SME

Branislav Zahradník: Méty som splnil, predavačom nebudem

Odchádzajúci šéf bratislavského dopravného podniku hovorí o tom, prečo sa vzdal funkcie aj politiky.

(Zdroj: SME - TIBOR SOMOGYI)

Šéf bratislavského dopravného podniku, kandidát na župana aj do Národnej rady. Svojej funkcie sa vzdal nečakane a krátko pred koncom volebného obdobia, no tvrdí, že svoje méty v ňom splnil. Z politiky odchádza do súkromného biznisu, náhradné diely do autobusov však vraj predávať nebude. BRANISLAV ZAHRADNÍK.

Prečo ste odišli z dopravného podniku?
„Uviedol som osobné dôvody, odchádzam z politiky a stratil som určitú motiváciu ďalej pokračovať. No všetky reformy, čo sme chceli a mohli uskutočniť, sme urobili alebo už na ne nie je čas, či peniaze.“

Takže to bola únava?
„Určite áno, mám vybité baterky a ak chcete, možno sa aj cítim opotrebovaný (smiech). Všetko dobré alebo zlé, čo sa udialo v dopravnom podniku, sa pripisovalo mne, aj to je možno jeden z dôvodov, pre ktoré prišla moja únava.“

Ako to s tým Braňom Zahradníkom vlastne je? Čítajte stĺpček Doroty Krákovej!

Prečo ste svoj odchod načasovali práve nateraz, keď sa blíži koniec volebného obdobia? Nemyslíte si, že ste mali počkať na konečné zúčtovanie?
„Zodpovednosti sa neobávam. Nechcem pôsobiť ako politický trafikant, ktorý bude do poslednej chvíle vo funkcii.“

brano_res.jpg

FOTO SME – TIBOR SOMOGYI

Povedali ste, že všetko, čo ste chceli, ste urobili. Toto je teraz maximum pre dopravný podnik?
„Boli dôležité dva procesy, ktoré sme chceli dať do poriadku, otázka obnovy kĺbových autobusov a dokončenie električkového tunela. To boli moje dve méty, v júni sme oba projekty zavŕšili, nemal som silu ďalej pokračovať.“

V dopravnom podniku ste ako predseda predstavenstva pôsobili 3 roky, 3 mesiace a 3 dni. Čo ste dokázali?
„Ja som išiel do dopravného podniku s tímom ľudí, chceli sme urobiť jeho reformu a modernizáciu.“

Podarilo sa vám to?
„Myslím, že sa nám modernizácia podarila na 75 percent. Za najväčšie pozitíva považujem 182 autobusov, ktoré sme obstarali za tri roky, v štatistikách najviac za posledných 20 rokov. Nie som úplne spokojný, naše plány boli väčšie.“

Čo sa týka reforiem?
„Tak to sú najmä novinky – zavedenie sms lístka, elektronickej električenky, kamerového systému a možno veci, o ktorých vie verejnosť menej a to, že sme hospodárili s vyrovnanými rozpočtami. Minuloročná strata 500-tisíc eur je vzhľadom na objem financií, ktoré prechádzajú cez dopravný podnik, podstatne zanedbateľná a bola spôsobená aj tým, že nám bol pre krízu krátený rozpočet.“

Kde, naopak, priznávate, že ste ako šéf dopravného podniku spravili chybu?
„Vozový park sme zdedili ako veľmi zastaralý, najviac to bolo v autobusovom segmente, preto sme sa ich snažili prioritne obnoviť.“

Čo električky? Nekúpili ste ani jednu novú.
„Áno, to ma mrzí, že sme s obnovou nepohli, dokončili sme len modernizácie. Veril som, že budeme mať ku koncu obdobia aspoň jednu nízkopodlažnú električku. No stáli sme pred rozhodnutím, či ísť do tendra. Nevideli sme finančný priestor pre jeho vypísanie a už sme asi nemali silu a odvahu sa doň pustiť.“

Čo sa týka trolejbusov, tiež nové nepribudli.
„Áno, no tie sú v relatívne dobrom stave. My sme si museli určiť priority, keď sme nastúpili v 2007, tak najnovší kĺbový autobus bol už po svojej životnosti. Je mi ľúto, že sa tender na 240 kĺbových autobusov nepodaril.“

Priznávate chybu, že sa tento tender nepodaril?
„Samozrejme, za všetko, čo sa v dopravnom podniku stane, má predseda predstavenstva určitú zodpovednosť. Bola to manažérska chyba generálneho riaditeľa.“

bzahradnik_res.jpg

FOTO SME – TIBOR SOMOGYI

Vtedy ním bol Róbert Kadnár?

„Áno, predstavenstvo mu výslovne uložilo, aby zadal kontrolu súťažných podkladov na takýto megatender nejakej renomovanej advokátskej alebo audítorskej kancelárii, ktorá sa špecializuje na medzinárodné tendre. Robilo sa to na internom útvare obstarávania dopravného podniku a bolo to asi nad sily tohto útvaru.“

Viacerí kritizujú, že hoci autobusy prišli, z 240 plánovaných je v meste len 50. Prečo sa nákup takto okresal?
„Tento rok je dodávka 50 vozidiel, z toho 10 Mercedesov Capacity a 40 Sorov. Rámcové zmluvy sú na ďalších 15 Mercedesov a budúce vedenie by mohlo využiť opciu na ďalších 15, je to na nich. Sor je na 100 vozidiel, teraz na jeseň by bol výrobca schopný dodať ďalších 40. No musí padnúť rozhodnutie na meste, nové vozidlá dopravný podnik potrebuje.“

Takže to závisí od mesta a jeho peňazí? Dopravný podnik mal, ako ste povedali, tento rok ešte znížený rozpočet?
„Áno, o 500-tisíc eur oproti minulému rok, keď nám mesto krátilo o 3,5 percenta.“

Dnes je situácia taká, že sú uzavreté električkové trate do Ružinova, na Zlaté piesky a aj tunel. Prečo o tom dopravný podnik neinformoval vopred? Má vôbec dopravca peniaze na tieto opravy tratí?
„Nie je to stav, ktorý je optimálny pre cestujúcich, no ak opravujeme trate, je to dobré pre cestujúcich.“

Spomínali ste ale v minulosti, že v rozpočte na to nie sú peniaze.
„Neboli na ne žiadne vyčlenené prostriedky.“

Vy ste teda začali práce bez toho, aby ste na to mali peniaze? Z čoho sa to bude platiť?
„Budeme o tom rokovať s mestom, aby sa zmenila štruktúra kapitálových výdavkov, ktoré schválilo mesto pre DPB na tento rok a aby sa to ufinancovalo. Bolo treba tento zásah urobiť, išlo o havarijný stav, napríklad na Krížnej sa prevádzková rýchlosť znižovala na päť kilometrov za hodinu.“

O oprave ste rozhodli vy?
„Urobilo ju vedenie podniku, v rámci ktorého člen predstavenstva pán Kotuľa, ktorý je aj mestský poslanec, zodpovedá za stav koľajových tratí. Bolo to treba urobiť z bezpečnostných dôvodov.“

bus_res.jpg

Čo sa týka zdražovania MHD, uvažuje sa o tom?
„Pozitívom je, že sa od roku 2004 nezdražovala MHD. Viem, že kritici mi hneď povedia, že sa zrušil polhodinový lístok a stúpla cena nočnej dopravy. Ale to nie je z hľadiska drvivej väčšiny pravidelných užívateľov MHD relevantné. Pre kmeň pravidelných užívateľov sa cena električeniek za šesť rokov nepohla, dopravný podnik a mesto to kompenzovali.“

Takže zrejme čoskoro sa bude zdražovať.
„Nemôžeme zvyšovať cenu dopravy, kým nezvýšime jej kvalitu, z toho sme vychádzali. Ďalšie zastupiteľstvo môže ponechať súčasný stav, môže zvýšiť ceny, zvýšiť dotáciu do DPB alebo znížiť výkony, t. j. kilometre, čo môže znamenať zníženie dopravnej obslužnosti – menej spojov a menšie intervaly. No poviem manažérsky, nie politicky, keďže odchádzam z politiky – myslím, že pravdepodobne tam nejaká úprava cestovného bude musieť nastať.“

Momentálne ste poslancom v meste, mestskej časti aj na župe. Prečo odchádzate teraz z politiky?
„Denník SME si všíma hlavne mňa, no trojposlancov je viac. Je to populárne pre ľudí, keď sa povie, že má toľko funkcií, no nie je zlé, keď je člen miestneho zastupiteľstva aj členom mestského, prípadne aj župného. No nie je to o počte kresiel, na ktorých človek sedí, ale o prístupe ľudí k svojim povinnostiam.“

Prečo končíte ako politik?
„Ja som to už plánoval, no volebný výsledok Únie ma sklamal a to prispelo k rozhodnutiu.“

Rozhodli ste sa teda podľa volebných výsledkov?
„Bolo by neúprimné, keby som to nepripustil. Získali sme 0,7 percenta.“

Bolo to sklamanie?
„Realisti hovoria, že sme vzhľadom na krátkosť času nič iné ani čakať nemohli, no ja som čakal niečo medzi 1,5 a dvomi percentami.“

Mali ste masívnu predvolebnú kampaň, kto ju financoval?
„Kompletnú správu poslala Únia podľa zákona ministerstvu financií, predsedom Únie bol pán Cílek (prvý námestník primátora, pozn. red) takže peniaze šli cez neho. Peniaze dávali fyzické osoby, v nemalej miere prispel pán Kollár.“

Župnú kampaň ste si financovali sami?
„Časť mi dali Občianski kandidáti, hoci som kandidoval ako nezávislý, a časť som financoval sám. V župných voľbách som získal 15 percent, hoci vy radi napíšete, že neúspešný kandidát na župana, no ja som to považoval za úspech.“

rytmus_res.jpg

Pred župnými voľbami sadil Zahradnik stromy v sprievode rapera Rytmusa, vznikol aj predvolebný song – OK brácho, buď v pohode.

Foto: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK

Prečo ste podporili Vladimíra Bajana?
„Mne sa v tom čase javilo, že keď sa župa ocitla vo finančných problémoch, že by županom mal byť človek, ktorý má skúsenosť zo samosprávy, no nedocenil som to, že ľudia tú voľbu brali politicky. No fakt je ten, že vtedy som netušil o probléme, čo bol s halou.“

Dnes ste členom nejakej strany?
„Nie, nie som. Od vylúčenia z SDKÚ som do žiadnej strany nevstúpil.“

Členom koľkých strán ste boli?
„Len jednej. Ja som vstupoval do Demokratickej únie, z ktorej potom vzniklo SDKÚ.“

Župan Pavol Frešo v rozhovore tvrdil, že celý spor v SDKÚ vznikol preto, lebo odídenci z SDKÚ chceli, aby sa strana poddala Smeru. Je to pravda?
„Kto vie, či by to povedal aj dnes. Takéto obvinenia zazneli, to bola ale len jedna z téz, ktorá sa týkala spolupráce so Smerom, najmä na úrovni župy, ale tam za kľúčové dokumenty hlasovali aj poslanci KDH, SMK či OKS spolu s poslancami Smeru. Na druhej strane ja som jeden z najväčších kritikov karloveskej starostky Hanulíkovej, ktorá je za Smer. Aj v meste sme naďalej podporovali pána Ďurkovského a KDH.“

Takže názorovo sa s politikou Smeru nestotožňujete?
„Hodnotovo sa stále cítim na platforme SDKÚ, možno liberálnejšie. Dnes, keby som mal voliť, volil by som SaS. Necítim sa ako niekto, kto spolupracoval so Smerom.“

Viacerí vás chceli ako kandidáta za starostu Karlovej Vsi. Nemali ste takú ambíciu?
„V predchádzajúcom volebnom období som o tom uvažoval, teraz neuvažujem. Do komunálnej politiky ale prichádza stranícky princíp, teraz je dôležité, aby mal kandidát podporu veľkej strany alebo nejakej koalície a tú ako nezávislý kandidát nemám.“

Ako dôvod odchodu ste uviedli súkromné dôvody a podnikanie.
„Určite to nebude nič s dopravou, ako som sa dočítal na niektorých internetových fórach, že budem predávať náhradné diely. Dostal som nejaké ponuky a chcel by som sa aj venovať advokátskej práci. Myslím, že by som mohol byť dobrý advokát (smiech).“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 700
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 529
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 691
  5. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 10 299
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 991
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 692
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 429
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 314
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 464
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 343
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 103
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 343
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 335
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 788
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu