SME

Tunel pod Hradom po vyše ročnej rekonštrukcii opäť otvoria

Cestujúci mestskou hromadnou dopravou v Bratislave sa opäť po roku dočkajú električkového tunela pod Hradom. Ten bude po ročnej komplexnej rekonštrukcii pre verejnosť otvorený vo štvrtok.

BRATISLAVA. Cestujúci mestskou hromadnou dopravou v Bratislave sa opäť po roku dočkajú električkového tunela pod Hradom. Ten bude po ročnej komplexnej rekonštrukcii pre verejnosť otvorený vo štvrtok 2. septembra. Na dnešnej tlačovej besede to uviedol generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava (DPB) Pavol Derkay.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tunel by mal byť po obnove za približne desať miliónov eur, z čoho asi sedem miliónov hradil dopravný podnik, teda hlavné mesto, a okolo 3,4 mil. eur Bratislavská vodárenská spoločnosť (BVS), bezpečnejší ako v minulosti, zároveň sa zvýši aj rýchlosť električiek. Tie by mohli v tuneli premávať rýchlosťou do 50 km/h. Derkay však zdôrazňuje, že tunel nebude slúžiť peším, napríklad pri skracovaní si cesty. V tuneli totiž platí zákaz pre chodcov. Na otázku, či sa stále zvažuje myšlienka vybudovať výťah z tunela na Hrad, primátor mesta Andrej Ďurkovský odpovedal, že je to pekná myšlienka do budúcnosti, projekt však bude závisieť od peňazí.

SkryťVypnúť reklamu

Komplexná rekonštrukcia takmer 800 metrov dlhého tunela sa začala v máji minulého roka. Jej kľúčovými komponentmi bolo najmä uloženie vysokotlakového vodovodného potrubia do kolektora pod električkovú trať a nová výstavba električkovej trate vrátane trakčného vedenia. Obnovou prešla aj úniková chodba smerom na Palisády či celý bezpečnostný systém, ktorý spĺňa štandardy EÚ. Nastavený by mal byť tak, aby bola v akejkoľvek krízovej situácii zaistená bezpečnosť cestujúcich. Pribudol tiež trvalý kamerový systém s ďalšími bezpečnostnými prvkami, osvetlenie tunela, moderný signalizačný systém a nová vzduchotechnika. Tunel by mohol údajne vydržať bez väčších opráv najbližších 20 až 30 rokov.

Tunel bol vybudovaný v rokoch 1943 až 1949 ako cestný tunel. Vo vojnových rokoch sa predpokladalo jeho využitie aj ako protilietadlového krytu, čomu zodpovedá usporiadanie podzemných priestorov súvisiacich s tunelom. V tuneli boli vybudované tri obojstranné výklenky, tiež úniková chodba ústiaca na Palisády a chodba s rozšírenými priestormi pri východnom portáli s vyústením do svahu východnej časti hradného vrchu. Posledná väčšia rekonštrukcia tunela sa uskutočnila v 80. rokoch, pričom cieľom bola zmena využitia tunela z cestného na

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  2. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  2. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  3. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  4. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  8. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 14 147
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 9 643
  3. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 7 541
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 875
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 4 133
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 3 729
  7. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 3 085
  8. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 2 723
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 14 384
  2. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 11 706
  3. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria? 6 677
  4. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 5 961
  5. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 5 420
  6. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 5 417
  7. Juraj Sališ: Klasický dôchodcovský systém nie je nič iné ako šikovný podvod. 4 609
  8. Ján Valchár: Základný stavebný kameň každej ideológie: STRACH 4 454
  1. Radko Mačuha: Herné automaty do každej tradičnej rodiny.
  2. Radko Mačuha: Desať prikázaní Glücka.
  3. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  4. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  5. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  6. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  7. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  8. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
SkryťZatvoriť reklamu