SME

Tunel zatvoria najmenej na rok

Najbližší pondelok sa má začať rekonštrukcia električkového tunela pod Hradom. Tunel je v zlom stave, presakuje sem voda, osvetlenie sa používa len v krízových situáciách. Električky pôjdu počas jeho opravy po obchádzke.

Tunel je vojenskou stavbou, pôvodne bol protilietadlovým krytom. Električky tadiaľ začali premávať až v 80. rokoch.Tunel je vojenskou stavbou, pôvodne bol protilietadlovým krytom. Električky tadiaľ začali premávať až v 80. rokoch. (Zdroj: SME - PAVOL FUNTÁL)

STARÉ MESTO. Posledné električky prejdú cez električkový tunel v nedeľu 10. mája. Od pondelka sa má začať veľká rekonštrukcia, ktorá sa plánuje už dva roky. Tunel sa uzavrie. Oznámil to dopravný podnik.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako povedal predseda predstavenstva podniku Branislav Zahradník pre agentúru SITA, práce za osem miliónov eur by mali podľa odhadov trvať rok. Pôvodne sa hovorilo o štyroch až šiestich mesiacoch. Vedenie dopravného podniku teraz vraj počíta aj s prípadnými komplikáciami, ktoré by počas tejto špecifickej opravy mohli vzniknúť.

SkryťVypnúť reklamu

Počas opravy tunela budú spoje do Dúbravky a Karlovej Vsi viesť len po nábreží. V prípade potreby sa majú nasadiť náhradné spoje.

Tunel je v havarijnom stave, presakuje tam voda, osvetlenie sa používa len v krízových situáciách, chýbajú kamery. Dopravný podnik sem chce zaviesť kamery, ktoré budú priestor snímať nepretržite, moderné osvetlenie, signalizáciu a vzduchotechniku. Plánuje sa aj zakopanie potrubí a káblov, ktoré tadiaľ vedú, pod zem.

Plány od roku 2007

Prvé informácie o veľkej rekonštrukcii tunela sa viažu ešte k roku 2007, vtedy si dopravný podnik dal urobiť štúdiu.

Ako termín rekonštrukcie sa uvádzalo leto 2008, potom jeseň 2008, neskôr február 2009. Problémom bolo najprv financovanie, pretože tunel sa bude opravovať za mestské peniaze. Mesto nakoniec vyčlenilo na opravu štyri milióny eur.

SkryťVypnúť reklamu

Pri dodržaní posledného termínu bola problémom projektová dokumentácia, ktorá sa pripravovala dlhšie, ako sa plánovalo. Dopravný podnik argumentoval tým, že tunel je špecifická stavba.

Vojnová stavba

Tunel postavili počas druhej svetovej vojny v hradnom brale, slúžil aj ako protilietadlový kryt. Dokončený bol až v roku 1949. Na stavbu sa použil vojenský materiál nižšej kvality. Tunel má dĺžku skoro 800 metrov, električky cezeň premávajú od roku 1983.

Kedysi sa zvyklo chodiť cez tunel aj pešo, spomínajú na to hlavne návštevníci PKO. Aj v súčasnosti si niektorí chodci snažia takto skrátiť cestu. Dopravný podnik zdôrazňuje, že rekonštrukcia to znemožní. „Tunel nekontrolujú kamery. To, či sa tadiaľ neprechádzajú ľudia, nemonitoruje ani polícia, ani dispečing," povedal Zahradník. To sa však zmení - tunel podľa súčasných európskych bezpečnostných štandardov bude monitorovaný.

SkryťVypnúť reklamu

Pri rekonštrukcii sa má spriechodniť aj úniková chodba na Palisády.

Fakty o oprave

  • Zmeny dopravy sa dotknú električiek do a z Karlovej Vsi a Dúbravky. Linky 1, 5 a 9 budú jazdiť obchádzkou cez Vajanského nábrežie.
  • Ak bude treba, dopravný podnik sľubuje nasadiť autobusové mimoriadne spoje.
  • Práce majú trvať asi rok, stáť majú osem miliónov eur z mestských peňazí.
  • Pri rekonštrukcii sa má zaviesť do tunela kamerový monitoring, sprístupní sa úniková chodba na Palisády.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Osadili štadióny špeciálnymi turniketmi
  2. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  3. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí?
  4. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  5. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  6. Keď sa z brigády stane kariéra
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  8. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  1. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  2. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  3. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  4. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  5. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí?
  6. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  7. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  8. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  1. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí? 7 419
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 644
  3. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 053
  4. Keď sa z brigády stane kariéra 2 185
  5. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 1 867
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 1 808
  7. Bez nich by elektrina netiekla. 1 707
  8. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky 1 338
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 914
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 15 003
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 734
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 12 484
  5. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 11 319
  6. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 986
  7. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 347
  8. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 7 146
  1. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  2. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  3. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  4. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  5. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  6. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  7. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  8. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
SkryťZatvoriť reklamu