SME

Mesto bude v projekte električky do Petržalky pokračovať

Mesto Bratislava bude aj naďalej pokračovať v projekte električky zo Šafárikovho námestia po Bosákovu ulici v Petržalke.

BRATISLAVA. "Mesto projekt určite nezastaví, nemá dôvod," uviedol pre agentúru SITA prvý námestník primátora Milan Cílek. Reagoval tak na otázku, či mesto nezvažuje pozastaviť projekt po kritike zo strany občianskej iniciatívy Za ekologickú a efektívnu dopravu (ZEED).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Iniciatíva je totiž presvedčená, že plánovaná električka je úplne zbytočná. Podľa nej projekt efektívne nerieši dopravu v hlavnom meste ani v samotnej mestskej časti. Mesto by sa malo skôr sústrediť na spoluprácu so Železnicami SR a Bratislavským samosprávnym krajom (BSK) na vybudovanie "skutočného" nosného dopravného systému na báze železničnej infraštruktúry a prepájania železničných koridorov v rámci projektu TEN-T 17. Peniaze, ktoré chce použiť v rámci projektu električky, by mali byť podľa nej teda "presunuté" na vyriešenie dopravy pre celé mesto a okolie. Ide pritom o viac ako 66 mil. € (2 mld. korún).

SkryťVypnúť reklamu

Námestník v žiadnom prípade nesúhlasí, že električka je zbytočný projekt. "Do Petržalky sa človek vôbec električkou nedostane. Mne ako Bratislavčanovi to, napríklad, chýba," konštatoval Cílek. Rovnako negatívne sa stavia k tvrdeniam iniciatívy, že električka je len dočasným projektom. "A čo tie koľajnice vytrháme? Dúfam, že vydržia aspoň 50 rokov," konštatoval Cílek. Zdôraznil pritom, že električka do Petržalky je "súčasťou politiky hlavného mesta pri rozširovaní a preferovaní električkovej dopravy." Ak sa podarí v hlavnom meste aj projekt prepájania železničných koridorov TEN-T 17, mesto to podľa neho len privíta. "A ak sa štátu projekt nepodarí, nevidím problém potiahnuť koľaje električky až po Janíkov dvor," odpovedal na otázku, či je vôbec reálne, aby mohli električku využívať v budúcnosti aj obyvatelia z opačného konca mestskej časti. Električku pritom osobne považuje za omnoho ekologickejší a väčší mestotvorný prvok ako vlak.

SkryťVypnúť reklamu

Na margo kritiky občianskej iniciatívy doplnil, že ak chce niekto mesto kritizovať, nech sa pýta na otázky, kedy bude napríklad pohodlnejšia, kvalitnejšia a bezpečnejšia doprava či nové električky. "Pred piatimi rokmi boli v súvislosti s električkou dve verejné prerokovávania. Pýtam sa, kde boli títo ľudia. Okrem toho sa v rámci EIA zapracovávali pripomienky," doplnil Cílek. Zároveň doplnil, že bude presadzovať, aby v celom meste boli len trate s rozchodom koľajníc 1 000 mm. Keď to podľa neho funguje v iných európskych mestách, môže to aj u nás. Nepáči sa mu totiž ani to, že pri rekonštrukcii koľajníc musia mať rezervu pre rozchod 1 435 mm, čo práce predraží o približne 30 %.

O projekte električky do Petržalky sa hovorí už niekoľko rokov. Termín jej spustenia sa však v minulosti niekoľkokrát zmenili. Podľa posledných informácií by mala začať električka premávať po opravenom Starom moste v roku 2011. Pôvodne sa hovorilo v tejto súvislosti už o roku 2010. Termín však oddialili úvahy o budúcnosti Starého mosta. Mesto najprv plánovalo most zrekonštruovať. Pre havarijný stav mosta a v dôsledku finančnej krízy sa mesto nakoniec rozhodlo, že most zatiaľ "len" opraví. Práce by mali stáť okolo 20 mil. €, rekonštrukcia by si vyžiadala okolo 50 mil. €. Mesto sa však plánov na rekonštrukciu mosta nevzdalo, zatiaľ ale nemá dostatok peňazí. Okrem toho primátor Andrej Ďurkovský prisľúbil, že bude opäť vypísaná verejná architektonická súťaž pre budúcu podobu Starého mosta. Prvá súťaž totiž bola pozastavená.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok na odľahlom severe
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 9 566
  2. Keď sa z brigády stane kariéra 4 861
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 559
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 372
  5. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 1 591
  6. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 1 431
  7. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 417
  8. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 1 386
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 17 644
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 307
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 166
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 500
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 213
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 8 951
  7. Marian Faktor: Pravda o tom, kto zderie pracujúcich a kde naozaj skončia ich zdravotné odvody 6 127
  8. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 5 546
  1. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  2. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  3. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  4. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  5. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  6. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  7. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
  8. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
SkryťZatvoriť reklamu