Mestskú kartu začnú vydávať v januári tri banky. Spájať má dopravnú, platobnú a zľavovú funkciu.
BRATISLAVA. Od januára sa po dlhom meškaní začne vydávať Bratislavská mestská karta. Má ísť o multifunkčnú kartu s funkciou platobnou, zľavovou na vstupy do mestských organizácií a cestovnou. Slúžiť má totiž aj ako električenka.
Mesto chcelo projekt spustiť pôvodne už v apríli, ďalším termínom bol september.
Nie pre cezpoľných
Karta bude v tejto fáze určená len pre obyvateľov s trvalým pobytom v Bratislave. Primátor Andrej Ďurkovský (KDH) povedal, že má byť akýmsi darom všetkým, ktorí tu odvádzajú dane.
Milan Vajda, vedúci oddelenia marketingu a cestovného ruchu magistrátu dodal, že v Bratislave je denne okolo sto až 150-tisíc ľudí, ktorí sem dochádzajú, no dane tu neplatia.
V budúcnosti sa má ponuka karty rozšíriť aj na zľavy pre turistov, študentov i ľudí s prechodným bydliskom v meste.
Bratislavská mestská karta
- Karta je určená pre ľudí s trvalým pobytom v Bratislave.
- Motivovať má k trvalému pobytu.
- 1. etapa začína v januári 2011 v troch bankách VÚB, OTP a Unicredit.
- Bude aj platobnou kartou.
- 10-percentná zľava na električenky.
- 20-percentná zľava na vstup do mestských organizácií
- Predplatnú kartu bez viazanosti k účtu bude ponúkať len Unicredit, ročný poplatok 3 eurá
Platnosť tri roky
Karta má platiť tri roky. Ponúkať ju budú podľa vedúcej projektu Aleny Crhovej v prvej fáze k svojim účtom tri banky – VÚB, Unicredit a OTP banka.
Neskôr, v rokoch 2011 a 2012 sa má do projektu pridať aj Slovenská sporiteľňa, Poštová banka a Československá obchodná banka.
Avizovanú predplatenú a dobíjateľnú takzvanú Prepaid Bratislavskú mestskú kartu, pri ktorej nebudú musieť mať ľudia účet vo vybranej banke, bude zatiaľ vydávať len Unicredit. Ročne má stáť tri eurá.
Ostatné karty, ktoré budú ako debetné viazané k účtom v banke, majú byť prvý rok vydávané zadarmo a neskôr spoplatnené podľa bankových taríf.
Za zľavu zdražovanie?
Najväčším lákadlom karty má byť desaťpercentná zľava na predplatné cestovné lístky do MHD.
Práve však zľavy na električenky nie sú finančne doriešené. Strata, ktorá tak dopravnému podniku vznikne, sa totiž bude musieť vykrývať z mestského rozpočtu.
Zavedenie karty v čase napätého rozpočtu preto už kritizovali niektorí poslanci. Ján Budaj (DÚ) upozorňoval, že zľava je priveľká.
„Sme financovaní z mesta,“ hovorí Pavol Derkay predseda predstavenstva dopravného podniku, ktorý potvrdil, že ak vzniknú straty, mestskí poslanci to budú musieť v rámci rozpočtu vyrovnať. „Predpokladáme však, že touto výhodou pritiahneme aj viac cestujúcich.“
Na otázku, či finančné vykrývanie zľavy neprinesie aj zdražovanie MHD, Derkay odpovedal vyhýbavo.
„Je to skôr otázka na nové vedenie mesta, tie úvahy samozrejme boli,“ vraví Derkay. „No keď si vezmeme, že inflácia nebola zohľadňovaná niekoľko rokov, tak myslím, že pri aktivitách, ktoré dopravný podnik spravil – obnova vozového parku a rekonštrukcia električkových tratí, bude niekedy počas budúceho roka aj táto téma aktuálna.“
Vajda hovorí, že finančné vyrovnanie medzi mestom a dopravným podnikom bude súčasťou rokovania o rozpočte mesta. „Vzhľadom na zmenu vedenia mesta to bude najskôr v januári.“
Potrebný aj občiansky
Bratislavčania, ktorí sa rozhodnú využiť 10-percentnú zľavu na električenky, musia navštíviť predajné miesto dopravného podniku a mestskú kartu si aktivovať.
Derkay povedal, že všetkých cestujúcich s električenkou čaká na budúci rok aj tak výmena čipových kariet. „Tie naše už dožívajú.“
Cestujúcim s kartou sa však zmení aj revízia lístkov. Derkay povedal, že revízorovi sa ľudia budú musieť preukázať nielen mestskou kartou, ale aj občianskym preukazom, aby sa potvrdil ich trvalý pobyt v Bratislave.
Menej kariet v peňaženke
Bratislavská karta má byť prvou platobnou mestskou kartou a mesto sa vraj má finančne podieľať len na jej propagácii. Aj to v spolupráci s komerčnými partnermi.
Motiváciou na zapojenie sa do projektu má byť aj dvadsaťpercentná zľava v mestských organizáciách, knižný preukaz v rámci karty či zľavy na služby u súkromníkov.
Crhová hovorí, že tým, že karta spája bankové a komunálne funkcie, držiteľovi klesne počet kariet v peňaženke.
Podľa nej sa bratislavská karta bude líšiť od pražskej Opencard, ktorá bola kritizovaná pre vysoké náklady a ktorá v Čechách vyvolala veľkú debatu. Aj kauze Opencard sa dnes pričíta fiasko predchádzajúceho vedenia pražského magistrátu v nedávnych komunálnych voľbách.
Pozrite si video, ako dopadla Opencard v Prahe: reportáž ČT