SME

Bratislavské metro má prvý súhlas

Megaprojekt šesťkilometrového železničného tunela z bratislavského Nového Mesta popod Dunaj do Petržalky by mal stáť takmer 700 miliónov eur. Kopať majú začať o dva roky.

Trať má viesť aj popod Dunaj, bude sa tu raziť tunel.Trať má viesť aj popod Dunaj, bude sa tu raziť tunel. (Zdroj: - TASR)

Kým sa začne kopať, ešte to potrvá. Robiť sa bude aj tunel pod Dunajom. Prepojenie železníc sa bude môcť v meste využívať ako náhrada metra.

BRATISLAVA. Najväčší stavebný projekt v meste za takmer 664 miliónov eur, prepojenie železničných koridorov TEN-T v rámci Európy, má prvé územné rozhodnutie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O prvom oficiálnom súhlase informoval petržalský miestny úrad, stavba sa totiž dotkne štyroch mestských častí - kopať sa bude v centre, v Novom Meste, v Ružinove ale aj v Petržalke.

Stavebník si teraz musí počkať na ďalšie súhlasy a následne stavebné povolenia. Keďže ide o megastavbu, je rozdelená na viacero úsekov, čiže každý zo štyroch stavebných úradov bude rozhodovať vo viacerých samostatných rozhodnutiach.

SkryťVypnúť reklamu

Po kilometroch

Petržalka vydala rozhodnutie nedávno, od 1. septembra je právoplatné. „Týka sa úseku 1,325 kilometra medzi Rakúskom a železničnou stanicou Petržalka," povedal hovorca Petržalky Ľubomír Andrassy.

Ďalšie konania v Petržalke ešte prebiehajú. Žiadosti teraz posudzuje aj Staré Mesto. „V týchto dňoch len uplynul termín na pripomienkovanie projektu, takže konanie ešte nie je uzavreté," povedala hovorkyňa staromestskej samosprávy Alena Kopřivová.

V Starom Meste má mať trať spolu asi osem kilometrov, šla by popod Karadžičovu ulicu a dnešnú ešte nezastavanú zónu Chalupkova smerom k Dunaju. Stanica Centrum by mala byť pri dnešnej Olejkárskej ulici pri novom Národnom divadle. Odtiaľ pôjde vlak popod Dunaj do Petržalky.

Všetky konania sa už začali

„Všetko prebieha v súlade s dohodnutým harmonogramom prác," hovorí Petra Pauerová z Dopravoprojektu, ktorý je projektantom stavby a má na starosti vybavovanie povolení.

SkryťVypnúť reklamu

„Územné konania už začali všetky stavebné úrady v štyroch dotknutých mestských častiach," povedala.
Dokopy sa v Bratislave bude stavať na území asi od Rače a letiska cez starú stanicu Filiálka popod centrum a Dunaj až do Petržalky a k hraniciam s Rakúskom.

dopravo_res.jpg

Podľa odhadov by sa mohla táto megastavba začať realizovať v roku 2011, výstavba by mala trvať päť rokov. Nutná bola zmena územného plánu.

Peniaze na projekt pôjdu sčasti z európskych fondov a sčasti zo štátneho rozpočtu.

Po dokončení by sa vlakom dalo dostať na viaceré miesta v centre, napríklad na Mlynské nivy, k novému Národnému divadlu, na letisko či popod Dunaj do Petržalky. Tam by sa vlak napojil na budúcu rýchloelektričku, ktorá bude končiť až pri budúcej štvrti Južné mesto.

SkryťVypnúť reklamu

Viackrát sa v tejto súvislosti hovorí o tom, že projekt prepojenia koridorov TEN-T (Trans European Network for Transport) by v meste mohol nahrádzať metro, keďže bude viesť naprieč mestom. Bude súčasťou magistrály Paríž - Štrasburg - Stuttgart - Viedeň - Bratislava.

Kopanie

Cez veľkú časť mesta by šla nová trať pod zemou. Tunel bude dlhý asi šesť kilometrov. Časť sa bude raziť, časť hĺbiť, teda kopať z povrchu v otvorenej stavebnej jame. To ovplyvní život v okolí a ľudia budú musieť strpieť mechanizmy, prach a hluk.

Výrazné obmedzenia a stavebné práce budú potrebné najmä v okolí dnešnej zanedbanej stanice Filiálka. Napríklad Kukučínova ulica bude musieť mať obmedzený režim.

Od Šancovej k Dunaju sa bude tunel raziť, na povrchu by teda zmeny nemali byť cítiť. Práce budú prebiehať veľmi hlboko, lebo tunel povedie pod zastavaným územím. Čo bude cítiť aj pri razení tunela, bude intenzívny pohyb stavebných mechanizmov, zeminu z budúceho tunela totiž bude treba z podzemia vyviezť a odviezť.

Pod Dunajom

Tunel by mal viesť aj popod Dunaj. Práce budú prebiehať vo veľkej hĺbke - od 20 do 40 metrov. Dôležité bude vyriešiť, čo s 1,5 až 2 miliónmi kubíkmi ílu, ktorý tu vyťažia. Podľa Petra Minárika zo Slovenského vodohospodárskeho podniku by ho mali vykladať v Petržalke a odvážať loďami.

Hĺbiť z povrchu sa bude aj pri letisku. Stanica pri ňom bude v podzemí. Trať klesne do tunela pred letiskom medzi Ivanskou cestou a diaľnicou. Ako už v minulosti oznámil Dopravoprojekt, bude nutné asanovať niektoré objekty, záhrady, ale aj rodinné domy.

Ako pomôcť mestu a neminúť pri tom milióny? Pozrite si návrhy

FOTO NA TITULKE SME.SK: MatoDX/FOTKY.SME.SK

Autor: japa

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  7. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  5. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  6. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  1. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 12 274
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 5 254
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 5 137
  4. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 4 631
  5. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 2 823
  6. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 289
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 2 033
  8. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins 1 616
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 58 977
  2. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 23 860
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 21 327
  4. Ivan Mlynár: Rozhovor medzi Robertom Ficom a Ursulou von der Leyen, ktorý sa nikdy neuskutočnil. 8 145
  5. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 7 856
  6. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch! 7 628
  7. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 6 381
  8. Ján Bilohuščin: "Svetu vládnu starí kreténi" 5 475
  1. Radko Mačuha: Chránime Slovanov, sme Brat za Brata.
  2. Marcel Rebro: Druhý život obrancov zo 106. bataliónu
  3. Věra Tepličková: Vláda prstom: ty-ty-ty a Šaško robí audity
  4. Marcel Rebro: Rusko: veľmoc latrín a tankodrómov
  5. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  6. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  7. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  8. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
SkryťZatvoriť reklamu