DEVÍNSKA NOVÁ VES. Projekt cyklomosta cez rieku Moravu schválil Monitorovací výbor Programu cezhraničnej spolupráce SR - Rakúsko na minulotýždňovom zasadnutí. Rovnako aj finančné prostriedky z európskych fondov. Informovali o tom župan Pavol Frešo a starosta Devínskej Novej Vsi Vladimír Mráz.
Most medzi Devínskou Novou Vsou a obcou Schlosshof bude určený pre cyklistov, peších a pre záchrannú službu.
Stavebné povolenie na výstavbu cyklomosta je už podľa Mráza právoplatné. V súčasnosti prebieha verejná súťaž na dodávateľa stavby. S výstavbou sa plánuje začať v septembri.
Rozpočet na výstavbu predstavuje vyše 5,4 milióna eur, ktoré budú rozdelené medzi Slovensko a Rakúsko v pomere približne 53 ku 47 percentám. „Župa a mesto by na projekt doplatili asi po 300 000 eur," upresnil župan Pavol Frešo.
40 kilometrov cez rieku
Keď dnes obyvatelia Devínskej Novej Vsi chcú ísť k susedom, musia prejsť vyše 40 kilometrov. Najbližší most na druhú stranu rieky je až v centre - Most Lafranconi cez Dunaj. Jediný most medzi Rakúskom a Záhorím je dnes v obci Moravský Svätý Ján až na česko-rakúsko-slovenskom pomedzí.
História si pamätá spolu 24 mostov cez Moravu. Tým, ktorý sa dnes má stavať „nanovo", naposledy prešli nemeckí vojaci v roku 1945, potom ho vyhodili do vzduchu.
Mária Terézia
Zvyšky stavby sa zachovali na oboch stranách rieky. V Rakúsku stoja fragmenty tehlového oblúka na kamenných pilieroch a od neho cestný nájazd k zámku Schlosshof. U nás za prvej republiky prerušili mostné teleso stavbou bunkra na ochranu pohraničia. Zvyšok nájazdu bol často zaplavovaný a postupne zarástol.
Pôvodný most okrem vojsk však pravidelne ničili aj povodne. V roku 1771 ho napríklad dala obnoviť Mária Terézia, aby sa cezeň mohla voziť do Bratislavy.
Most majú slávnostne otvoriť o rok. Slovenská strana má naň zohnať 3,2 milióna eur, veľká časť pôjde z eurofondov. Druhý plánovaný most medzi Záhorskou Vsou a rakúskym Angernom bude drahší, o výstavbe rozhodnú župní poslanci.
Autor: dot