SME

Kúriť v MHD je v zime povinné, v lete je to omyl

Na teplo v MHD má cestujúci nárok, vonku však musí byť menej než päť stupňov. Staré električky kúria aj v lete.

Reguláciu kúrenia má len časť spojov MHD. Šofér je povinný kúriť, ak vonku klesne teplota pod päť stupňov.Reguláciu kúrenia má len časť spojov MHD. Šofér je povinný kúriť, ak vonku klesne teplota pod päť stupňov. (Zdroj: ČTK)

BRATISLAVA. „V lete teplo, v zime zima,“ frfle pán v kabáte nastupujúci do zadného vozňa električky. O chvíľu si nasadzuje čiapku. „Treba ísť do prvého vozňa, tam býva teplejšie,“ radí mu spolucestujúci v zimnej bunde.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ľudia majú na teplo v MHD nárok, povedal odchádzajúci hovorca dopravného podniku Peter Kavecký.

„Dopravný dispečing sleduje teplotu na území mesta a keď klesne pod päť stupňov, začína sa kúriť,“ vraví Kavecký.

Keď takáto situácia vonku nastane, šoféri MHD sa to vraj dozvedia operatívne. „Je to vyhlásené ako generálny oznam cez vysielačku do všetkých vozidiel,“ dodal končiaci hovorca.

SkryťVypnúť reklamu

Teplota musí klesnúť

Ak je vonku menej než päť stupňov, no vo vozidle MHD sa aj tak nekúri, môže sa cestujúci sťažovať.

Kavecký vraví, že šofér dostane centrálny príkaz vyhlásený dispečingom. „Ak napriek tomu nekúri, ide o porušovanie pracovných povinností.“

Náklady na kúrenie v MHD sa podľa Kaveckého presne vyčísliť nedajú. Vraví však, že stúpajú. „Iné je to v nových vozidlách a iné v starých.“

V nových sa dá kúrenie navyše regulovať presne na stupne. Na otázku, či sa dá upraviť teplota vo vozidle vzhľadom na počet pasažierov, alebo prípadnú tlačenicu, Kavecký odpovedal neurčito.

Väčšina vozidiel má podľa neho reguláciu na dva stupne – polovičný a plný výkon. Koľko ich však takúto reguláciu nemá, sme sa nedozvedeli.

Kúria aj v lete

Kavecký priznal to, že niekedy sa v MHD kúri aj v lete. Ide najmä o električky, ktoré vykurujú.

SkryťVypnúť reklamu

„Môže sa to stať pri najstarších električkách, dochádza tu k takzvanému únikovému kúreniu.“

Ide vraj o jav, kedy z motora vyžaruje teplo samovoľne. „V žiadnom prípade nejde o úmysel, je to technológia pracujúca na zastaralom princípe a vznikajúce teplo je vedľajší jav fungovania motora.“

Tender na nové električky sľuboval dopravný podnik už začiatkom minulého roku. Dopravu mali posilniť dlhé trojčlánkové električky. Doteraz však verejnú súťaž dopravca ani nevypísal.

Vedenie dopravného podniku a odchádzajúci predseda predstavenstva spoločnosti Branislav Zahradník to vysvetľoval finančnou situáciou.

Ani jedna dnes z jazdiacich električiek nie je nízkopodlažná.

elektricka_res.jpg

Problém s kúrením majú staré električky, niekedy sa v nich kúri aj v lete.

SkryťVypnúť reklamu

FOTO - ARCHÍV SME

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  2. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  3. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  4. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu?
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  2. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu?
  5. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  6. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  7. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  8. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  1. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 4 307
  2. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 691
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 621
  4. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu? 3 110
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 348
  6. Bez nich by elektrina netiekla. 1 722
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 1 650
  8. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky 1 332
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 706
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 13 587
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 523
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 11 660
  5. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 10 808
  6. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 965
  7. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 947
  8. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 208
  1. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  2. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  3. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  4. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  5. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  6. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  7. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  8. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
SkryťZatvoriť reklamu