Za podchod na Trnavskom mýte sa mesto vraj hanbiť nechce. Do budúcoročných hokejových majstrovstiev prisľúbilo jeho zmenu na dôstojné miesto. Ako neprezradilo.
NOVÉ MESTO. Je v centre a predsa vraj o oň nemá nikto záujem. Zdevastovaný, smradľavý, nebezpečný. Podchod na Trnavskom mýte. Na jeho rekonštrukciu hľadá mesto investora už dlho, zatiaľ márne.
Pre jeho situovanie neďaleko zimného štadióna sa mu návštevníci a hostia budúcoročných hokejových majstrovstiev určite nevyhnú. Mesto sľúbilo, že kým majstrovstvá začnú, podchod sa stane dôstojným miestom. Ako konkrétne chce však tento skanzen socializmu skultúrniť, neprezradilo.
Isté je len, že kompletnú rekonštrukciu vrátane výmeny deviatich ramien pohyblivých schodov a prístreškov v siedmich vstupoch do podchodu odhaduje na približne 3 milióny eur.
„Mesto v súčasnosti nemá v rozpočte vyčlenené peniaze na tento účel,“ povedala hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová.
Sľuby a subjekty
Chudinová tvrdí, že mesto sa podchod dlhodobo snažilo prenajať. „Takéhoto investora mesto nenašlo najmä preto, že rekonštrukcia si vyžaduje veľké finančné i časové nároky,“ vysvetľuje hovorkyňa. „Mesto však urobí všetko preto, aby do začiatku majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji tento priestor bol dôstojným miestom, za ktoré sa nebudú musieť domáci obyvatelia hanbiť.“
Ako chce však tento sľub mesto splniť, neprezradilo. Chudinová dodala, že Bratislava očakáva, že vo svojej snahe neostane sama a pomôžu jej iné subjekty.
Konkrétne mená týchto subjektov sú však takisto neznáme.
Ani tma to neskryje
Vysťahované a porozbíjané obchodíky, počmárané steny a niekdajšie výklady. Podobu podchodu nedokáže ukryť ani prítmie jeho slabého osvetlenia. V lete atmosféru navyše dotvára v teple lepšie šíriaci sa zápach. Z množstva obchodíkov v strede podchodu funguje už iba pár. Papiernictvo, oprava obuvi, noviny a tabak či záložňa.
Verejné toalety sú ukryté za zamknutými a počmáranými dverami. Ich použitie by však potrebovalo poriadnu dávku odvahy. V dierach rozbitých výkladov vidno neporiadok, zvyšky prevádzok či neželaného užívania.
Mesto tvrdí, že podchod je denne čistený. Upratovanie zabezpečuje firma Peter Martini, ktorá ho má zametať dvakrát denne. Podlaha a pevné schody sa podľa Chudinovej umývajú štyrikrát do mesiaca. „Podľa potreby sa odstraňujú plagáty a nápisy zo stien podchodu,“ vraví Chudinová. „V zimnom období sa vykonáva odstraňovanie snehu a ľadu.“ Tieto práce mesto mesačne stoja približne 7 500 eur s DPH.
Hliadky vraj posilnili
Pre prítmie a rôzne zákutia zvyknú ľudia podchod len prebehnúť. Obzvlášť nepríjemný býva večer.
Mesto tvrdí, že o bezpečnosť sa starajú hliadky mestskej polície i policajného zboru. „Dohodli sme sa na častejších kontrolách objektu, hlavne v nočných hodinách,“ dodala Chudinová. Kamerový systém podchodu chýba a mesto s ním v tohtoročnom rozpočte ani nepočíta. Systém má byť súčasťou sľubovanej rekonštrukcie.
Mesto spravuje 24 podchodov, z toho štyri sú zatvorené.
Kompletná rekonštrukcia podchodu má stáť tri milióny eur.
FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ
Stanice to nestihnú
Na zápasy by mala ľudí zvážať aj špeciálne linka. Mesto už láka na hokej.
BRATISLAVA. Do hokejových majstrovstiev v apríli budúceho roku sa plánované rekonštrukcie autobusovej a vlakovej stanice nestihnú, povedal Milan Vajda vedúci oddelenia cestovného ruchu a marketingu magistrátu. Mesto však sľúbilo do začiatku majstrovstiev tieto priestory skultúrniť.
Ľadovým hokejom začala Bratislava lákať návštevníkov už aj na medzinárodných veľtrhoch a výstavách. „Hokej sme promovali nedávno vo švédskom Göteborgu,“ povedal Vajda.
„Je škoda, že nebudeme môcť robiť aj promo pri predaji lístkov,“ vraví Vajda. Mesto na predaj totiž nemá kompetencie.
Oficiálna hovorkyňa Organizačného výboru MS 2011 Michaela Grendelová povedala, že o tom, kto bude predávať lístky, ešte nerozhodli. „Predaj lístkov začne na jeseň.“
Vajda dodal, že pri organizovaní majstrovstiev sa dá poučiť aj z Viedne. Keď tu boli majstrovstvá Európy vo futbale, prerušila sa napríklad výstavba v ich blízkosti. „Robili opatrenia, aby sa predišlo dopravnému kolapsu. Znížili podiel nákladných vozidiel, aby nebola prašnosť.“
Hovorca dopravného podniku Peter Kavecký povedal, že o hromadnej doprave na majstrovstvá už začali rokovať. „Premýšľa sa o zriadení špeciálnej linky, ktorá by zvážala divákov zo záchytných miest,“ vraví Kavecký. Dodal, že mesto chce na prepravu návštevníkov využiť nové kĺbové vozidlá. „Chceme prezentovať aj hromadnú dopravu.“ Má ísť najmä o nízkopodlažný Mercedes-Capacity, ktorý prepraví až okolo 186 cestujúcich.
Lucia Tkáčiková