SME

Čo hnevá voličov a čo kandidátov na primátora Bratislavy? Porovnávali sme

Porovnali sme hlasovanie čitateľov SME a priority nádejných primátorov. Hlasu ľudu sa najviac priblížil Milan Ftáčnik.

Komunálne voľby budú o mesiac.Komunálne voľby budú o mesiac. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ ARCHÍV SME)

Porovnali sme hlasovanie čitateľov SME o najväčších problémoch hlavného mesta na internete a priority nádejných primátorov. Hlasu ľudu sa najviac priblížil Milan Ftáčnik.

BRATISLAVA. Keby sa na komunálnych voľbách zúčastnili fanúšikovia SME na Facebooku, volili by asi Milana Ftáčnika (nez. s podporou Smeru). Za predpokladu, že by sa rozhodovali apoliticky a podľa toho, čo ich v mesta najviac hnevá.

Vyplýva to z porovnania rebríčka najväčších problémov Bratislavy, ktorý zostavili čitatelia svojím hlasovaním na Facebooku, a priorít kandidátov.

Nádejných primátorov sme vyzvali, aby pomenovali päť najväčších problémov mesta, a ponúkli ich riešenie v prípade víťazstva vo voľbách. Zároveň sme im oznámili, že ich priority porovnáme s hlasovaním ľudí.

Dopravu ako prioritný problém v nejakej forme pomenovali všetci kandidáti. Nie je prekvapením, že zlé parkovanie a zápchy trápia nielen ľudí z miniprieskumu SME.

Alternatívna doprava

Kandidáti síce podporujú MHD a chcú znížiť počet áut, ale ľudia nie sú spokojní ani s alternatívou - s hromadnou dopravou. „Trikrát týždenne, keď idem do práce, meškajú trolejbusy. Človek nemá šancu na žiaden časový plán," píše jeden z diskutujúcich pod anketou.

Veľkou témou sú nedostatočné možnosti pre cyklistickú dopravu. Aj tá je alternatívou áut, ale v Bratislave sa na ňu až donedávna úplne zabúdalo. Nedávna prehliadka cyklotrás počas Týždňa mobility ukázala, že aj nové trasy sa končia na rušnej križovatke alebo pri schodisku. „Cyklista je v tomto meste samovrah," napísal diskutér.

Ľahostajnosť

Ľudí hnevá aj nekoncepčná výstavba a netransparentnosť pri jej povoľovaní. „O väčšine budúcej výstavby sa síce informuje, ale tak potichu, že pracujúci človek tieto informácie zachytí, až keď sa s nimi nedá nič robiť," hovorí ďalší diskutér.

Prekvapením miniankety bolo, že niektoré silne medializované témy ako PKO či oprava Starého mosta sa medzi top priority nedostali. Na druhej strane za problém považujú niektorí diskutujúci ľahostajnosť Bratislavčanov k dianiu v meste a k vlastnému okoliu. Dôsledkom sú nielen znečistené verejné priestranstvá a zničené vozidlá MHD, ale aj stav vecí verejných.

Linda Vasiľová

tabulka_res.jpg

Päť najväčších problémov Bratislavy podľa kandidátov na primátora

sm-1022-004c-blaha.rw.jpgMarek Blaha (SDĽ, SZ)

1. Slabý a skorumpovateľný primátor
Naše mesto nepotrebuje veľvyslankyňu ani vyhoreného politika zastupujúceho záujmy sponzorov Smeru. Tento post nie je teplé miesto na dôchodok. Potrebujeme primátora s energiou a víziou, ktorý zmení Bratislavu na modernú metropolu.


2. Dunaj, ktorý Bratislavu rozdeľuje
Starý most zmením na pešiu zónu s kaviarňami a prekrytím Staromestskej ulice parkom prepojím Hrad s historickým centrom. Spojím sily s VÚC pri presadzovaní nultého okruhu s novým mostom ponad Dunaj a rýchlostnou cestou do Šamorína.

3. MHD z minulého storočia
Električkovú trať rozšírim až do Devínskej, Vajnôr a Petržalky. Nad plánovaným tunelom v oblasti stanice Filiálka vybudujem bratislavskú verziu Central Parku s klziskom, ihriskami a bežeckou dráhou.

4. Bezpečnosť
Herne vytlačím von z mesta. Podporím projekt zábavného komplexu, kde bude hazard pod kontrolou u nás, a nie päť kilometrov za našimi hranicami. Mestskí policajti nebudú len rozdávať papuče, ale pomáhať obyvateľom v uliciach.

5. Zamračené tváre
Úspech Bratislavy musia pocítiť všetci, nielen developeri. Zavediem developerskú daň, presadím stavebnú políciu a vytvorím mesto pre hendikepovaných. Zlaté piesky zmením na moderný celoročný park pre šport, oddych a kultúru.

sm-1022-004c-bonko.rw.jpgJozef Bonko (nezávislý)

1. Finančná nestabilita
Mesto dlhodobo realizuje projekty, na ktoré nemá dostatočné finančné zdroje. Chcem hĺbkový finančný audit, nové zásady hospodárenia - finančná disciplína, elektronické aukcie a centrálne obstarávanie, racionalizácia správy majetku a výkonu verejných funkcií.

2. Neefektívna administratíva
Nevhodné úradné hodiny, nevyhovujúce personálne obsadenie, nevyhovujúce umiestnenie kontaktnej kancelárie pre občanov. Som za audit výkonnosti, zavedenie štandardov kvality, organizácie využívajúce majetok mesta otvoriť verejnej kontrole, zmeniť úradné hodiny, poskytovať služby prvého kontaktu aj v mestských častiach.

3. Doprava
Zlé linkovanie MHD, zlá prímestská doprava, preferovanie áut, plošné dotovanie MHD, vytváranie vnútorného dlhu, chaotická parkovacia politika. Chcem spustiť integrovanú dopravu, zmeniť linkovanie, dotovať používanie MHD, presadiť princíp ochrany záujmov chodcov, cyklistov, korčuliarov, novú politiku parkovania.

4. Územné plánovanie a výstavba
Nevhodná regulácia, podpora neprimeraných požiadaviek developerov, nulová účasť verejnosti, zlá politika preneseného výkonu štátnej správy. Chcem nové priority rozvoja, výškovú reguláciu, koncentráciu špecializovaných činností pri povolení stavieb.

5. Zeleň
Nevhodné ošetrovanie súčasnej zelene, hlavne stromov, ich neodôvodnené odstraňovanie pri výstavbe, takmer žiadna nová výsadba. Chcem vytvoriť post záhradníka mesta s kompetenciami pri výbere dodávateľov zelene, dosadiť stromy na všetky vyhovujúce miesta, pretože strom je viac ako trávnik, zaviazať developerov, aby 15 percent zo zastavanej plochy tvorili stromy na mieste stavby.

sm-1022-004c-budaj.rw_res.jpgJán Budaj (Zmena zdola, DÚ, DS)

1. Korupcia a malá časť občanov na riadení mesta
Ako bolesti Bratislavy sa spravidla vymenováva doprava, zeleň, čierne stavby, ale sú skôr dôsledkom než pôvodcom problémov. Horšia ako to všetko je nedôvera Bratislavčanov voči vedeniu vlastného mesta. Nepoctivci rátajú s ľahostajnosťou - preto sa správajú z roka na rok bezohľadnejšie. Chceme otvoriť brány radnice, aby sa občania mohli zúčastniť na rozhodovaní aj na tvorbe rozpočtu.

2. Nedostatok odborníkov
Bratislava potrebuje špičkových odborníkov v ekonomike, v urbanizme, v environmentalistike, v doprave. Občania pochybujú o odbornosti rozhodovania v meste, v ktorom sa rozvoj neriadi urbanizmom, ale lobizmom, v ktorom sa nedbá na hospodárne nakladanie s majetkom, pamiatkami, zeleňou. Odzvoníme nadvláde straníckych nominantov na radnici.

3. Chystané zdražovanie života v Bratislave
Mnohí občania vnímajú Bratislavu ako čoraz drahšie mesto. Mesto pre boháčov. Nedostatok peňazí má už onedlho viesť ku zvyšovaniu mestských poplatkov aj verejnej dopravy. Týmto spôsobom plánujú vládnuce strany poplátať diery v rozpočte. My sľubujeme, že sekery nebudú platiť iba občania.

4. Nešetrnosť
Chceme, aby Bratislava konsolidovala svoje financie, aby sa tu skončilo s plytvaním a s obchádzaním zákonov, prečo sa míňa zo spoločného o asi tretinu viac, ako je nevyhnutné. My zo Zmeny zdola hovoríme otvorene: bude sa musieť šetriť. Nemožno už naďalej predávať pod cenu mestské majetky ani kamuflovať obstarávania.

5. Malá kvalita života
Bratislava je najmladším hlavným mestom v strednej Európe. Nemôže rásť živelne. Chceme byť na Bratislavu hrdí pre peknú architektúru, múdre urbanistické usporiadanie, funkčnú verejnú dopravu a životu príjemné prostredie pre všetkých. Preto presadzujeme zásadnú zmenu prístupu. Dá sa zlepšiť život ľudí, posilniť ich spolupatričnosť aj účasť na riadení verejných vecí.

sm-1022-004c-ftacnik.rw_res.jpgMilan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru)

1. Dopravné zápchy
Mesto potrebuje zaviesť riadenie dopravy cez inteligentné dopravné systémy vrátane pravidelných dopravných prieskumov a modelovania dopravy. A dosiahnuť dohodu so štátom o budovaní nultého okruhu D4 a cesty R7.

2. Zlý stav MHD
Treba zaviesť preferenciu hromadnej dopravy, aby sa cestujúci dostal do cieľa skôr ako autom. Prijať rozhodnutie o nosnom dopravnom systéme - na báze koľajovej dopravy a realizovať prvú etapu do Petržalky.

3. Nekontrolovaná výstavba
V regulácii treba presadzovať verejný záujem, posilniť postavenie hlavného architekta a zaviesť posudzovanie veľkých investičných projektov medzinárodnou komisiou architektov. Prijať výškovú koncepciu zástavby mesta.

4. Špina a ubúdajúca zeleň
Treba zlepšiť čistotu mesta zavedením štandardov čistoty a zvýšiť kontrolu aj v spolupráci s občanmi. Spracovať spolu s ochranármi systémový program starostlivosti o zeleň v meste. Vybudovať aspoň jeden nový park.

5. Chýbajúce cyklotrasy
Zvýšiť podiel cyklistickej dopravy v meste. Postupne prepojiť všetky hlavné mestské cyklistické trasy. Podporovať cyklistiku ako systém dopravy a zriadiť komisiu mesta pre cyklistickú dopravu aj za účasti cyklistov.

sm-1005-024f-hlina.rw_res.jpgAlojz Hlina (nezávislý)
1. Bezpečnosť
Ak je slabý primátor, tak je silná ulica. Myšlienka metropolitnej polície asi ostane len predvolebnou témou. Ak bude primátor osobne pomáhať policajtom nasadiť papuču na čierny MB s ŠPZ typu BA111, môžeme začať veriť tomu, že bezpečnosť v meste sa zlepší.

2. Doprava
Prioritnými stavbami budú parkoviská, súčinnosť mesta pri nultom obchvate, električka do Petržalky, MHD v rámci mestskej časti zdarma. Kampane „preprava MHD do práce neznamená to, že ste neúspešný“ a „bicykel patrí do mesta!“.

3. Parazitovanie na majetku a rozpočte mesta
Bratislava predáva bez súťaže. Smutné je, že aj súťaž o vianočné stánky je divadlom. Je jasné, že trhy ovládli vzájomne prepojené skupiny trhovníkov, ktorí zničili atraktivitu vianočných trhov.

4. Netvorivá atmosféra
Večná a trápna hra na starých Bratislavčanov a prisťahovalcov ničí atmosféru. Ak chceme, aby sa tu ľudia cítili príjemne, platili dane a zaujímali sa o mesto, nemôžu ich akože Preš〜poráci podceňovať a urážať.

5. Nemá víziu
Bratislava je aj mestom, v ktorom je skoro každý odniekiaľ, tak ako v New Yorku, a v tom je sila do budúcnosti. Smerom za hranice, slogan „ malé veľké mesto“ je zlý. Ak má byť Bratislava atraktívnejšou adresou, ako je teraz, musí ponúknuť viac.

sm-1005-024f-panis.rw.jpgStanislav Pánis (Slovenská národná jednota)
1. Prinavrátim Bratislave národný charakter hlavného mesta.
Hlavné mesto má dôstojne reprezentovať. Nie preberať cudzie vzory. Čo najviac vnášať do života tradičné hodnoty slovenského pôvodu vo všetkých rovinách, čo u zahraničného návštevníka zvýši záujem a rozšíri jeho poznanie.

2. Zvýhodním cestovné pre osoby trvalo žijúce na území Bratislavy.
Kto platí dane v Bratislave, mal by byť zvýhodnený aj v cene MHD, dôchodcom a osobám na materskej dovolenke bezplatne. Ekologickejšiu Bratislavu vo využívaní MHD na úkor áut.

3. Budem iniciovať prijatie legislatívy a opatrení na vyriešenie problému neprispôsobivých osôb.
Stovky sociálnych pracovníkov nemajú sedieť v úzadí úradov, ale v teréne riešiť problémy bezdomovcov či neprispôsobivých namiesto priznávania príspevkov, ktoré problémy neriešia.

4. Budem prispievať na športové aktivity školopovinných detí.
Tým zabránime závislostiam či ničeniu verejného majetku. Zavediem systém podpory športu mládeže. Vybudovanie cyklotrás vo všetkých mestských častiach.

5. Zabránime šíreniu extrémizmu.
Zvrhlý pochod homosexuálov či ľudia žiadajúci legalizáciu drog - to všetko ohrozuje bezpečnosť bežných Bratislavčanov. Najvyšší čas zastaviť tento neprirodzený proces.

sm-1005-024f-vasary.rw_res.jpgMagda Vášáryová (SDKÚ, KDH, SaS, Most-Híd, OKS)
1. Doprava
Nespokojní sú Bratislavčania - šoféri MHD, automobilisti, chodci, cyklisti. Mesto potrebuje moderný dopravný systém, aby sme sa priblížili susedným metropolám - Prahe a Viedni.

2. Bezpečnosť
Vytvorením metropolitnej polície, transparentným narábaním s verejnými financiami, efektívnymi rozhodnutiami, vľúdnymi úradníkmi, nulovou toleranciou a s príručkou pre Bratislavčanov docielime pocit istoty a komfortu pre obyvateľov mesta. To všetko sú metropolitné riešenia v mojom programe.

3. Čierne stavby
Rastú ako huby po daždi, pristavujú si poschodia, zaberajú verejné priestranstvá, parkovacie možnosti Bratislavčanov. Urbanistická vízia a dobrý územný plán tomu zabránia.

4. Úzke chodníky
Verejné priestranstvá nám miznú pred očami. A ak sú, sú špinavé, neošetrované a nebezpečné. Bratislavčania potrebujú zelený Starý most, slušne udržované námestia a široké čisté chodníky.

5. PKO
Príklad arogantnosti a nedomyslenosti. Slušné mestá udržujú priestory s výnimočným geniom loci a vytvárajú nové priestory, ako sú Mediatéka (najmodernejšie kultúrne zariadenie, digitálna knižnica a pod.), kongresové centrum a reprezentačný štadión.

FOTO – ARCHÍV SME, SITA, TASR

Autor: baa

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 705
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 529
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 364
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 776
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 005
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 906
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 596
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 7 169
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 678
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 508
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 375
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 571
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 369
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 345
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 061
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 421
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  4. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu