SME

Mesto bude pokračovať v projekte električky do Petržalky

Mesto Bratislava naďalej pokračuje v projekte električky zo Šafárikovho námestia na petržalskú Bosákovu ulicu a ďalej do Janíkovho dvora.

BRATISLAVA. Agentúru SITA o tom dnes informoval splnomocnenec primátora Bratislavy pre dopravné systémy Tomáš Fabor.

Zároveň tak reagoval na otázku, či mesto nezvažuje pozastaviť projekt po nedávnej kritike zo strany občianskej iniciatívy Za ekologickú a efektívnu dopravu (ZEED). Iniciatíva je totiž presvedčená, že plánovaná električka je úplne zbytočná. Podľa nej projekt efektívne nerieši dopravu v hlavnom meste ani v samotnej mestskej časti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mesto by sa malo skôr sústrediť na spoluprácu so Železnicami SR a Bratislavským samosprávnym krajom (BSK) na vybudovanie "skutočného" nosného dopravného systému na báze železničnej infraštruktúry a prepájania železničných koridorov v rámci projektu TEN-T 17. "Hlavné mesto spolupracuje so Železnicami SR a Bratislavským krajom na budovaní uceleného dopravného systému. Oba systémy - mestský aj železničný sa navzájom dopĺňajú, ale nenahrádzajú sa,“ argumentoval Fabor.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň podčiarkuje, že električka má zabezpečiť napojenie Petržalky na centrum mesta a ďalej prepojenie na západnú časť Bratislavy, pričom železnicami budovaná trať má zabezpečiť prepojenie Petržalky so severovýchodnou časťou mesta. "Dôkazom súladu mesta a železníc je aj zmena územného plánu v prospech železničného projektu aj na základe podpísaného spoločného memoranda,“ konštatoval.

Nosný dopravný systém je podľa Fabora definovaný ako rýchly, výkonný, ekologický, s najvhodnejším trasovaním variantov dopravy. Ostatné dopravné systémy ho dopĺňajú a všetky spolu tvoria systém verejnej dopravy. Niekde je NDS železnica, inde metro, električka alebo autobus. Trasa električky zo Šafárikovho námestia po Bosákovu (1. etapa), ďalej až po Janíkov dvor zabezpečí dopravu medzi Petržalkou a centrom mesta. Projekt využitia železničnej infraštruktúry (TEN T - 17, duálny systém Bosákova - Janíkov dvor a napojenie do tunela) zabezpečí prepojenie Petržalky so severovýchodnou časťou Bratislavy a napojenie do regiónu.

SkryťVypnúť reklamu

Názov "dočasný“ vznikol podľa Fabora v minulosti, v čase keď sa ani nechyrovalo o TEN T - 17 a mesto nemalo peniaze na výstavbu tunela popod Dunaj. "Povrchová trasa cez Starý most bola nazvaná "dočasná“. V minulosti štát nejavil ani najmenší záujem riešiť verejnú dopravu v hlavnom meste Bratislave. Z vyššie uvedeného vyplýva, že oba projekty sa dopĺňajú a vytvárajú nosný dopravný systém," vysvetlil.

Koridor nosného dopravného systému bol podľa neho už v urbanistických plánoch trasovaný pozdĺž Chorvátskeho ramena a pre jeho potrebu je stavebná uzávera 60 hektárov. Nikdy sa však neuvažovalo o koľajovom riešení na celom území, dvojkoľajná trať má maximálnu šírku 15 metrov, na zvyšku územia môže byť aj zeleň. Hlavné mesto chce chrániť neupravenú náletovú zeleň alebo po dobudovaní systému parkové úpravy, uviedol.

SkryťVypnúť reklamu

O projekte električky do Petržalky sa hovorí už niekoľko rokov. Termíny jeho spustenia sa však v minulosti niekoľkokrát zmenili. Podľa posledných informácií by mala začať električka premávať po opravenom Starom moste v roku 2011. Pôvodne sa hovorilo v tejto súvislosti už o roku 2010. Termín však oddialili úvahy o budúcnosti Starého mosta. Mesto najprv plánovalo most zrekonštruovať.

Pre havarijný stav mosta a v dôsledku finančnej krízy sa mesto nakoniec rozhodlo, že most zatiaľ "len" opraví. Práce by mali stáť okolo 20 mil. €, rekonštrukcia by si vyžiadala okolo 50 mil. €. Mesto sa však plánov na rekonštrukciu mosta nevzdalo, zatiaľ ale nemá dostatok peňazí. Okrem toho primátor Andrej Ďurkovský prisľúbil, že bude opäť vypísaná verejná architektonická súťaž pre budúcu podobu Starého mosta. Prvá súťaž bola pozastavená.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  2. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  3. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  4. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  5. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  6. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  7. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  8. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov
  1. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  3. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  4. Slovensko na nohách. Začína 10. ročník Európskeho týždňa športu
  5. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  6. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  7. Bez nich by elektrina netiekla.
  8. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  1. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 526
  2. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 778
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 062
  4. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 2 866
  5. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 2 795
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 717
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 100
  8. Bez nich by elektrina netiekla. 1 686
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere. 22 024
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 14 536
  3. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 855
  4. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 712
  5. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 9 380
  6. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 8 767
  7. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 8 498
  8. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 7 242
  1. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  2. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  3. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  4. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
  5. Tupou Ceruzou: Neotravujte
  6. INESS: Socializmus skončil, ale láska k štátnemu stále žije
  7. Tupou Ceruzou: Iný
  8. Věra Tepličková: Keď zavolá rodina, vycestuje Martina
SkryťZatvoriť reklamu