SME

Kamery vraj odradia živly od MHD

Dopravný podnik rozšíri kamerový systém do ďalších vozidiel. Pilotný projekt sa osvedčil.

Kamerový systém monitoruje priestor pre cestujúcich, priestor dverí, vrátane plochy mimo vozidla a pred ním.Kamerový systém monitoruje priestor pre cestujúcich, priestor dverí, vrátane plochy mimo vozidla a pred ním. (Zdroj: SME - OLIVER FILAN)

Kamery zvyšujú bezpečnosť. Pomáhajú aj pri riešení nehôd. Mali by odhaliť aj vyťaženosť liniek.

BRATISLAVA. Kamerový systém, ktorý sa päť mesiacov v MHD testoval, plánuje dopravný podnik rozšíriť do ďalších 20 až 25 vozidiel. Zaplatí za to 200- až 250-tisíc eur (6 až 7,5 milióna korún). Rozširovaním sleduje bezpečnosť ľudí i majetku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vozidlá, v ktorých sa päť mesiacov skúšal pilotný projekt, neboli totiž nijako poškodené. Cestujúcich v nich podľa predsedu predstavenstva dopravného podniku Branislava Zahradníka nik neobťažoval. Zvýšenie bezpečnosti pripisuje Zahradník jednoznačne kamerovému systému. „Kamery odradia rôzne živly od nežiaducej činnosti.“

SkryťVypnúť reklamu

Len desať z osemsto

Zatiaľ ho síce využíva len desať z osemsto vozidiel, ktoré má dopravný podnik vo svojom vozovom parku, no podľa Zahradníka nešlo o náhodu.

Linky MHD, kde sa kamerový systém testoval, boli totiž zvonku aj zvnútra jasne označené nálepkou, že priestor je monitorovaný.

Raz systém zachytil deti s fixkami, ktoré chceli počmárať vozidlo, no keď zbadali oznam, fixky zahodili a utiekli, povedal Milan Frnka zo spoločnosti Netpoint, ktorá kamerový systém technicky zabezpečuje.

Vidia, aj to čo nevidia

„Systém sa osvedčil aj z technického hľadiska,“ tvrdí Frnka. Vodičom podľa Frnku vyhovuje, že vidia aj schody. „Keď vystupujú ľudia, ktorí idú pomaly alebo sú hendikepovaní, tak vodič vidí, že vnútri ešte niekoho má.“

Kamery okrem vozidiel možno pribudnú aj na zastávky. Frnka tento krok vysvetľuje ich menším počtom. „Aby sme nemuseli na každé vozidlo inštalovať kamery zvonka, vyriešime to tak, že na zastávky namontujeme jednu kameru.“ Tá má byť napojená na obrazovku vodiča, aby videl, čo sa deje na zastávke.

SkryťVypnúť reklamu

Kamerový systém testovalo okrem vozidiel MHD aj jedno dispečerské auto. Dispečeri podľa Frnku najviac využívajú kamery na vozidle zvonku.

Zisťujú tak, čo sa v meste deje. Vďaka snímaniu sa vraj podarilo vyriešiť aj niekoľko dopravných nehôd. „Hoci snímajú interiér, je tam vidno aj vonkajšiu časť,“ povedal Frnka. Prostredníctvom ôsmich obrázkov za sekundu, ktoré kamerový systém urobí, ta možno vydedukovať, kto bol pri dopravnej nehode na vine.

Tlačenica odhalená

Kamerový systém po jeho rozšírení by mal dopravnému podniku priniesť aj informácie o tom, ktoré vozidlá sú preplnené a kde je tlačenica menšia. Podľa Frnku sa bude dať vypočítať, koľko ľudí a v akom čase využíva MHD.

„Zistí sa, aká je vyťaženosť liniek či treba linky posilniť napríklad pri nejakých športových akciách.“

SkryťVypnúť reklamu

Zbraňou na šoféra

Prvoradou úlohou kamerového systému je podľa Zahradníka bezpečnosť. Vo Viedni, kde podobný systém využívajú v metre, sa znížila kriminalita až o 95 percent.

V Čechách, kde zaznamenali jeden prípad napadnutie vodiča hromadnej dopravy strelnou zbraňou, by zas kamerový systém mohol pomôcť odhaliť zločinca, prípadne činu úplne zabrániť.

Minulý rok investoval dopravný podnik do odstraňovania vandalizmu v MHD až 25 miliónov korún (833-tisíc eur). Kamery by mali pomôcť tieto peniaze ušetriť.

Zahradník tvrdí, že dopravný podnik vie, na ktorých linkách, je vandalizmus najrozšírenejší. Povestný je podľa neho výzor autobusu 39, keď sa vráti z akcie Bažant na Mlynoch.

Verejnosť podľa Zahradníka reaguje na kamerový systém pozitívne. Zo všetkých reakcií bola vraj len jedna negatívna. Obavy zo straty súkromia nezaznamenali.

Kamery v praxi

  • Monitorované vozidlo je zvonku aj zvnútra označené symbolom kamery.

  • Obrazy z kamier vidí na monitore vodič, ktorý v prípade potreby upozorní tlačidlom dispečing, kde môžu kamerový záznam takisto sledovať.

  • Dispečing privolá pomoc.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Na internáte skladali počítače pre spolužiakov. Dnes majú veľké showroomy aj hotel
  2. Od čoho závisí schopnosť prispôsobiť sa?
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  5. Keď sa z brigády stane kariéra
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  7. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  2. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  3. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  4. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  5. Od čoho závisí schopnosť prispôsobiť sa?
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  8. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  1. Od čoho závisí schopnosť prispôsobiť sa? 8 135
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 907
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 3 477
  4. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 2 124
  5. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 096
  6. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 392
  7. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky 1 331
  8. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 1 318
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 16 978
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 135
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 940
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 12 850
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 10 330
  6. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 651
  7. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 575
  8. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 8 589
  1. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  2. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  3. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
  4. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  5. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  6. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  7. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  8. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
SkryťZatvoriť reklamu