Jarovce a diaľničná spoločnosť sa nevedia zhodnúť, či je časť diaľnice legálna, alebo nie. Ľudia sa sťažujú na hluk a zničenú úrodu.
JAROVCE. Mestská časť Jarovce protestuje proti užívaniu neskolaudovanej zadunajskej časti diaľnice D2. Spája Jarovce s Petržalkou a centrom mesta.
Jarovčanom chýbajú protihlukové zábrany, prekáža im aj diaľničná kanalizácia, ktorá nezvláda odvádzať všetku dažďovú vodu. Spisujú petíciu proti užívaniu diaľnice.
Pavel Škodler, starosta Jaroviec tvrdí, že Národná diaľničná spoločnosť užíva diaľnicu bez povolenia. Predčasné užívanie sa vraj skončilo v roku 2008 a pre nadmerný hluk nie je zatiaľ skolaudovaná. „Tým, že nesplnili podmienky, kolaudačné konanie sa zrušilo a dočasné oprávnenie stratilo právoplatnosť."
Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík však nesúhlasí. „Stavby sú v prevádzke na základe právoplatných kolaudačných rozhodnutí ministerstva dopravy o dočasnom užívaní."
Pšenica ľahla na zem
Obyvatelia v petícii žiadajú vládu a ministerstvo, aby zastavili prevádzku na diaľnici. Hluk podľa nich nie je jediný problém, ktorý im diaľnica spôsobuje.
„Počas výdatných dažďov nezvládala diaľničná kanalizácia odvádzať dažďovú vodu. Vyvierala na povrch aj so všetkými ropnými látkami z diaľnice a zaplavila priľahlé pole s dozretou úrodou," povedal Jozef Uhler, člen petičného výboru.
Miestnemu poľnohospodárovi podľa neho zničila voda z diaľnice D2 viac ako polovicu úrody. „Pšenica ľahla na zem, poľnohospodárovi ostáva len to zaorať a použiť ako hnojivo."
Počas intezívnych dažďov voda vyvierajúca z diaľničného kanála zaplavila priľahlé pole s dozretou úrodou. Miestny poľnohospodár prišiel o viac ako polovicu úrody.
FOTO - ARCHÍV JOZEFA UHLERA
Problém s vodou vznikol podľa Jánošíka pre minulotýždňové búrky. „Došlo k výpadku elektrického napájania týchto systémov. Budeme to riešiť ako kalamitnú situáciu cez poistenie."
Petíciu podľa Uhlera zatiaľ podpísalo asi 270 ľudí, členom petičného výboru je aj starosta Škodler.
Podnet na prokuratúru
Ministerstvo dopravy podľa starostu zaviazalo staviteľa, aby do konca roka 2008 urobil opatrenia na ochranu obyvateľstva pred účinkami hluku. Protihlukové steny však nepostavili.
Škodler tvrdí, že v januári 2010 preto požiadal ministerstvo dopravy a diaľničnú spoločnosť o stanovisko k rozhodnutiu. „Dostal som len všeobecnú odpoveď - keď bude diaľnica D4."
Protihlukové bariéry sa podľa Jánošíka už riešia, v rámci pripravovanej križovatky diaľnice D2 a novej diaľnice D4. Zábrany sa majú začať stavať o dva roky.
V súvislosti s tým, že diaľničná spoločnosť užíva diaľnicu bez povolenia, Škodler požiadal o správne konanie na udelenie pokuty. Starosta dal aj podnet na Generálnu prokuratúru. Odpoveď z Generálnej prokuratúry prišla podľa neho v utorok, dala vraj za pravdu Jarovciam.