SME

Bratislava skúša kamery v MHD, majú zvýšiť bezpečnosť

Dopravný podnik skúša vo svojich vozidlách kamery. Projekt stál viac než stotisíc eur. Vybavených je desať vozidiel.

Vodič môže sledovať kamerový záznam na monitore. Kamery snímajú priestor pre cestujúcich, priestor dverí a aj pred vozidlom.Vodič môže sledovať kamerový záznam na monitore. Kamery snímajú priestor pre cestujúcich, priestor dverí a aj pred vozidlom. (Zdroj: SME - PETER ŽAKOVIČ)

BRATISLAVA. Pod dozorom kamery je desať vozidiel mestskej hromadnej dopravy. Dopravný podnik chce kamerový systém ďalej rozširovať. Pilotný projekt stál 130-tisíc eur (skoro 4 milióny korún).

Náklady na inštaláciu ďalších kamier majú byť podľa Branislava Zahradníka predsedu predstavenstva dopravného podniku už nižšie. V skúšobnej fáze sa totiž musel nainštalovať a preveriť celý systém.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bezpečnejšie cestovanieKamerový systém je súčasťou širšieho projektu bezpečnosti MHD. Okrem ochrany zdravia a majetku ľudí majú kamery pomôcť pri boji proti vandalizmu.

SkryťVypnúť reklamu

„Ročne nás vandalizmus stojí 20 miliónov korún,“ povedal Zahradník. „Za túto sumu by sme mohli kúpiť tri nové vozidlá.“

Všetky vozidlá strážené kamerou sú označené. Na monitorovanie sú tak cestujúci upozorňovaní vopred. Počas pilotnej fázy sľubuje dopravný podnik počúvať pripomienky ľudí. Za týmto účelom zriadil špeciálnu hotline adresu kamery@dpb.sk, na ktorú môžu cestujúci písať.

Dopravný podnik vraj nemá záujem porušovať súkromie užívateľov MHD. Nahraný kamerový záznam sa má, ak nepríde k významnej udalosti alebo trestnému činu, mazať po siedmich dňoch. Sprístupňovaný má byť podľa zákona.

Dôležité tlačidloKamerový systém monitoruje priestor pre cestujúcich, priestor dverí a aj pred vozidlom.

Výhodou je, že prostredníctvom kamery bude strážený aj druhý električkový vozeň, ktorý doteraz vodič nemal vôbec pod dozorom. Všetky nasnímané dáta sa ukladajú na pamäťové médium vo vozidle.

SkryťVypnúť reklamu

Obrazy kamier môže sledovať vodič. Ten v prípade nečakaných či krízových situácií upozorní prostredníctvom tiesňového tlačidla dispečing dopravného podniku, ktorý potom okamžite môže sledovať prenos zo všetkých kamier. Podľa situácie pracovníci dispečingu privolajú políciu, hasičov, záchranku či zásahovú jednotku dopravného podniku.

Archivované dáta z kamier majú slúžiť aj ako svedecký materiál pri usvedčovaní páchateľov či už pri vandalizme alebo inom trestnom čine. Dajú sa vytlačiť a spätne prehrávať.

Ako to funguje

Monitorované vozidlo je označené symbolom kamery

Obrazy z kamier vidí na monitore vodič, ktorý v prípade potreby upozorní tlačidlom dispečing, kde môžu kamerový záznam takisto sledovať.

Dispečing privolá pomoc.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Osadili štadióny špeciálnymi turniketmi
  2. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  3. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí?
  4. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  5. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  6. Keď sa z brigády stane kariéra
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  8. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  1. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  2. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  3. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  4. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  5. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí?
  6. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  7. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  8. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  1. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí? 7 453
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 653
  3. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 023
  4. Keď sa z brigády stane kariéra 2 231
  5. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 1 880
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 1 786
  7. Bez nich by elektrina netiekla. 1 689
  8. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky 1 338
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 917
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 15 026
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 737
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 12 491
  5. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 11 327
  6. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 987
  7. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 348
  8. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 6 953
  1. Marian Nanias: Na členstvo v EÚ Slovensko dopláca, alebo získava?
  2. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  3. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  4. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  5. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  6. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  7. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  8. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
SkryťZatvoriť reklamu