Prevádzka električiek sa začala 27. augusta 1895 ešte pred uvedením elektrických tratí v Prahe, Viedni a Budapešti.
Koncesiu na výstavbu a prevádzku bratislavskej mestskej elektrickej železnice vydalo uhorské ministerstvo na jeseň roku 1894 a mesto podpísalo zmluvy s firmami Ganz a Lindheim na 50 rokov. Prevádzka električiek sa začala 27. augusta 1895 ešte pred uvedením elektrických tratí v Prahe, Viedni a Budapešti.
Prvý úsek trate z Trokanovej ulice (ulička pri dnešnom Svobodovom nábreží) na koniec dnešnej Štefánikovej ulice meral 2320 metrov a po dokončení trate na hlavnú železničnú stanicu trať merala 3125 metrov.
Dobová tlač písala: „Elektrická železnica začala ráno o 8. hodine slávnostne prevádzku. V depe sa zhromaždili zástupcovia podniku a mesta. Po slávnostných prejavoch sa čestní hostia odviezli električkou na konečnú stanicu na Trokanovej ulici. Od 12.00 hod. slúžila trať verejnosti a cestovné pre dospelých bolo 10 a pre deti päť grajciarov".
Ale ešte predtým sa čitatelia dozvedeli, že skúšobnej jazdy sa zúčastnil aj námestník mešťanostu Taller, hlavný inžinier mesta Sendlein, námestník policajného kapitána Steitzer a mnoho ďalších hostí.
Skúšobnú jazdu o 4. hod. ráno sledovalo mnoho zvedavcov a skončila sa výborne. Motorové vozne dosiahli na najvyššom stúpaní trate pred Hlavnou poštou na dnešnom Námestí SNP tridsaťkilometrovú rýchlosť.