SME

DPB: Developeri odmietajú dať na MHD

O nových spojoch mestskej hromadnej dopravy rozhoduje mesto. Rozpočet dopravného podniku je nižší.

Developeri nových lokalít na MHD nezvyknú prispievať. Na zastavaných Dlhých dieloch bola doprava v roku 2006 poddimenzovaná.Developeri nových lokalít na MHD nezvyknú prispievať. Na zastavaných Dlhých dieloch bola doprava v roku 2006 poddimenzovaná. (Zdroj: SME - PAVOL FUNTÁL)

Podnetom pre zavedenie linky môže byť žiadosť od obyvateľov, mestskej časti či mesta. MHD chýba aj vo vznikajúcich lokalitách.

BRATISLAVA. Uplynulý rok posilnili mestskú hromadnú dopravu dve nové autobusové a dve minibusové linky. Tri z nich zachádzajú do Karlovej Vsi. Predĺžené boli trasy na štyroch linkách. V tomto roku uvažuje dopravný podnik o zavedení ďalšieho minibusu, pomôcť by mal cestujúcim do kopcovitej časti Dúbravky. V pondelok spustil mestský dopravca novú linku 156. Premáva do novej obytnej štvrte Slanec v Krasňanoch. Na spoje do dokončených lokalít developer dopravnému podniku väčšinou neprispieva.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Hoci MHD nové linky minulý rok posilnili, tlačenica z niektorých spojov nezmizla. Do centra sa z okrajových častí stále cestuje dlho a počas špičky aj na jednej nohe. Obyvatelia sa sťažujú, návrhy posielajú na mesto, dopravný podnik i mestskú časť.

Štvorka do Dúbravky

Mestské časti pravidelne žiadajú dopravný podnik o zmenu v spojoch. Dúbravka v minulosti napríklad chcela predĺženie električky číslo 4, dodnes má však linka konečnú v Karlovej Vsi. Petržalka zas požadovala zachádzanie linky č. 93 až k nemocnici na Antolskej.

Predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník považuje spoluprácu s mestskými časťami za dobrú a produktívnu. „Každoročne sa obraciame na mestskú časť, aby definovali meniace sa potreby občanov z hľadiska MHD,“ vraví Zahradník. Dopravný podnik sa podľa neho zaoberá každým podnetom mestskej časti.

SkryťVypnúť reklamu

Tento rok dostane mestská hromadná doprava menej peňazí ako vlani. Zahradník však i napriek tomu prisľúbil jej skvalitňovanie. „Keďže schválený rozpočet mesta na rok 2010 nám kráti výnosy o približne 500-tisíc eur oproti roku 2009, budeme musieť financovať prípadné zvýšenie kilometrických výkonov len z vlastných úspor,“ dodáva Zahradník.

Developer len byty, nie MHD

MHD chýba aj v niektorých novovzniknutých lokalitách alebo častiach mesta, kde sa rozmohla výstavba. Developeri však podľa Zahradníka spravidla odmietajú spolufinancovať MHD pre obyvateľov ich projektov. „Oni realizujú svoj profit predajom bytov občanom a až následne občania požadujú riešenie MHD od mesta,“ vraví Zahradník. „Určite by pomohlo, ak by sa občania ešte predtým, ako si u developera kúpia byt, zaujímali aj o budúce riešenie dopravy.“

SkryťVypnúť reklamu

Mnohé lokality novostavieb nie sú vraj totiž mestskej doprave prispôsobené. Neexistujú tu napríklad obratiská pre vozidlá, prípadne sú tu úzke cesty.

Mesto rozhoduje

Pri čítaní internetových diskusií k článkom o nových spojoch možno okrem iného zistiť, koľko a aké ďalšie linky ľudia navrhujú a požadujú. Rozhodujúce slovo o tom, či novú linku dopravca zavedie, má podľa Zahradníka mesto.

Podnetom pre dopravný podnik však môže byť žiadosť či petícia od obyvateľov, od mestských častí, prípadne mesta. „Dopravný podnik vyhodnotí požiadavky z hľadiska existujúcej siete MHD, opodstatnenosti zriadenia linky a svojich technických a personálnych kapacít,“ vraví Zahradník. Dodáva, že nové linky vznikajú vždy v súčinnosti s mestom.

Nádejou pre nevypočutých cestujúcich presvedčených o vyťaženosti spoja, ktorým jazdia, môžu byť kamery. Pri rozširovaní kamerového systému vo vozidlách dopravný podnik totiž v auguste minulého roku prisľúbil, že kamery im prinesú aj informácie o tom, v ktorých vozidlách sa ľudia tlačia viac a kde menej. Budú vraj môcť vypočítať, koľko ľudí a v akom čase využíva MHD.

Výsledky svojho kamerového pozorovania dopravný podnik ešte doteraz nezverejnil.

Posila pre Karlovku

Na stránke imhd.sk sa nedávno objavil článok, že v Karlovej Vsi jazdí 2,5-krát viac trolejbusov a autobusov ako v roku 2006. Text tvrdí, že počet liniek sa za toto obdobie zvýšil z dvoch na sedem, čo predstavuje 350-percentný nárast.

Zahradník reagoval slovami, že imhd.sk zavádza. Nové linky podľa neho prechádzajú cez viac mestských častí. „Sú linky číslo 32, 36 alebo 133 karloveskými linkami, keď prechádzajú cez Staré Mesto, Nové Mesto, Dúbravku a Lamač?“ pýta sa Zahradník.

Vzhľadom na nárast obyvateľov bola MHD v Karlovej Vsi a najmä na Dlhých dieloch podľa neho úplne poddimenzovaná. „Som rád, že sa nám aspoň čiastočne podarilo situáciu zlepšiť v prospech obyvateľov tohto najzastavanejšieho sídliska v tomto meste.“

Poddimenzovanú MHD na Dlhých dieloch v roku 2006 pripúšťa aj portál imhd.sk, za uverejneným článkom si však stojí.

„Náš článok faktograficky opisuje vývoj vo výprave autobusov a trolejbusov v Karlovej Vsi, kde boli zmeny v poslednej dobe najvýraznejšie,“ reaguje za imhd.sk Martin Matala. „Svoje tvrdenia vieme dokázať.“

Všeobecné náklady?

Koľko presne dopravný podnik stojí zavedenie nového spoja, sa podľa Zahradníka povedať nedá. Každá linka je totiž špecifická.

Priame náklady podľa neho spočívajú v osadení označníkov a tlači grafikonov, pričom každý spoj má iný počet zastávok, inú dĺžku trasy, rozdielny typ vozidla a iný grafikon.

„Náklady znáša dopravný podnik, keďže ide o plnenie jeho základného poslania – prevádzkovania MHD,“ vraví Zahradník. Spoje dopravný podnik čiastočne financuje z tržieb od cestujúcich a z rozpočtu mesta.

Mestská doprava zbližuje ľudí. Niekedy až príliš

Dopravný podnik spustil za pol roka dve linky na základe petície. Za zhustenie intervalov autobusu bojuje podpismi Vrakuňa.

BRATISLAVA. „Ak sa chcem ráno o pol ôsmej v pohode dostať do autobusu, prešliapem si radšej jednu zastávku pešo sem na konečnú, kde autobus štartuje,“ delí sa so skúsenosťami z MHD pán v zimnej baretke.

Pani s veľkou kabelkou čakajúca na zastávke vysvetľuje, že ona býva neďaleko, takže šliapať nemusí. „Dôležité je sadnúť si úplne dozadu do autobusu, na tie vyvýšené sedadlá, tam vás neutlačia a dá sa dokonca aj čítať,“ radí pán ďalej.

Napriek jeho premysleným plánom však autobus mešká. Pán nervózne pozerá na hodinky. Čas opakovane porovnáva s do polovice utrhnutým grafikonom vyveseným na zastávke. Krúti hlavou. Zdá sa, že táto cesta bude hustá. Autobus vynechal.

Aj Vrakuňa bojuje

Spoj je jediný, ktorý z tejto časti Dúbravky jazdí do centra. Ak autobus ide, ako má, zvykne na prvej zastávke bývať ráno celkom pohoda, na druhej, tretej zahusťovanie a premiešanie a potom sa to začína. Tlačenica.

Ľudia majú k sebe bližšie, teda aspoň fyzicky. Nadávanie na dopravu však nad ľudskou blízkosťou víťazí. Pána s cennými radami, ako cestovať pohodlne, už nepočuť a pre masu naokolo ani nevidieť. Možno niekto skočil po zadnom sedadle rýchlejšie ako on.

Asi musí byť nespokojných vidieť a počuť viac. Alebo sa musia vedieť zorganizovať. Veď dopravný podnik už dve linky za posledného pol roka spustil na základe petície.

Autobus na Staré grunty 139 a v pondelok aj do lokality Slanec v Rači. Podpismi napríklad bojujú aj Vrakunčania. Chcú zhustenie linky č. 79.

Petícia 117 ľudí

Na zavedenie linky č. 139, spájajúcej Mlynskú dolinu a Karlovu Ves, stačilo len 117 podpisov. Situácia tu bola podľa predsedu predstavenstva dopravného podniku Branislava Zahradníka pre obyvateľov už neudržateľná.

„Ide o kopcovitý terén, kde vzdialenosť k najbližšej zastávke MHD prekračuje aj jeden kilometer,“ vraví Zahradník. Dodáva, že v lokalite doteraz MHD vôbec nejazdila. O riešenie vraj žiadala aj mestská časť.

Lucia Tkáčiková

Nové linky MHD 2009

Minibusy:

  • 147 – Staré Mesto (Búdková – Hodžovo námestie)

  • 135 – Dlhé diely (Molecova – Kuklovská)

Autobusy:

  • 36 – Polianky – Tesco Lamač

  • 139 – Staré Grunty

Školský spoj:

  • 14 – Rača – Východné

Predĺžené trasy:

  • 901 – z Wolfsthalu do Hainburgu

  • 44 – na Revíne – Koliba

  • 133 – predĺžená po novostavbu SND

  • 56 – Rača – Tbiliská po nákupné centrá


Cena zavedenia nového spoja MHD závisí od:

  • grafikonu,

  • typu vozidla, ktoré

  • premáva na novej linke,

  • dĺžky trasy,

  • počtu zastávok. (Zdroj: DPB)

Niektoré spoje jazdia v rannej špičke poriadne plné. Dve linky spustila nedávno petícia.

FOTO SME – PAVOL FUNTÁL

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  2. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  3. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  4. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu?
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  2. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu?
  3. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  4. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  5. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  6. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 502
  2. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 4 017
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 615
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 790
  5. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 088
  6. Bez nich by elektrina netiekla. 1 704
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 1 547
  8. Taký obrovský úver ich mohol úplne položiť 1 416
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 597
  2. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 367
  3. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 12 332
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 10 914
  5. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 10 324
  6. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 929
  7. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 912
  8. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 162
  1. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  2. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  3. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  5. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  6. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  7. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
  8. INESS: Socializmus skončil, ale láska k štátnemu stále žije
SkryťZatvoriť reklamu