podľa toho, aký dlhý úsek precestujú.
Derkay: Električenka je výhodnejšia
Predseda predstavenstva dopravného podniku Pavol Derkay vraví, že chcú ľudí motivovať cestovať na električenku.
Jazda s predplatným lístkom by mala byť výhodnejšia než s jednorazovým.
Derkay tvrdí, že pri kúpe celoročnej električenky s využitím desaťpercentnej zľavy na Bratislavskú mestskú kartu sa cestovné po zdražení zdvihne o osem percent a nie o dvadsať, ako by to malo byť pri lístkoch.
Mestská karta dáva ľuďom s trvalým pobytom v Bratislave desaťpercentnú zľavu na električenku. Vykrytie tejto zľavy v rozpočte dopravného podniku nie je doriešené. Vedenie mesta to zdedilo po predchádzajúcom. Kompenzovať by ju paradoxne malo práve zdražovanie.
Cestovné v MHD šlo hore naposledy v roku 2004, v roku 2009 sa upravovalo pri prechode na euro.
Čo navrhujú
- Cestovné v bratislavskej MHD by malo ísť hore o 20 percent. Zdražovať sa majú lístky aj električenky.
- Dopravný podnik navrhuje zrušiť dve tarifné pásma, platiť by malo len jedno, električenka by tak mala byť vždy celosieťová.
- Dopravca chce zrušiť aj príplatok za nočný spoj, či pre všetkých alebo len pre električenkárov, je zatiaľ nejasné.