SME

Keď tunel otvorili, všetko nebolo hotové

Zajtra bude 60. výročie otvorenie tunela pod Hradom. Teraz je zatvorený pre rekonštrukciu.

Dva mesiace už prebieha rekonštrukcia tunela, zatvorený má byť rok.Dva mesiace už prebieha rekonštrukcia tunela, zatvorený má byť rok. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

STARÉ MESTO. Tunel pod Hradom bol slávnostne otvorený 4. júla 1949. Ale už o 20 rokov skôr sa spomínal v dvoch súťažných návrhoch regulačného plánu na riešenie dopravy a železničnej siete v meste.

Na začiatok stavby tunela si Bratislavčania museli počkať do jesene 1943, keď predsedníctvo vlády rozhodlo o jeho výstavbe. Tunel mal pomôcť rozrastajúcej sa Bratislave spojiť predmestia, kam dosiaľ viedli staré cesty - hlavne centrum mesta s Karlovou Vsou a Devínom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Do Karlovej Vsi sa chodilo po dnešnej Žižkovej, električka premávala od miesta, kde je dnes Mauzóleum Chatama Sofera po Lafranconi v tesnej blízkosti Dunaja.

SkryťVypnúť reklamu

Pátranie v histórii

Trojdielny text o histórii tunela publikoval na portáli imhd.sk Matej Kavacký. K pátraniu po tom, kedy a ako tunel vznikal, ho doviedli legendy, ktoré o ňom kolovali. „Napríklad, že odtiaľ vedú aj chodby na Hrad. Bol som zvedavý, či je to pravda. To sa však nepotvrdilo."

Kavacký študoval hlavne materiály zo Slovenského národného archívu a Univerzitnej knižnice. „Našlo by sa toho ešte viac, ale archív ministerstva dopravy nie je prístupný a mestský archív momentálne tiež."

Otvorenie tunela sa plánovalo k výročiu oslavy Slovanského dňa 4. júla 1949. „Očakávala sa vysoká účasť, preto bolo rozhodnuté, že do osláv musí byť dokončená Slovanská cesta do Devína v dĺžke štyri kilometre s betónovou vozovkou, nová Karloveská cesta od západného portálu tunela po mestskú vodáreň a prepojenie cez tunel pod Hradom."

SkryťVypnúť reklamu

Dláždenú vozovku a asfaltové chodníky v tuneli mal vytvoriť magistrát a kanalizáciu vtedajšie povereníctvo techniky na náklady mesta.

V slávnostný deň tunel otvorili, všetky práce ale neboli hotové a dokončovali sa postupne. Celkovo stála výstavba tunela 145 miliónov československých korún.

Od čoho sa upustilo

Pôvodný projekt tunela prešiel viacerými zmenami. Napríklad v čele západného portálu od strany nábrežia mala byť vo výklenku socha muža s lampášom a kladivom na pleci. Nad portálom sa plánovala terasa, no pre statiku sa od nej upustilo. Malo sem viesť schodisko s polkruhovým múrom. Dnes schody existujú, ale nikam nevedú.

Projekt tiež rátal so zbúraním domu na rohu Skalnej a Kapucínskej, dovtedy mala cesta viesť dočasne esíčkovito okolo neho. Dom stojí dodnes a z dočasnej preložky sa stala trvalá.

SkryťVypnúť reklamu

Ako chyba sa ukázal aj predpoklad, že tunel zvnútra nepotrebuje izoláciu. „Predpokladalo sa razenie v suchej hornine," tvrdí Kavacký.

Chodci von, električky dnu

Od otvorenia tunel slúžil hlavne autám a chodcom. Nárast automobilovej dopravy a nedostatočné odvetranie si neskôr vyžiadali vylúčenie peších. Ľudia však tunel stále používali a nielen ako pešiu skratku. „Kryt civilnej ochrany využívali bezdomovci, spôsobili aj menší požiar. Cez núdzový východ na Palisády tiež občas niekto prešiel, pretože mreže na vstupoch dlho zamknuté nevydržali."

Električky v tuneli sa plánovali už v 70. rokoch v rámci prepojenia východu a západu mesta. Prvou časťou prepojenia bola trať cez Obchodnú, sprevádzkovaná v lete 1981. Druhá časť cez Kapucínsku a tunel sa začala robiť koncom toho istého roka.

Pri rekonštrukcii sietí vodovod, dovtedy pod vozovkou, preložili na povrch na miesto bývalého chodníka. Vtedajšia norma nedovoľovala umiestnenie potrubia pod trať.

Električka prešla prvýkrát tunelom 29. augusta 1983. Koľajisko ale nebolo zadláždené, podchod nebol dokončený, ani okolie upravené. Napájanie trate bolo provizórne. „Po druhýkrát v histórii tunela odovzdali do prevádzky nedokončené dielo," píše vo svojom seriáli o histórii tunela Kavacký.

Nehody

Podľa historických materiálov sa tunelu nevyhýbali ani dopravné nehody. Jedna z vážnejších s dvoma obeťami a jedným ťažko zraneným sa stala 10. februára 1975. Otvorila otázku bezpečnosti premávky v tuneli.

„Okrem zlého stavu povrchu vozovky, slabého osvetlenia a presakujúcej, zamŕzajúcej vody, ohrozovala bezpečnosť aj znížená viditeľnosť pre výfuky. Neraz vypĺňali celý priestor tunela od vozovky až po strop."

Najvážnejšou udalosťou od čias prevádzky električiek cez tunel bol v roku 1985 požiar električky číslo 5. Našťastie neboli obete na životoch, ale požiar električku úplne zničil.

hroby_res.jpg

Exhumácia hrobov na starom židovskom cintoríne (1943). FOTO – ARCHÍV MESTA BRATISLAVY

Pre tunel rušili židovský cintorín

O tom, že v miestach vyústenia tunela na nábrežie sa kedysi nachádzal starý židovský cintorín, dnes svedčí už len pamätník významného rabína Chatama Sofera. V Prešporku pôsobil začiatkom 19. storočia. Okolo jeho hrobu sa ešte pred vyše 60 rokmi rozprestieralo asi šesťtisíc hrobov v niekoľkých vrstvách. Pochovávalo sa tu od roku 1696 do roku 1847.

„Cintorín prekonal nejedno ťažké i prelomové obdobie, nevynímajúc pád rakúsko-uhorskej monarchie či zrod nového štátu. Len jedno nie, vznik slovenského štátu,“ píše Katarína Hradská vo svojej knihe Židovská Bratislava.

V októbri 1943 bol vydaný výmer o zrušení cintorína pre výstavbu tunela. Predtým sa zdokumentovali náhrobné kamene a začalo sa s narúšaním celistvosti hrobov. Niektoré pozostatky židia stihli preniesť na neologický cintorín. Podarilo sa zachrániť len 23 vzácnych hrobov. Ako píše Hradská, čo zavážilo, boli osobné kontakty židovskej komunity a úplatky.

„Jeden z účastníkov exhumácie Davis Sigi Steiner, ktorý dnes žije v Jeruzaleme, mi pri spomínaní na židovskú Bratislavu povedal, že všetko na záchranu hrobov zosnoval rabín Weissmandel a že Židov to stálo veľmi veľa peňazí.“

(dot)

Cez vojnu slúžil aj ako kryt

Keď sa vojnový front v roku 1944 priblížil k mestu, súčasťou života Bratislavčanov sa stali pravidelné letecké poplachy. Ako píše Matej Kavacký vo svojom Príbehu tunela pod Bratislavským hradom (imhd.sk), rozostavaný tunel začali ľudia využívať ako úkryt.

"Z písomností medzi stavebnou správou železníc a policajným riaditeľstvom vyplýva, že nebol označený ako verejný úkryt a ani nemal povolenie na tento účel.“ Bol totiž budovaný ako komunikačný spoj. Nakoniec stavebná správa železníc povolila, aby sa v tuneli ľudia schovávali na vlastné riziko. Počas poplachov tu fungovalo osvetlenie karbidovými lampášmi, elektrické svetlo bolo len pri hlavnom vchode.

Masovo sa začal tunel využívať ako úkryt od 16. júna 1944 po známom bombardovaní rafinérie Apollo. Zomrelo vyše 200 ľudí, z toho 74 boli zamestnanci továrne. Obyvatelia mesta sa v tuneli začali zhromažďovať vo veľkom, zriadili tu dokonca ošetrovňu a začalo sa svietiť elektrinou po celej dĺžke. Počas poplachu sa počítalo s ukrytím približne 10-tisíc obyvateľov.

Naposledy bol tunel využitý ako úkryt začiatkom apríla 1945 počas oslobodzovania mesta. Plánované vymoženosti ako záchody, vodovod a umelú ventiláciu do konca vojny vybudovať nestihli a po vojne sa od nich upustilo. Bolo nutné tunel vyčistiť a opraviť škody.

(dot)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  2. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  3. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  4. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  5. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  6. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  7. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  8. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  1. Gazdovať sa dá aj na jalovej pôde
  2. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  3. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  4. Nová číselná lotéria od TIPOSu Všetko alebo nič
  5. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  6. Apolka horí!
  7. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  8. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 14 107
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 6 002
  3. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 371
  4. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 4 142
  5. Keď sa z brigády stane kariéra 4 136
  6. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 124
  7. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 2 783
  8. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 1 647
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 22 104
  2. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 15 748
  3. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 9 680
  4. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 8 283
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 6 491
  6. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 5 085
  7. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 4 995
  8. Jozef Černek: Premiéra, potlesk… a na druhý deň umývam záchody 4 656
  1. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  3. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  4. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  5. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  6. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  7. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  8. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
SkryťZatvoriť reklamu