SME

Mercedes ide do premávky sám

V pondelok bude na linke 83 jazdiť prvý kĺbový autobus z dlho meškajúceho tendra.

Nízkopodlažný autobus značky Mercedes odvezie 186 cestujúcich, ako jeden z mála v bratislavskej MHD bude klimatizovaný. Okrem prvého kusa ich má v meste pribudnúť ešte 24, no nevie sa kedy.Nízkopodlažný autobus značky Mercedes odvezie 186 cestujúcich, ako jeden z mála v bratislavskej MHD bude klimatizovaný. Okrem prvého kusa ich má v meste pribudnúť ešte 24, no nevie sa kedy. (Zdroj: SME - PETER ŽÁKOVIČ)

Dopravný podnik má zmluvu na 25 kĺbových vozidiel Mercedes-Capacity. Termín ich celkovej dodávky je zatiaľ nejasný.

BRATISLAVA. Cestujúci linkou č. 83, premávajúcou z Dúbravky do Petržalky, sa v pondelok budú môcť prvý raz odviezť novým veľkokapacitným autobusom Mercedes-Capacity.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ide o prvé vozidlo, ktoré do mesta prišlo z dlho meškajúcej dodávky kĺbových autobusov. Mnohé z dnes premávajúcich vozidiel sú prestarnuté, vozový park čaká na obnovu už dlho.

Linka 83 bola podľa predsedu predstavenstva dopravného podniku Branislava Zahradníka vybraná zámerne. Patrí k najvyťaženejším v meste. Autobusy 83, jazdiace v špičke, sú známe najmä pre tlačenicu.

SkryťVypnúť reklamu

Najdlhší do terénu

Nasadenie najdlhšieho autobusu nie je, ako tvrdí Zahradník, testom vozidla, ale je jeho odskúšaním priamo na trase autobusových liniek.

„Testovali sme ho už pri výberovom konaní,“ vraví Zahradník. „Teraz pôjde o reálnu jazdu s cestujúcimi.“

Prvý Mercedes chce dopravný podnik nasadzovať na viaceré linky. Uvažuje nad ďalšími petržalskými spojmi 95 a 93.

SOR je lacnejší

Presný termín dodávky ďalších vysúťažených autobusov sa podľa Zahradníka povedať nedá. „Zmluvu s Mercedesom sme uzavreli na 25 vozidiel. Budeme analyzovať, koľko a v akom čase odoberieme.“

Ďalších 15 Mercedesov dopravný podnik kúpiť môže, ale nemusí. „Máme voľné ruky,“ dodáva Zahradník.

Vozidlá SOR od českého výrobcu, ktorý je víťazom druhého z tendrov na veľkokapacitné kĺbové vozidlá, sú podľa neho lacnejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Koľko, akých autobusov a najmä kedy príde z dvoch ukončených tendrov reálne do ulíc, je tak ešte otázne. Zahradník však tvrdí, že v obnove vozového parku musí dopravný podnik pokračovať.

Pôvodne chcel mestský dopravca kúpiť 240 kĺbových veľkokapacitných vozidiel, hovoril o najväčšom tendri vo svojej histórii za približne 83 miliónov eur.

Úrad pre verejné obstarávanie však pre porušenie zákona megatender zrušil a dopravný podnik ho nahradil tromi menšími. Námietku na úrad podal vtedy vylúčený účastník tendra, víťaz neskoršej súťaže, firma Mercedes.

Víťaz – jediný účastník

Víťazom prvého z menších tendrov sa stal Mercedes, jeho jediný účastník, druhý vyhral český výrobca SOR Libavy. Tretí tender dopravný podnik nakoniec vôbec nevypísal. Ako dôvod udal znížený rozpočet.

SkryťVypnúť reklamu

Počet 240 plánovaných vozidiel sa tak výrazne zredukuje. Mercedesov má prísť do mesta 25 a druhý víťaz SOR vysúťažil dodávku na sto autobusov.

Horúca MHD

Mercedes-Capacity je klimatizovaným vozidlom s kapacitou okolo 186 cestujúcich. Doteraz klimatizované vozidlá dopravný podnik nekupoval, klimatizáciu mali len šoféri vo svojich kabínkach a to tiež len na niektorých linkách. Viac než 60 percent šoférov ju k dispozícii nemalo.

Zahradník popiera, že by dopravný podnik pre väčšiu kapacitu nových vozidiel uvažoval o úprave grafikonu či redukovaní spojov.

interier_res.jpg

Interiér Mercedesu.

FOTO SME - PETER ŽÁKOVIČ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Osadili štadióny špeciálnymi turniketmi
  2. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  3. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí?
  4. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  5. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  6. Keď sa z brigády stane kariéra
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  8. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  1. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  2. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  3. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  4. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  5. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí?
  6. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  7. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  8. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  1. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí? 7 468
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 654
  3. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 016
  4. Keď sa z brigády stane kariéra 2 245
  5. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 1 883
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 1 778
  7. Bez nich by elektrina netiekla. 1 684
  8. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky 1 338
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 917
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 15 040
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 737
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 12 496
  5. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 11 331
  6. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 987
  7. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 348
  8. Rastislav Puchala: Veľký deň slovenskej diplomacie 6 868
  1. Marian Nanias: Na členstvo v EÚ Slovensko dopláca, alebo získava?
  2. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  3. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  4. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  5. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  6. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  7. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  8. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
SkryťZatvoriť reklamu