SME

Električkový tunel ešte neotvoria

Zrekonštruovaný električkový tunel pod Hradom mal byť pôvodne v sobotu sprístupnený pre peších. Kompetentní nechceli byť obviňovaní z predvolebnej kampane.

Električkový tunel pod Hradom mali dnes otvoriť pre peších, lebo potom má byť pre chodcov uzavretých.Električkový tunel pod Hradom mali dnes otvoriť pre peších, lebo potom má byť pre chodcov uzavretých. (Zdroj: ARCHÍV SME)

Dopravný podnik upustil od plánovaného otvorenia zrekonštruovaného električkového tunela pod Bratislavským hradom pre verejnosť túto sobotu. Potvrdil to predseda predstavenstva podniku Branislav Zahradník (Únia). Pôvodne sa totiž uvažovalo nad tým, že by mohol byť vynovený tunel na jeden deň prístupný pre peších, keďže po jeho oficiálnom otvorení v ňom bude pohyb osôb zakázaný.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po zvážení sa nakoniec kompetentní podľa Zahradníka rozhodli termín sprístupnenia tunela pre chodcov presunúť, aby neboli obviňovaní z politickej "kortešačky", teda predvolebnej kampane. Nový termín zatiaľ stanovený nebol, mohlo by to však byť niekedy tesne pred ukončením kolaudácie. Tá sa začala po tom, ako sa podľa harmonogramu v posledný májový deň ukončili všetky rekonštrukčné práce.

SkryťVypnúť reklamu

"Je to dôležitá dopravná tepna, Bratislavčania si rok vytrpeli rekonštrukciu. Chceli by sme tunel otvoriť čo najskôr, ale sú tam určité zákonné lehoty," povedal Zahradník. Cestujúci by električkový tunel na rýchlejšiu cestu zo západnej časti mesta do centra mohli využívať už v lete, tunel by po komplexnej rekonštrukcii za 8,3 mil. eur mohol vydržať najbližších 20 až 30 rokov.

Rok opráv

Komplexná rekonštrukcia takmer 800-metrov dlhého tunela sa začala približne v máji minulého roka. Jej kľúčovými komponentmi bolo najmä uloženie vysokotlakového vodovodného potrubia do kolektora pod električkovú trať a nová výstavba električkovej trate, vrátane trakčného vedenia. Obnovou prešla aj úniková chodba smerom na Palisády či celý bezpečnostný systém, ktorý sa mal priblížiť štandardom EÚ. Nastavený by mal byť tak, aby bola v akejkoľvek krízovej situácii zaistená bezpečnosť cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu

Pribudol trvalý kamerový systém s ďalšími bezpečnostnými prvkami, osvetlenie tunela, moderný signalizačný systém a nová vzduchotechnika. Tunel by mal byť zároveň zabezpečený proti zatekaniu, vybudované sú drenážové odtokové kanály. Po otvorení tunela by sa mala zvýšiť aj rýchlosť električiek. Tá bola v posledných mesiacoch pred jeho zatvorením znížená na 10 km/h.

Pôvodne cestný

Tunel bol vybudovaný v rokoch 1943 až 1949 ako cestný tunel. Vo vojnových rokoch sa predpokladalo jeho využitie aj ako protilietadlového krytu, čomu zodpovedá usporiadanie podzemných priestorov súvisiacich s tunelom.

V tuneli boli vybudované tri obojstranné výklenky, tiež úniková chodba ústiaca na Palisády a chodba s rozšírenými priestormi pri východnom portáli s vyústením do svahu východnej časti hradného vrchu. Posledná väčšia rekonštrukcia tunela sa uskutočnila v 80. rokoch, pričom cieľom bola zmena využitia tunela z cestného na električkový

Slovenské tunely

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  6. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  7. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  8. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. Invázne rastliny ako superpotraviny
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  6. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  7. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  8. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 6 736
  2. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 3 572
  3. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 3 148
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 3 144
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 2 850
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 2 227
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 1 981
  8. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 1 778
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Monika Albertiová: Máme po puči 14 452
  2. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 13 187
  3. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím. 9 814
  4. Grácz Ján: Krátky oznam pre všetkých národovcov. 8 749
  5. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom 7 312
  6. Ján Valchár: Keď Rusku ide karta, tak ešte jeden blog 7 164
  7. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu 6 156
  8. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 5 770
  1. Roman Kebísek: Slovák Pilárik vybudoval r. 1679 v Nemecku kostol pre exulantov. Stojí dosiaľ
  2. Věra Tepličková: Gruzínci sú už z obliga, za všetko teraz môžu Plaváková a Šimečka
  3. Věra Tepličková: Pozrieť sa bez hnusu do zrkadla by mali vedieť aj šaškovia
  4. Marcel Rebro: Z hľadiska vyššieho princípu: Prečo posielame Ukrajincom drony
  5. Radko Mačuha: Fico má nový slogan pre PS - poslušné slovensko.
  6. Marcel Rebro: Nezlomné deti padlých hrdinov ďakujú nezlomným Slovákom
  7. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom
  8. INESS: Čo priniesla konkurencia zdravotných poisťovní
SkryťZatvoriť reklamu