SME

Keď terminál otvoria, Štefánikovo lietadlo bude asi chýbať

Architekt pripravovaného nového terminálu bratislavského letiska Boris Schulz už prezentoval zámer vystaviť v jeho interiéri repliku tzv. Štefánikovho lietadla, hoci ...

BRATISLAVA. Architekt pripravovaného nového terminálu bratislavského letiska Boris Schulz už prezentoval zámer vystaviť v jeho interiéri repliku tzv. Štefánikovho lietadla, hoci letisko doteraz s majiteľom lietadla neuzavrelo dohodu, ktorá by to umožnila. Riaditeľ Vojenského historického ústavu Bratislava (VHÚ) Miloslav Čaplovič pre agentúru SITA potvrdil, že s riaditeľom bratislavského letiska, ktoré má meno generála Štefánika aj v názve, v uplynulom období viackrát rokoval, a to aj o prezentácii repliky. „Doposiaľ však nebolo z mojej strany v tejto veci prijaté žiadne záväzné rozhodnutie," uviedol. Replika Caproni Ca-33, na ktorom letel Milan Rastislav Štefánik späť do vlasti 4. mája 1919 a tragicky zahynul neďaleko Ivanky pri Dunaji patrí do zbierkového fondu vojenského historického ústavu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Až po podpise zamýšľanej dohody o spolupráci medzi letiskom a ústavom budú môcť riešiť otázku prípadného zapožičania resp. nájmu lietadla. „Ako reálny termín prípadného vystavenia lietadla sa javí október 2010," myslí si Čaplovič. Predseda predstavenstva a výkonný riaditeľ spoločnosti Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a.s. Zdeněk Schraml pre agentúru SITA 19. novembra uviedol, že terminál má byť sprevádzkovaný začiatkom júna 2010. Na jeho otvorení by tak lietadlo pravdepodobne chýbalo. Ak napokon repliku lietadla v novom termináli letiska vystavia, určite to nebude natrvalo. “Naša predstava pri prípadnej výpožičke alebo nájme tohto zbierkového predmetu sú tri roky, s možnosťou predĺženia o ďalšie trojročné obdobie," spresnil Čaplovič.

SkryťVypnúť reklamu

Letisko sa bude musieť o lietadlo dôkladne postarať. Vojenský historický ústav Bratislava má podľa Čaploviča zákonom stanovenú povinnosť zabezpečiť všestrannú bezpečnosť a zvýšenú ochranu zbierkových predmetov. „Samozrejme aj v tomto prípade budeme vyžadovať od bratislavského letiska aj zmluvné záruky v oblasti zodpovednosti za prípadné škody spôsobené pri preprave a prezentácii zbierkového predmetu. Okrem toho bude musieť vedenie letiska zabezpečiť optimálne klimatické, svetelné a bezpečnostné podmienky nevyhnutné pre prezentáciu zbierkového predmetu v priestoroch letiska gen. M. R. Štefánika," vysvetlil Čaplovič a dodal, že v neposlednom rade ústavu ide o prezentovanie Vojenského historického ústavu a jeho jednotlivých pracovísk v novom termináli bratislavského letiska, kde by mohlo byt lietadlo Caproni Ca-33 dočasne vystavované. Okrem týchto podmienok si replika lietadla Ca-33, vzhľadom na svoju technickú konštrukciu, vyžaduje špeciálnu údržbu. Napínacie laná sa musia pravidelne šponovať, dôležitá je aj údržba plátenného poťahu trupov a krídel lietadla.

SkryťVypnúť reklamu

Repliku lietadla Caproni Ca-33 vyrobili v dielňach Leteckých opravovní Trenčín. Myšlienka postaviť ho vznikla v roku 1986, vyrábať ho začali až v septembri 1994. Záverečné práce skončili v roku 2004. Vojenskému historickému ústavu Bratislava odovzdali repliku lietadla v októbri 2004, zaradili ju do zbierkového fondu Vojenského historického múzea v Piešťanoch . Vo svete sa okrem piešťanskej repliky nachádzajú už len dve lietadlá Caproni Ca-33. Jedno, vyrobené v Taliansku po prvej svetovej vojne, je v umiestnené v Historickom vojenskom leteckom múzeu Vigna di Valle, severne od Ríma. Druhé, vyrobené v roku 1925 v USA, je umiestnené v Múzeu Vzdušných síl Spojených štátov amerických v Daytone v štáte Ohio.

Milan Rastislav Štefánik

Generál M. R. Štefánik.

Prezentácia osobnosti generála Milana Rastislava Štefánika je hlavným cieľom výstavy Generál, ktorý mal krídla.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  2. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  6. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  1. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  2. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  6. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  7. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  8. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 11 931
  2. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 8 329
  3. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 5 270
  4. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 5 027
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 729
  6. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 512
  7. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 2 447
  8. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality 2 190
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 18 240
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 16 597
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 336
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 12 250
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 10 946
  6. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 7 844
  7. Elena Antalová: Nehorekujme. Všetko je inak. 7 407
  8. Ivan Mlynár: Žiadať od komunistu Fica, aby povedal o SNP pravdu – misia imposibilná. 6 373
  1. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  2. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília?
  3. Věra Tepličková: Vírus vraj sa objavil, parlament nám zamoril
  4. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
  5. Radko Mačuha: Ficova fotka s Putinom nakoniec nebude zadarmo.
  6. Pavel Macko: Jednanie o bezpečnostných zárukách pre Ukrajinu
  7. Marcel Rebro: Fico, spýtaj sa Putina, ako sa majú príbuzní jeho obetí
  8. Radko Mačuha: Hory majú oči.
SkryťZatvoriť reklamu