KARLOVA VES. Zápach moču, špina a k tomu niekedy aj dostatočne podgurážení hostia miestnych výčapov. S tým všetkým musíte počítať, ak čakáte na spoj MHD na frekventovanej zastávke Patrónka. Situácia a neatraktívny dizajn zastávok sa tak rýchlo ani zmeniť nemajú. Mesto na obnovu nemá peniaze.
Zastávky na Patrónke patria k najvyťaženejším v meste. Ľudia tu čakávajú na 12 rôznych autobusov, dva trolejbusy, v noci tadeto jazdia dva spoje. Stoja tu aj prímestské spoje.
Mesto, ktoré veľké a dnes už prestarnuté prístrešky spravuje, tvrdí, že na ich rekonštrukciu nemá prostriedky. Opravy by podľa Márie Račkovej z magistrátu stáli 200-tisíc eur. „V rozpočte mesta na tento rok nie sú vyčlenené finančné prostriedky na tento účel," povedala.
O Patrónke
Je tu prvý bezbariérový podchod.
Zastávky sú na rozhraní Starého Mesta a Karlovej Vsi. Tá v smere z centra je Staré Mesto, opačná je už Karlova Ves.
Lokalita získala meno po továrni na výrobu patrónov.
Riešenie: mrežeZastávky so vstupmi a výstupmi z podchodu a aj samotný podchod má v správe oddelenie cestného hospodárstva magistrátu. Priestory, ako tvrdí Račková, oddelenie čistí a stará sa o ne. „Demontovalo a odviezlo veľkokapacitné kvetináče a lavičky za múrmi, uzatvorilo takzvané slepé miesta mrežami," vraví Račková.
Magistrát chce mrežami zamedziť prespávaniu bezdomovcov a znečisťovaniu priestorov. Niektoré zákutia betónového kolosu sú síce zahradené mrežou, ako informovala Račková, staré lavičky však za nimi vidno.
Opráv sa podľa vyjadrení mesta dočkal podchod. Steny dostali antigrafitový náter, vymenili strop a svetlá. V roku 2008 tu na schodoch sprevádzkovali plošinu pre zdravotne postihnutých.
FOTO SME - PETER ŽÁKOVIČ
Na kamery nemámeNa otázky, či mesto namontuje do tmavého podchodu a zastávok bezpečnostné kamery a čo plánuje urobiť v záujme zvýšenia bezpečnosti na zastávkach najmä v nočných hodinách, Račková odpovedala vyhýbavo.
„Montáž bezpečnostných kamier v podchode a na zastávkach si vyžaduje financie, ktoré mesto v súčasnosti nemá." Problémy so zastávkami by mal mestu vyriešiť súkromný investor, aký, nekonkretizovali.
Vďaka investorovi sa napríklad podarilo v Bratislave obnoviť podchod a zastávky na Hodžovom námestí, je to však preto, lebo nad nimi si súkromník postavil objekt Astoria Palace.
Podchod funguje aj vďaka prevádzkam, ktoré si tu mohli prenajať priestory. Pribudli aj verejné toalety, za ktoré sa platí.
FOTO SME - PETER ŽÁKOVIČ
Pozrite si aj vtipnú archívnu reportáž z podchodu na Hodžovom námestí z mája 2008, kedy zrekonštruovaný podchod otvárali:
Autor: dot