SME

Cestu k projektu TEN-T vydláždia rozkopávky

Roky bude Bratislava rozkopaná. Po dokončení prác má dostať systém podobný metru, ale aj nové cesty, podchody, križovatky a parkoviská.

Stanice budúceho vlaku pod Bratislavou by mohli pripomínať tie vo Viedni. Zastávky metra, ktoré tu otvárali pred dvoma rokmi, projektoval Slovák, ktorý s Dopravoprojektom spolupracuje.Stanice budúceho vlaku pod Bratislavou by mohli pripomínať tie vo Viedni. Zastávky metra, ktoré tu otvárali pred dvoma rokmi, projektoval Slovák, ktorý s Dopravoprojektom spolupracuje. (Zdroj: – AUTORKA)

BRATISLAVA. Megaprojekt prepojenia železničných tratí TEN-T má za sebou prvú sériu povolení.
Staré Mesto vydalo územné rozhodnutie pre stavbu od konca Rače až po Petržalku, napojenie letiska na železnicu riešili tri stavebné úrady - Petržalka, Nové Mesto a Ružinov.

  • Skratka TEN-T znamená Transeurópska sieť pre transport.
  • V Bratislave sa prepoja dve existujúce trate, stanú sa súčasťou magistrály Paríž – Štrasburg – Stuttgart – Viedeň – Bratislava.
  • Projekt budú stavať železnice hlavne z európskych peňazí, stáť bude vyše pol miliardy eur.
  • V meste sa bude vlak v tuneli využívať ako náhrada metra.

Spoločnosť Dopravoprojekt, ktorá trať plánuje a pripravuje pre ňu dokumentáciu, už ohlásila, že sa začínajú pripravovať podklady k stavebnému rozhodnutiu. Za niekoľko mesiacov by sa teda mohlo začať kopať.

Začne sa kopať

Hoci projekt prinesie mestu to, po čom už desaťročia volá - systém, ktorý by mal fungovať ako metro, jeho stavba zasiahne Bratislavu na roky.

O rozsahu prác svedčí nielen celková investícia v hodnote asi 664 miliónov eur (asi 20 miliárd korún), ale napríklad aj samotné územné rozhodnutie. Bežne máva tento súhlas asi dve strany, v prípade TEN-T ich má 149. A to je len jedna z dvoch častí.

V rozhodnutí týkajúcom sa projektu z Rače do Petržalky je presne opísaný rozsah prác. Rieši všetko od nových požiarnych vodovodov v budúcich podzemných staniciach až po elektronické vyhrievanie výhybiek, verejné osvetlenie okolia trate a výsadbu zelene po dokončení stavby.

Dnes je jasné, ktoré časti trate budú pod zemou a ktoré časti tunela sa v rámci nich budú raziť, teda kopať v podzemí, alebo hĺbiť, teda kopať z povrchu. Tunel pôjde cez podstatnú časť mesta a bude dlhý asi šesť kilometrov.

Podchod obnovia

Najviac práce na povrchu zrejme zasiahnu Nové Mesto, tu sa bude v okolí Kukučínovej ulice tunel hĺbiť. Padne asi 130 garáží v lokalite bez náhrady. Nájomníkov garáží chcú železnice vyplatiť. Padne napríklad aj budova pošty na Kukučínovej.

Budú nutné stovky preložiek sietí v celom meste, budú sa robiť celé nové križovatky a pod zemou vznikne systém staníc a zastávok s vestibulmi a službami. Vzniknú nové podchody pre peších a ten súčasný na Trnavskom mýte prejde rekonštrukciou. Pod Račianskou ulicou pri Odborárskej vznikne podchod pre peších. Vynoví sa aj Šancová ulica a trolejbusové vedenie, popod ulicou bude podchod.

V priestore zastávky Nivy bude napríklad spolu šesť podzemných podlaží, hoci nie všetky pre cestujúcich.
Tunel by mal viesť aj popod Dunaj. Práce budú prebiehať vo veľkej hĺbke - od 20 do 40 metrov. Hĺbiť z povrchu sa bude aj pri letisku. Stanica pri ňom bude v podzemí. Trať klesne do tunela pred letiskom medzi Ivanskou cestou a diaľnicou.

Výstavba aspoň päť rokov

Podľa odhadov by sa mohla megastavba začať stavať budúci rok, výstavba by mala trvať päť rokov. Nutná bola zmena územného plánu.

Peniaze na projekt pôjdu sčasti z európskych fondov a sčasti zo štátneho rozpočtu.

Trať bude mať v meste stanice Predmestie, Filiálka a Petržalka a zastávky Nivy (pri autobusovej stanici), Centrum (pri novostavbe Národného divadla) a Slovany.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 805
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 554
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 076
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 934
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 637
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 057
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 128
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 058
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 387
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 690
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 599
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 438
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 348
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 051
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu