SME

Megatender nahradia tri menšie

Dopravný podnik vyhlási na nové veľkokapacitné autobusy namiesto jednej zrušenej súťaže tri menšie. Zmenil sa aj počet vozidiel, ktoré sa majú v súťaži obstarať.

Namiesto 240 nových kĺbových autobusov kúpi plánuje dopravný podnik kúpiť len 140 až 160 vozidiel. V MHD jazdí viac než polovica autobusov po svojej životnosti.Namiesto 240 nových kĺbových autobusov kúpi plánuje dopravný podnik kúpiť len 140 až 160 vozidiel. V MHD jazdí viac než polovica autobusov po svojej životnosti. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)



BRATISLAVA. Dlho sľubovaný najväčší tender v histórii dopravného podniku na dodávku nízkopodlažných kĺbových autobusov nakoniec nebude. Nahradia ho tri menšie na 140 až 160 nových veľkokapacitných vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dopravný podnik zmenu zdôvodňuje financiami a zrušeným tendrom. „Vychádzali sme aj zo záverov posudzovania predchádzajúceho tendra Úradom pre verejné obstarávanie,“ hovorí Branislav Zahradník, predseda predstavenstva dopravného podniku. Zmenili sa podľa neho aj možnosti na to, aby sa obnova vozového parku dala financovať zo zdrojov mimo rozpočtu hlavného mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Úrad pre verejné obstarávanie nariadil súťaž na kĺbové autobusy za približne 83 miliónov eur (2,5 miliardy korún) zrušiť vo februári tohto roku.

Svoje rozhodnutie zdôvodňoval tým, že súťažné podklady dopravného podniku neobsahovali jasný a úplný opis predmetu zákazky. Úrad konštatoval aj porušenie zákona o verejnom obstarávaní.

Zjednotenie autobusov

Najväčším tendrom na 240 autobusov chcel dopravný podnik prispieť k zjednoteniu vozového parku.

Dnes sa totiž v bratislavskej mestskej hromadnej doprave používajú autobusy až od siedmich výrobcov, pričom jednotlivých typov vozidiel je až 22.

To komplikuje najmä nákup náhradných dielov, servis i pracovnú silu. Zjednotením vozového parku by tak dopravný podnik mohol výrazne ušetriť.

Zahradník tvrdí, že tromi menšími tendrami pôvodný zámer unifikácie čiže zjednotenia ohrozený nie je. Tri menšie súťaže majú byť totiž vypísané na presne špecifikované druhy autobusov. „Jednotlivé tendre budú zabezpečovať dodávky konkrétnych typov autobusov v dlhšom časovom horizonte,“ hovorí Zahradník.

SkryťVypnúť reklamu

Viac než polovica vozidiel dnes používaných v MHD je po životnosti, najstarší jazdiaci autobus je z roku 1990.

Dedičstvo DPB

Prvý z tendrov v približnej hodnote 20 miliónov eur predstavenstvo dopravného podniku už schválilo a v priebehu týždňa má byť odoslaný na zverejnenie do Európskeho vestníka verejného obstarávania. Druhé a tretie verejné obstarávanie má byť schválené na predstavenstve v prvej polovici mája.

Celkovo sa má kúpiť 140 až 160 nových autobusov, čo má dopravnému podniku postačovať na najbližšie tri roky.

Zahradník tvrdí, že pôvodne zamýšľané obstarávanie 240 vozidiel by v dnešnej situácii bolo v podstate neufinancovateľné bez dlhodobého nadmerného zaťaženia dopravného podniku.

„Situácia na finančných trhoch sa môže v budúcich rokoch zmeniť k lepšiemu, a preto nechávame priestor pre budúci manažment dopravného podniku, ako aj pre budúce vedenie mesta na rozhodnutie o pokračovaní v obnove vozového parku,“ dodáva Zahradník.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalší tender

V najbližšom čase má dopravný podnik vypísať aj ďalšiu verejnú súťaž na šesť špeciálne upravených vozidiel, ktoré by mali slúžiť na prepravu telesne postihnutých. Plánovaný tender sa má vyhlásiť v hodnote asi milión eur.

Okrem toho dopravný podnik zvažuje kúpu dvanásťmetrových nízkopodlažných vozidiel. Pripravuje sa aj nákup veľkokapacitných nízkopodlažných trolejbusov. Ten sa má vyhlásiť ešte v tomto roku.

Plánované tendre MHD

  • Tri menšie tendre na dodávku veľkokapacitných nízkopodlažných kĺbových autobusov. Prvý z nich v približnej hodnote 20 miliónov eur už DPB schválilo.

  • Šesť kusov špeciálne upravených vozidiel pre telesne postihnutých.

  • Menší počet 12-metrových nízkopodlažných vozidiel.

  • Zatiaľ neurčený počet veľkokapacitných nízkopodlažných trolejbusov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis
  2. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  3. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  4. Bratislava Design Week 2025: Internát sa mení na kreatívny hub
  5. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026
  6. Objavuj, cestuj, zaži – tu a TEAZZ!
  7. TOP exotické destinácie na dosah: Ktorú si vyberiete?
  8. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom
  1. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  2. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis
  3. Bratislava Design Week 2025: Internát sa mení na kreatívny hub
  4. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  5. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe
  6. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026
  7. Objavuj, cestuj, zaži – tu a TEAZZ!
  8. TOP exotické destinácie na dosah: Ktorú si vyberiete?
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 29 210
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 25 566
  3. Ľuboš Fellner otvorene 8 087
  4. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 7 666
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 6 358
  6. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 129
  7. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 026
  8. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 3 957
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 104 030
  2. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 21 941
  3. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 17 080
  4. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 10 591
  5. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje 7 247
  6. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 476
  7. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 6 202
  8. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 6 044
  1. Věra Tepličková: Demokrati sociálni a ich nápad genitálny
  2. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny.
  3. Marcel Rebro: Ak sa má uzdraviť dieťa, potrebuje zdravú mamu
  4. Věra Tepličková: Pravdepodobná reakcia Smeru na vylúčenie z PES alebo Načo mi je perie?
  5. Radko Mačuha: Dôležitá je miera demokracie.
  6. Věra Tepličková: A je to tu: Mars útočí
  7. Radko Mačuha: Dobrá správa pre Fica a Uhríka.
  8. Marian Nanias: Čerenkovovo žiarenie v ľudskom tele.
SkryťZatvoriť reklamu