SME

Železničný projekt TEN-T sa v Bratislave ponáhľa

Megazámer, ktorý prepojí železnicou celú Bratislavu, sa rozdelil na tri časti. Prvá ide na stavebný úrad.

Filiálka je dnes opustená stanica na hranici Nového a Starého Mesta. O niekoľko rokov sa má zmeniť na modernú podzemnú stanicu železničného systému, ktorý bude fungovať ako metro.Filiálka je dnes opustená stanica na hranici Nového a Starého Mesta. O niekoľko rokov sa má zmeniť na modernú podzemnú stanicu železničného systému, ktorý bude fungovať ako metro. (Zdroj: PRE SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Projekt, ktorý zmení dopravu v Bratislave a patrí k najväčším dopravným zámerom v histórii Slovenska, sa priblížil realite. Ako oznámil projektant Dopravoprojekt, prepojenie železničných koridorov a pripojenie letiska na existujúcu sieť železníc, označovaný ako TEN-T, je pripravený.

„Rok 2015 je stále reálny - aspoň čo sa týka ukončenia prvej etapy," povedal Gabriel Koczkáš, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Dopravoprojektu.

Vďaka stavbe TEN-T by sa mali v Bratislave prepojiť trate Paríž - Viedeň - Bratislava a v meste bude fungovať ako integrovaný mestský dopravný systém. Zvykne sa nazývať aj náhradou metra. Jeho príprava trvá už štyri roky.

Financovanie projektovej prípravy z eurofondov sa skončilo minulý rok, realizácia sa má stihnúť, kým sa skončí programové obdobie Bruselu, ktorého financovanie sa končí v roku 2015. Projekt sa prispôsobil, Európska komisia rozhodla, že sa rozdelí na osem samostatných stavieb. Robiť sa budú v troch etapách.

Trasa TEN-T

  • Povedie od stanice Predmestie cez dnes opustenú stanicu Filiálka pri Dome odborov,
  • pokračovať bude k novému Národnému divadlu a Eurovei,
  • pôjde popod Dunaj do Petržalky,
  • trasa by mala byť dlhá 6,88 km, z toho 6,43 v tuneloch.

Na čo sa čaká

Projekt na prvú časovú etapu je odovzdaný investorovi - železniciam. Vyhradených je asi 475 miliónov eur z Bruselu. „Bolo by nesprávne, aby sa nevyčerpali pre ob­štrukcie dotknutých inštitúcií pri získavaní územných rozhodnutí a stavebných povolení," povedal Koczkáš.

Teraz prebiehajú majetkovoprávne vyrovnania a inžinierska príprava. Podľa Dopravoprojektu sa v krátkom čase začnú stavebné konania na stavebných úradoch.

Prvá etapa

Prvá etapa rieši úseky od železničnej stanice Bratislava - predmestie na rozhraní Rače a Nového Mesta, po novú stanicu Bratislava - filiálka, ktorá má byť pod zemou.

Súčasťou bude aj úsek križujúci túto trasu od hlavnej stanice a rekonštrukcia mosta nad budúcim tunelom, keďže väčšina TEN-T v meste pôjde pod zemou. Zároveň sa táto sieť má pripojiť na letisko z petržalského smeru - nová železničná stanica na letisku bude v dnes nezastavanom priestore pri Ivanskej ceste. Železnice teraz musia zabezpečiť podklady pre tender tak, aby sa mohlo hneď po vydaní stavebných povolení začať stavať. Tunel popod Dunaj sa bude stavať až v druhej časovej etape.

RN3V8254_res.jpg

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

dopravo.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  4. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  5. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  6. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  7. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  2. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  3. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  4. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  5. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  6. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  7. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 703
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 669
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 211
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 4 105
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 115
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 916
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 387
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 267
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 99 140
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 80 526
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 276
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 33 826
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 31 180
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 644
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 894
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 875
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu