SME

Revízori si chcú súkromie chrániť

V Bratislave pracuje 26 revízorov. Niektorí cestujúci im na internete vyhlásili vojnu.

Revízor je povinný preukázať sa pri kontrole identifikačnou kartou. Pri kontrole chodia v dvojiciach v sprievode SBS-kára. Pracujú aj počas sviatkov a víkendov.Revízor je povinný preukázať sa pri kontrole identifikačnou kartou. Pri kontrole chodia v dvojiciach v sprievode SBS-kára. Pracujú aj počas sviatkov a víkendov. (Zdroj: SME - PAVOL FUNTÁL)

Galéria s fotografiami odhaľuje identitu revízorov. Žaloba na ňu technicky možná je. Dopravný podnik pokuty zvyšovať neplánuje.

BRATISLAVA. „Vyhlasujeme vojnu revízorom, spoločne ich dostaneme.“ Pod týmito heslami funguje na Facebooku galéria s vysokým počtom návštevníkov – Galéria revízorov. V týchto dňoch má okolo 8200 fanúšikov. Okrem bratislavských sa tam dajú nájsť aj košickí kontrolóri lístkov. Mnohí fanúšikovia galérie sem vkladajú fotografie, revízorom dávajú rôzne mená, prezývky, komentujú ich.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Na bratislavských čiernych pasažierov striehne v linkách MHD 26 revízorov. Keďže k svojej práci potrebujú byť nenápadní, svoju identitu sa snažia utajiť. S galériou ich fotografií na internete preto mnohí nesúhlasia.

Hovorca dopravného podniku Peter Kavecký povedal, že sa ku galérii vyjadrovať nebude. „Nikto z revízorov, pracovníkov dopravného podniku, nedal súhlas na zverejňovanie jeho fotografie,“ vraví Kavecký. „Niektorí z pracovníkov zvažujú urobiť právne kroky na ochranu svojho súkromia.“

Vystupujú z anonymity

Marta Šteffeková z dopravného podniku, ktorá má pod sebou všetkých bratislavských revízorov, povedala, že kontrolóri sú z toho nešťastní. Títo pracovníci sa totiž snažia udržiavať v anonymite, niektorí sa vraj radšej aj odsťahovali z Bratislavy.

SkryťVypnúť reklamu

„Nevieme, na koho podať trestné oznámenie,“ reagovala Šteffeková. V Galérii revízorov sú podľa nej aj nepravdivé informácie. To, či galéria má vplyv na nižšie tržby kontrolórov, Šteffeková povedať nevedela. „Bude sa to dať posúdiť neskôr,“ dodala.

Slobodu garantuje ústava

Bežný užívateľ Facebooku administrátora či zakladateľa galérie zistiť nedokáže, údaje o ňom sú neprístupné.

Ivan Rončák z Transparency International Slovensko povedal, že žaloba galérie technicky možná je. Otázkou je, za čo ju budú žalovať.

Podobný názor majú aj právnici, upozornili, že takýto proces by sa mohol ťahať veľmi dlho, Facebook totiž vznikol v Amerike. V prípade, že ide o galériu bez nactiutŕhania, podľa Rončáka ide o slobodné šírenie názorov, ktoré garantuje ústava.

SkryťVypnúť reklamu

Predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník povedal, že o galérii vie, a má k nej skôr úsmevný postoj.

Dopravný podnik ako spoločnosť vraj Facebook a galériu žalovať nemieni. „Nemám dôvod do toho zasahovať,“ vraví Zahradník, prípadná žaloba je podľa neho na rozhodnutí samotného revízora.

Právo na občiansky

Bratislavskí revízori pracujú vo dvojiciach, každú z nich sprevádza počas výjazdov aj jeden esbéeskár.

Tomu, kto cestuje bez platného lístka, môže revízor udeliť na mieste blokovú pokutu 40 eur, tvrdí Kavecký. Pri nezaplatení sa táto suma päť dní neskôr zvyšuje na 50 eur. „Po tridsiatich dňoch sa postupuje právnej kancelárii na vymáhanie,“ dodáva hovorca.

Výška pokuty je podľa dopravného podniku stonásobkom základného cestovného. Zvyšovať by ju v najbližšom čase nemali. Za základný 15-minútový neprestupný lístok zaplatí cestujúci pol eura.

Pri kontrolách revízormi vznikajú často nezhody, na čo, revízor má a na čo nemá právo. Ak čierny pasažier odmieta kontrolujúcemu vydať občiansky, môže revízor podľa Kaveckého privolať policajnú hliadku. Policajti potom údaje poskytnú revízorovi.

Jazda načierno

  • 40 eur – bloková pokuta za jazdu na čierno udelená na mieste, prípadne zaplatená do piatich dní

  • 50 eur – zvýšená pokuta po piatich dňoch po nezaplatení

  • po tridsiatich dňoch začínajú nezaplatenú pokutu riešiť a vymáhať od čierneho pasažiera právnici.

  • 5 eur– zaplatí cestujúci, ak má platnú električenku, no nemá ju pri sebe.

  • 1 euro – vyjde batožina bez lístka, pes bez lístka – 2 eurá.

Identifikačná karta revízora.

FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  2. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  6. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  7. Steny neklamú. Čo vám praskliny hovoria o stave domu?
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  1. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  2. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  3. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  6. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  7. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  8. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 19 093
  2. Steny neklamú. Čo vám praskliny hovoria o stave domu? 7 161
  3. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 4 975
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 670
  5. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 4 035
  6. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 449
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 2 855
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 2 687
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 16 513
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 15 784
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 251
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 11 962
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 10 078
  6. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 9 238
  7. Elena Antalová: Nehorekujme. Všetko je inak. 7 146
  8. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 6 746
  1. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
  2. Radko Mačuha: Ficova fotka s Putinom nakoniec nebude zadarmo.
  3. Pavel Macko: Jednanie o bezpečnostných zárukách pre Ukrajinu
  4. Marcel Rebro: Fico, spýtaj sa Putina, ako sa majú príbuzní jeho obetí
  5. Radko Mačuha: Hory majú oči.
  6. Marcel Rebro: Fico v Pekingu: Európsky exot na Putinovej prehliadke
  7. Radko Mačuha: Podať si ruku s Putinom, nieje žiadne umenie.
  8. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
SkryťZatvoriť reklamu