Agentúrnu správu sme o 13.56 nahradili pôvodným autorským článkom SME.
Statici neodobrili rozšírenie najvyťaženejšieho mosta, bude sa teda stavať paralelný, tvrdí ministerstvo dopravy.
BRATISLAVA. Prístavný most, cez ktorý v Bratislave prejde denne vyše 120-tisíc áut, bude zrejme v budúcnosti jednosmerný. Oznámilo to ministerstvo dopravy.
Opatrenie by malo byť súčasťou zvýšenia dopravnej kapacity mosta, druhý smer totiž bude viesť po jeho paralele, ktorú plánuje štát postaviť.
Rozšírenie sa robiť nebude
Pôvodne zvažovala Národná diaľničná spoločnosť možnosť rozšíriť most z dvoch pruhov na tri v oboch smeroch, to malo najvyťaženejšej komunikácii na Slovensku pomôcť.
Statici to však odmietli.
„Ako vhodné riešenie sa javí vybudovanie paralelného mosta, ktorý zdvojnásobí počet jazdných pruhov na mieste Prístavného mosta," povedal hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič. Nová spojnica brehov Dunaja by mala vyrásť čo najskôr, podľa Krajčoviča to však nebude skôr ako v roku 2014.
Šiesty bude paralelný
O šiestom bratislavskom moste sa hovorí už dlhšie, najmä v súvislosti so zhoršujúcou sa dopravnou situáciou a uzavretím Starého mosta tento rok. Keďže sa ale pôvodne uvažovalo, že nasledujúcim mostom cez Dunaj bude ten, ktorý by bol súčasťou nového obchvatu Bratislavy, názov šiesty most sa oficiálne používa preň.
Ministerstvo teraz oznámilo, že tento most zrejme predbehne plánovaná paralela Prístavného mosta. „Takzvaný šiesty most nedokáže vzhľadom na jeho umiestnenie odbremeniť Prístavný most, a preto v súčasnosti nepatrí medzi priority na nasledujúce roky," poznamenal Krajčovič s tým, že na jeho vybudovanie dnes ministerstvo nemá peniaze.
O budúcom, v poradí šiestom moste sa kedysi tiež hovorilo ako o pešom. Zámery developerov, ktoré však boli skôr len víziami, stopla kríza.
Kam vyústi?
Národná diaľničná má v najbližších týždňoch vyhlásiť súťaž na zhotovenie technickej štúdie na riešenie paralely mosta. Výšku predpokladaných nákladov ministerstvo nespresnilo, nie je ani známe, kde presne by nový most mal stáť a na ktoré komunikácie by mal ústiť.
Dopravný analytik Jozef Drahovský hovorí, že najschodnejšia cesty by podľa neho bolo vybudovať samostatné dvojpruhové paralely po oboch stranách mosta. „To nezasiahne negatívne do mostu. Dnes nie je problém totiž ten most len postaviť, ale aj investovať do nájazdov." Takto by sa podľa neho mohli paralely bezproblémovo napojiť na pruhy z Bajkalskej a na druhej strane na výjazdy na Einsteinovu bez veľkých investícií do okolitých infraštruktúr.
K téme sa dnes vyjadril aj samotný minister dopravy Ján Figeľ. Ten povedal, že myšlienka o sparalelnení mosta má svoje rácio. „Pretože je spätá s existujúcim okruhom D1 a je témou, ktorá môže byť v budúcnosti posilená v budovaní úseku R7," povedal.