SME

Budúcej doprave už hádajú stratu

Úspech Bratislavskej integrovanej dopravy závisí od toho, či ľudia nechajú autá doma. Na systém bude mesto možno zo začiatku doplácať. Jeho zástancovia však tvrdia, že odľahčí od áut.

Už na budúci rok by sa na jeden lístok malo cestovať MHD, vlakmi aj prímestskými autobusmi. Cenník schválilo mesto, ešte ho musia odobriť noví župní poslanci.Už na budúci rok by sa na jeden lístok malo cestovať MHD, vlakmi aj prímestskými autobusmi. Cenník schválilo mesto, ešte ho musia odobriť noví župní poslanci. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK)

Úspech Bratislavskej integrovanej dopravy závisí od toho, či ľudia nechajú autá doma. Na systém integrovanej dopravy bude Bratislava možno zo začiatku doplácať. Jeho zástancovia však tvrdia, že mesto odľahčí od nadmerného množstva áut.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Spustenie integrovanej dopravy v Bratislavskom kraji môže pre dopravcov znamenať nižšie tržby. Obavu z toho priznávajú všetci zapojení do projektu - dopravný podnik, Slovak Lines aj Železničná spoločnosť
Slovensko.

Mestskou hromadnou dopravou, prímestskými autobusmi aj vlakmi v kraji sa má už v budúcom roku cestovať na jeden lístok. Peniaze z každého si dopravcovia budú musieť rozdeliť.

SkryťVypnúť reklamu

Bratislavská integrovaná doprava - spoločnosť, ktorej väčšinovýmvlastníkom je župa a zvyšok patrí mestu - zatiaľ len žiada o granty a navrhuje ceny. Dopravný podnik však už vypracoval analýzu, v ktorej prípadnú
ročnú stratu vyčísľuje na tri až štyrimilióny eur ročne.

Aké budú ceny

Jednorazové lístky:
  • City - ohraničené časom, platia v celej Bratislave na všetkých linkách
  • Cena: 0,50 - 0,80 eura
  • Regio - ohraničené časom, počtom zón alebo úsekov, platia na regionálnych autobusoch a vlakoch
  • Cena: 0,40 - 2,20 eura
  • Kombi - ohraničené časom a počtom zón, platia na všetkých linkách BID v celom kraji
  • Cena: 1,00 - 2,60 eura

Predplatné lístky:

  • Platia na 30, 90 a 365 dní.
  • Cena pre kombináciu bratislavských a mimobratislavských zón: 20 - 840 eur
  • Cena pre mimobratislavské zóny: 13,60 - 748 eur

SkryťVypnúť reklamu

O cenách sa má ďalej hovoriť

Na minulotýždňovom mestskom zastupiteľstve to povedal predseda predstavenstva podniku Branislav Zahradník (Občiansky klub). Stratu by mesto muselo vykryť zo svojho rozpočtu.

„Systém je výhodný pre mimobratislavských cestujúcich," povedal v súvislosti s návrhom delenia tržieb. Mestskí poslanci ho schválili spolu s cenníkom, tarifnými podmienkami a návrhom zastávok. Odobriť ich ešte musí nové
zastupiteľstvo župy.

„Prijaté materiály vnímame ako koncepčné, ktoré bude treba podrobnejšie rozpracovať," povedala hovorkyňa Slovak Lines Eva Vozárová. V navrhovanom cenníku sú nové druhy cestovných lístkov, hlavne časové umožnia cestovať s výraznou zľavou. „Predpokladáme zníženie tržieb," dodala.

„Počiatočný úbytok tržieb, ktorý so sebou integrovaný dopravný systém pravdepodobne v prvej fáze prinesie, je potrebné brať ako vklad jednotlivých objednávateľov dopravných výkonov," povedal hovorca železničnej spoločnosti Miloš Čikovský. V jej prípade to bude ministerstvo dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Čikovský povedal, že pri správnom nastavení cien by úbytok mal byť len dočasný. Tie, o ktorých sa hovorí dnes, nepovažuje za konečné, ale za podklad na ďalšie rokovania.

Ľudí majú presvedčiť zľavy

„Všetkých nás to bude niečo stáť," tvrdí námestník primátora Milan Cílek (Občiansky klub). „Snahou integrovanej dopravy je dostať čo najviac ľudí do všetkých druhov verejnej dopravy, aby bolo v špičke menej áut," povedal poslanec Valentín Mikuš (Občiansky klub).

Generálny riaditeľ BID Alexander Ballek hovorí, že správanie cestujúcich sa dá ťažko odhadnúť. Pritiahnuť ich chcú rôznymi zľavami. „Ak nepribudnú, bude to problém," povedal. „Kopírujeme však systém Juhomoravského kraja, kde už prvý rok mali vyššie tržby ako predtým."

Milan Ftáčnik (bez prísl.) a Peter Šramko (KDH) chceli vedieť, či dopravcovia s návrhom delenia tržieb súhlasia. „Konkrétne sa to bude riešiť v tarifnej dohode, aby nikto nedoplácal na druhých," povedal Ballek.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Na internáte skladali počítače pre spolužiakov. Dnes majú veľké showroomy aj hotel
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  5. Keď sa z brigády stane kariéra
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  7. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  2. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  3. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  4. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  5. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  8. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 8 657
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 4 010
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 3 949
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 180
  5. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 1 800
  6. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 405
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 1 324
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti 1 295
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 17 181
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 187
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 042
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 349
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 11 516
  6. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 8 775
  7. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 8 478
  8. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 7 222
  1. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  2. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  3. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  4. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
  5. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  6. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  7. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  8. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
SkryťZatvoriť reklamu