SME

Historické trolejbusy prilákali tisícky Bratislavčanov

Dnes bratislavské trolejbusy oslavovali stovku. Prvý trolejbus v meste vyštartoval presne 19. júla 1909.

Starý trolejbus Oerlikon zo 40. rokov si dnes mohli obzrieť Bratislavčania na Železnej studienke.Starý trolejbus Oerlikon zo 40. rokov si dnes mohli obzrieť Bratislavčania na Železnej studienke. (Zdroj: FOTO - TASR)

BRATISLAVA. Na oslavách storočnice zavedenia trolejbusovej dopravy na území Bratislavy sa dnes zúčastnilo približne 4000 až 5000 ľudí.

Duobusy, ktorými sa mohli pri tejto príležitosti ľudia previezť zadarmo po trati prvej trolejbusovej linky z Predstaničného námestia/Palugyayova kúria na Železnú studničku od 10.00 do 18.00, využilo asi 1800 z nich. Povedal to hovorca Dopravného podniku Bratislava Peter Kavecký.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najväčší záujem účastníkov oslavného dňa vzbudzovali podľa neho historické trolejbusy vystavené na Železnej studničke a torta v tvare tohto dopravného prostriedku. "Ľudia dnes mohli využiť trolejbusovú dopravu v rámci MHD zadarmo, okrem toho sme pre nich pripravili malé sprievodné akcie. Najväčší záujem bol o historické trolejbusy, ktoré si niektorí obyvatelia Bratislavy pamätajú ešte z minulosti," priblížil Kavecký.

SkryťVypnúť reklamu

Organizátorom podujatia bol Dopravný podnik, ktorý má podľa predsedu predstavenstva podniku Branislava Zahradníka do 120 trolejbusov. Tie jazdia na takmer 48 kilometroch trás. Dopravný podnik spravuje vyše 106 kilometrov trolejového vedenia. "Tento druh dopravy sa na celkovom objeme podieľa 20 až 25 percentami," povedal Zahradník.

Najvyťaženejšou je linka smerujúca do lokality Dolné hony.

Historické trolejbusy sú jeho starí známi

Ony oslavujú stovku, on s nimi päťdesiatku. Väčšina ľudí dnes na Železnej studienke s nadšením hľadela na historické trolejbusy, on v nich videl svojich starých známych.

V nedeľu uplynulo sto rokov od spustenia trolejbusovej dopravy v meste a jediný z ľudí, ktorý s nimi strávil polovicu tohto obdobia, bol pri tom. Imrich Heriban, dlhoročný zamestnanec bratislavského dopravného podniku oslávi 1. septembra 50 rokov, odkedy tu začal pracovať. Opravuje mestské trolejbusy od roku 1959.

SkryťVypnúť reklamu

„Oerlikony, tatrovky, neskôr škodovky. Kontrolovali sme im podvozky, karosérie, robili sme mechanické práce," spomína dnes majster na svoje začiatky. Dnes ešte stále robí to isté. Len trolejbusy sa zmenili.

Ja si to pamätám

„Je to kus histórie. Niektorí to majú na fotografiách, ja si to pamätám," vyslovuje pomaly. Stojí pri starých a nemotorne vyzerajúcich vozidlách. „Technika išla veľmi dopredu. Nedá sa to porovnať. Na tie časy však boli dobré."

V čase, keď v dopravnom podniku začal pracovať, trolejbusy jazdili hlavne v kopcovitých terénoch. Ale aj vtedy boli veľmi obľúbené.

autobus-r954_res.jpg

Imrich Heriban s historickým trolejbusom typu FBW– Oerlikon zo 40. rokov. FOTO SME - OLIVER FILAN

Dnes už majster pomýšľa na odchod. „Pomaly musím ísť. Smutno mi nebude, navštívim kolegov, porozprávame sa," vysvetľuje. Okrem neho tu už zostal len jediný kolega, ktorý je tu rovnako dlho ako on. Ten však pracuje „na električkách".

SkryťVypnúť reklamu

Ako záhradný domček

Oerlikon zo 40. rokov a stará škodovka typu 9 Tr, ktoré boli dnes na Železnej studienke, sú dnes jediné zachované staré trolejbusy v podniku.

Peter Pankrác, nadšenec pre staré vozidlá, hovorí, že Oerlikon sa zachoval vďaka tomu, že ho dopravný podnik kedysi vyradil a ponúkol svojim zamestnancom ako záhradný domček. „Nezhrdzavel, lebo mal hliníkovú karosériu. Našli sme ho vo Vajnoroch u jednej rodiny," povedal. Oprava bola možná najmä vďaka nadšencom pre históriu dopravy.

skoda9tr_res.jpg

FOTO - TASR

trolejbusy_res.jpg

FOTO - TASR

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 699
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 381
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 889
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 562
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 711
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 486
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 100
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 710
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 55 056
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 636
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 106
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 092
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 997
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 403
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 7 081
  8. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne? 4 921
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu